Annons:
Etikettutrustning
Läst 3854 ggr
elli-kleo
2010-12-23 16:20

Juniorer med dyr utrustning

Jag har sett många (sattsande) Juniorer som har dyr utrustning, som t ex scapa schabrak, osv. får ni det av era föreldrar, köper ni själv eller får ni önska er? Annat?

Vad har ni för utrustning?

Vart får ni pengar till det?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
J-Parnebo
2010-12-23 16:39
#1

Jag får köpa den dyra utrustningen till min häst för mina egna sparande pengar och märkeskläder till mig köper mina föräldrar :)

joooossan
2010-12-23 17:41
#2

Jag är inte ryttaren som satsar på att hoppa 150 internationellt men trots det gillar jag att köpa finare saker till mig och hästen. Jag köper alltså det själv, sedan såklart kan man ju få i julklapp om jag önskat mig det :)

Vad gäller schabrak har jag en del från Schockemöhle, Eskadron, Scapa, Eurostar m.m
Vad gäller benskydd kör jag på Eskadron, träns däremot kollar jag mest på lädret. Men Dyon, sedan har jag två från Charlies häst och hund som jag inte vet märket på men jag äääälskar dom! Även ett remont från Treadstone som är underbart!

Sadeln är en Pessoa Legacy.

Det är väl lite övergripande. Jag jobbar varannan helg och mycket av pengarna går till min unghäst nu, både träningar och utrustning :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alma-G
2010-12-24 00:57
#3

Vill jag ha ett nytt tävlingsset (typ Scapa Sports) betalar jag det själv, men måste ponnyn ha exempel ett nytt täcke och jag vill ha ett finare så delar vi upp det. Men såklart de köper ett dyrare Bucas om han måste ha det ifall han skulle få skav av allt annat. Han betyder väldigt mycket för mina  föräldrar också.

Jag har bla en GPA Speed Air (tone in tone) också, köpte den på Skara Hästsport.

Sen som ovan skrev får man en hel del i julklapp och födelsedagspresenter. Under dessa tillfällen får man också pengar som sparas och används till stor del till märkesutrustning om det är det jag vill ha. Pengarna kommer från presenter, barnbidrag och om jag hjälper till hemma etc med speciella grejor.

Nesslan
2010-12-25 20:40
#4

Allt jag vill ha till mig själv eller hästen som inte är nödvändigt, betalar jag själv för. Sparade pengar, och så jobbar jag i stallet ca en helg i månaden och tjänar en del. Men om hästen tex har gjort sönder sitt regntäcke (händer ganska ofta..) så betalar mamma det. Men då är det inget märkestäcke, utan typ det billigaste som går att hitta.

emeliekarlssoonn
2010-12-26 01:23
#5

Vill jag ha något får jag spara ihop till det själv. :)
Behövs det lite extra pengar så gör man hundvalpsögon till pappa, men jag får så dåligt samvete då så det är sällan eller aldrig :P

HannaT
2011-01-04 21:24
#6

Jag har inte heller några större tävlingsambitioner men tycker om att köpa fina grejer till både själv och hästen. Köper allt själv, och gjorde det även när jag var yngre. Glad

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Annons:
WhoCares-01
2011-01-05 17:39
#7

nu mera köper jag det mesta själv. om jag t.ex vill ha ett specielt schabrak eller ett nytt träns trots att jag redan har flera stycken eller nya skydd. men är det något nödvändigt så som nya täcken och nya ridbyxor när de gamla är trasiga så betalar mamma det. sen blir det ju inte en massa dyra märkesgrejor… tror det dyraste schabraket ligger runt 300 kanske, det dyraste tränset på 400 osv… ridkläder är mesta dels mountain horse men även mycket från Ge-kås i form av ridstrumpor och ridtröjor =).

det jag köper själv betalar jag med min lön =) har de senaste månaderna jobbat extra som vikarie på olika lågstadieskolor i närheten där jag bor. sen jobbar jag mycket på ett dagis också som min mamma jobbar på =) bli en del extra pengar att lägga på hästen då ^^

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Salish
2011-01-06 15:54
#8

Jag tävlar inte över huvud taget. Brukar inte bry mig om märken, bara det är fint och hållbart och passar hästen. Gör en hel del grejer själv också.

Emshify
2012-09-15 20:39
#9

Mina föräldrar köper det mesta av min utrustning. ;) Jag skulle inte vela säga att jag är den där krävande, dryga snorungen som kräver diverse svindyra saker av sina föräldrar, men eftersom de inte har något emot att köpa det så tackar man ju inte nej, direkt. :)

Mycket av det är fina märkesgrejer, men jag har det inte just för att det är ett känt märke utan för att det är bra kvalitet på det. Har bl.a en Bruno Delgrange-sadel, Dyon-träns, Ayr8-hjälm, schabrak från HV Polo, Lamicell o.s.v. Tycker själv att det är bättre att köpa lite dyrare saker med bra kvalitet som står sig än att köpa en massa dåliga grejer som går sönder hela tiden…

Spiritinthesky
2012-09-16 01:31
#10

Många av de fina mer påskotade sakerna jag har till både mig och hästarna har faktiskt pappa haft för att sporra mig ;) Självklart är det lite på lek, men jag blir faktiskt taggad av det, och jag tycker om att göra honom stolt.

Exempel 2010, då var sporren  att om jag kvalade till mhpc finalen i SM fick jag min KEP hjälm. Och det gjorde jag! haha.

Samma sak i helsingborg på trettonspelen, placerade jag mig topp 6 fick jag min efterlängtade Kingsland vinterväst.

Misstolka inte det här fel nu, min pappa är det mest förstoende finaste pappan man kan ha, så somsagt är det här en liten lek mellan oss, oh självklart har jag också fått ngt tröstpris ibland ;)

Självklart använder vi oss av mindre pengakrävande saker också ;) Tex - Kommer ni felfritt idag får du en chokladkaka på vägen hem… haha

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gullan_J
2012-09-18 16:28
#11

Jag får av mina föräldrar… Jag är ju trots allt en satsande tävlings ryttare så jag har ju 20 000kronors sadlar till mina hästar och därmed kan jag ju inte rida in med ett "billigt schabrak och "billiga" saker. :) Också får man ju en del på födelsedagen och  julafton :)

-Bättre ökänd än okänd

monsterblom
2012-09-19 21:01
#12

Nu är inte jag en ung ryttare som tävlar. Jag är endast groom åt en tävlingsryttare. Och jag kan förstå att man har dyr utrustning, som många ggr en föräldrar betalar i unga år. Många som satsar söker sponsorer och det är trevligare att sponsra ett ekipage som bryr sig om hur det ser ut.

Sen att man har dyra sadlar är oftast bättre för hästen då de många ggr har bättre passform, dyra träns har härligt läder som är smidigt redan från början. Dyra fina stigbyglar som sviktar och skonar dina knän. Stigläder av kalvläder som skonar sadeln och en gjord med hopplatta i bästa läder för hästen bästa.
Ett schabrak och luva som matchar med ryttarens klädsel ger ett bra intryck hos betraktaren. Allt detta är nödvändigt om man tävlar i de högre klasserna där kraven höjs och man börjar leta sponsorer.

Upp till toppen
Annons: