Annons:
Etikettutrustning
Läst 7195 ggr
halloonsodaa
7/4/10, 9:46 PM

Varför Säkerhetsväst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det startades en tråd om man använder säkerhetsväst vid hoppning. Det var många som kanske blev en aning chockade till varför man inte använde västen när man red utanför hoppningen. Men för att inte kapa den förra tråden tänkte jag göra en ny tråd där ni får diskutera varför men en VÄNLIG ton mot varandra. Alla har en egen åsikt och åsikterna bör respekteras.

Själv anser jag att en väst är bra att ha - om den sitter bekvämt. Många säger "Vill du hellre bryta ryggen eller nacken istället för att sitta obekvämt?" Svaret är ju självklart nej på den frågan! Men faktum är, och detta kan inte många säga emot, att om man känner sig obekväm och stel i kroppen av västen så kanske det är bättre att vara utan då man lättare ramlar av om man är stel och obekväm.

Jag ramlade av en gång, det var första gånge jag ramlade av och jag fick en koptkompression. Jag landade på ena skinkan och tröck till ryggraden, detta för att jag var stel i kroppen och det hade inte hjälp med säkerhetsväst om jag hade haft en på mig - vilket jag inte hade. Jag har också ramlat av med en väst och gjort illa svanskotan, som förmodligen hade gått av om jag inte hade väst på mig. Så i vissa fall, och dem allra flesta fall så är västen bra enligt mig men ibland så kanske det är bättre att man sitter bekvämt och fortsätter leta efter en bekväm säkerhetsväst - om man nu vill ha en.

Annons:
Fridaaaa
7/4/10, 11:19 PM
#1

Har ALLTID säkerhetsväst på sig, oavsett vilken häst jag rider eller vad jag gör, hoppar, dressyr osv. För skulle olyckan vara framme och du inte har väst och kanske blir så skadad att du kanske inte kan rida mer, så kommer man ångra sig resten av sitt liv. Använder även alltid hjälm, oavsett. Visst, väst är kanske inte så snyggt, men en billig livförsäkring!

Jag tycker inte att det är obehagligt eller obekvämt med väst :) Och idag finns det många olika västar, bla västar som formar sig liksom efter kroppen :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joooossan
7/5/10, 12:04 AM
#2

I hoppning och uteritt, självklart är de det bästa att ha väst. Men, ska ni rida på en äng eller liknande så kan västen göra mer skada än nytta.. Min kompis ramlade av sin häst och bröt ryggen, den gick rakt av och hon föll på plan mark. Doktorn sa att om hon hade haft väst skulle hon brutit nacken vilket ofta resulterar till värre skador. Han hade haft många förlamningar som var pga västen.. Nu ett halvår efter rider hon igen, men hon hade en väldig tur.

Josefinejumpforjoy.blogg.se

NettanLindholm
7/5/10, 12:10 AM
#3

vet också fall där västen gjort mer skada än nytta !
En tjej ramlade rakt in i ett träd ute i skogen och fick väldigt allvarliga skador som man konstaterade hade blivit så allvarliga för att hon hade väst på sig. Hade alltså inte fått dem om hon ridit utan.

Sen kan man ju också se hur många gånger västen verkligen räddar en, istället för att ge en massa skador. Så det är helt klart åt båda håll. Oftast mer ofta att den räddar än skadar..

Diizkmedel
7/5/10, 12:06 PM
#4

Jag har alltid väst om jag inte rider en PONNY som inte är lite större D-Ponny och som jag vet att jag kan sitta kvar på för att den inte gör ngt, och då ändast inomhus i dressyr. Men knappt då.

That that don't kill you can only make you stonger

Alma-G
7/5/10, 1:11 PM
#5

Jag använder säkerhetsväst vid hoppning & uteritt, nu när jag har egen ponny Aldrig i dressyr, då jag inte får vara stel när jag rider han. Då spänner han sig, springer bara med och det blir helt enkelt en ond cirkel.
Men på den senaste tiden har jag inte hoppat eller ridit ut med det heller eftersom RS västen jag köpte vara för stor, så nu måste vi sälja den vidare. Efter jag provade den tänker jag Aldrig använda en annan väst igen!

[japptravare]
7/5/10, 3:24 PM
#6

Dom flesta som hatar västar är inte vana har jag märkt ^^. Ju mer man använder dom ju mer vänjer man sig och till sist blir det en vana

Men till saken så tycker JAG att västen är obligatorisk i all ridning.
Även om man rider en dressyrpass kan olyckan vara framme precis som om man skulle hoppa en bana på 1 meter.

Annons:
liljegren
7/5/10, 5:05 PM
#7

Litet tips. Lägg ner pengar på en ordentlig väst som sitter bra. Många rider i illa sittande västar = orörlighet = avramling…

Thea
7/5/10, 7:39 PM
#8

Alltid väst! Har till och med säkerhetsvästen på när jag löshoppar de två ponnies jag hjälper till med pga att de är så lätta i baken. Jag vill INTE ha en bakhov i bröstkorgen utan väst. Oroar mig dock fortfarande över ansiktet. En integralhjälm vore inte helt fel…. Flört

Nä, skämt och sido (men jag HAR västen på vid löshoppning!) så använder jag alltid västen. Jag kan tycka att det är lite obekvämt när jag skrittar på lång tygel, men så fort jag jobbar hästen är jag så otroligt fokuserad på vad jag gör att jag glömmer västen. Upplever inte att jag blir orörligare eller rider sämre med väst. Möjligtvis då jag hade min gamla väst som var av "pansar-typ", men inte så jag red sämre.

Att det går historier att ryttare skadats VÄRRE av västen tror jag dels är skitsnack, men ligger det någon grund i det hela kan det ha att göra med att västen inte är anpassad korrekt! Är västen felanpassad kan den absolut göra större skada än nytta! Det är otroligt viktigt att den passar ryttaren! Sen är det också otroligt viktigt att man INTE bökar under en stor tröja eller ridkavaj under västen för västen ska sitta så nära och så tight på kroppen som möjligt för att inte röra sig vid avfallning.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Klasselover
7/5/10, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har inte ridit med väst på länge så kan märka att jag glömt den efter att jag har ridit ett tag, och då hämtar jag den inte. Men jag försöker att alltid komma ihåg den, trivs i min väst och den känns inte när den är på. Har en fjording som ibland blir lite för glad och bockar och då är det inte alltid lätt att sitta kvar. Har haft ett antal sprickor i revbenen och har en bestående ryggskada (red med väst men skadades ändå).

Blir inte mer stel med väst än utan, känns knappt att jag har den på mig. Har som sagt problem med ryggen och jag har en vana att sitta lite framåtlutad, och det gör jag inte med västen, så det är ännu en positiv sak!

Bild på mig och min underbara väst ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

[japptravare]
7/5/10, 11:23 PM
#10

#8 Håller med fullt ut

Gudris
7/5/10, 11:29 PM
#11

Bra tråd! Inget är idiotsäkert. Västen sitter på en del av kroppen, men inte hela, dvs den skyddar inte hela kroppen så bör de delar som inte skyddas kunna skadas på ett annat sätt än utan väst. Det är bara logiskt. Sen är det nog omöjligt att säga vad som är bäst för alla. Ja en väl passande väst kan skydda från många skador och framförallt skydda ryggen. Men den kan inte skydda från allt :)

halloonsodaa
7/6/10, 12:10 AM
#12

Men om man ser på mitt fall där jag landade på rumpan och gjorde illa ryggraden då hade ju inte västen hjälpt för fem öre och kanske till och med gjort mer skada. Jag tror inte att det är skitsnack att västen kan göra mer skada än nytta för i vissa fall landar på ett konstigt sätt och då är västen i vägen men det är i få fall!

En fråga till är: Till vilka är västen anpassade?

Jag har en teori om att västen är anpassad för smala människor och om man är större och vill ha en väst i större strl kommer längden på köpet och på så sätt slår västen i sadeln, speciellt i en dressyrsadel! Jag har en Racesafe som jag är oerhört MISSNÖJD med! Den är alldelles för lång och då hade jag en tjej som hjälpte mig att välja ut den bästa västen och fick ÄNDÅ en för lång väst! Därför använder inte jag väst när jag rider dressyr, helt omöjligt om det slår i hela tiden i bakvalvet.. I hoppningen däremot försöker jag alltid komma ihåg västen eftersom min häst gärna vägrar så fort man släpper lite på stödet men de senaste gångerna har jag faktiskt glömt västen vid hoppning men känner mig väldigt naken och oskyddad

Klasselover
7/6/10, 12:33 AM
#13

#12 - Jag är då inte smal och inte speciellt lång, men har hittat en passande väst utan problem! Gick in i närmsta affär (mantorps travshop) och provade ut en!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Annons:
halloonsodaa
7/6/10, 1:56 PM
#14

#13 Det var ju bra! Vilket märke är det? För jag har provar hur många som helst men hittar ingen som passar mig

[japptravare]
7/6/10, 4:25 PM
#15

Har man en väst som slåt i bakvalvet är västen för stor.
Och som vissa andra tror jag inte heller på det att västen gör så mycket skada

Klasselover
7/6/10, 4:29 PM
#16

#14 - Det är en riders company, finns bl.a. på mantorps travshop (stort utbud av västar), men jag antar att du inte bor i närheten ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Thea
7/6/10, 5:16 PM
#17

#12: Det där är ett problem som är mycket viktig att ta upp! Ja, för vem är västen anpassad? Jag tror tyvärr att svaret är "normalmänniskan". Men alla som inte går under den "normala normen" (som jag personligen tycker är förkastlig, men det är en heeelt annan diskussion). Jag har full förståelse och respekt för att personer som faller utanför normen, och då även extremt små och smala, får problem att hitta en anpassad väst. Detta är något jag tycker tillverkarna bör ta större ansvar för!

#11: Visst är det så! Västen skyddar inte bäcken och nacke mm, men med en väl anpassad väst (och hjälm förstås) har du gjort då gott du kunnat rent materiellt. Sen tillkommer god ridning och att man inte utsätter sig för större risker än nödvändigt. Det sunda förnuftet kan undvika många olyckor!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Linnea
7/7/10, 9:33 AM
#18

Jag använder inte väst men hade gjort om jag hade en. Efter att ha provat en racesafe (hade det senast jag red galopphäst) så vill jag inte ha nån annan och än har jag inte haft råd att köpa en. Tänker inte lägga pengar på nån annan, har haft en annan men den formade sig inte efter kroppen.

Den racesafe jag lånade var i strl S har jag för mig, borde ha varit det. Den passade från första stund. Annars kan jag ha lite svårt att hitta ex kläder eftersom jag är så liten och smal. Klädtillverkarna verkar tro att man är lika smal/små höfter som jag men 170 cm lång….

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

halloonsodaa
7/7/10, 1:40 PM
#19

#15 Ja den är förstor men bara på längden! Det är ju det som är problemet:)

#16 Haha nej tyvärr:P

#17 Jo men då är det ju med allt, skor, kläder.. Om man inte passar i ramen så har man svårt att hitta saker som passar! Väldigt dåligt tycker jag!

Invisible
7/7/10, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag rider aldrig med väst, om jag inte är absolut tvungen, dvs. på tävling. Det kvittar om jag rider unghäst, hingst, äldre valack eller visar unghingst, -jag klarar inte av att ha den på. R&S eller vanliga "sköldpaddsvästar", det kvittar. Jag känner mig otrygg och klumpig i dem, och rider därför bättre och mer balanserat utan. Jag rider sämre med väst, tom tränare är på mig om detta. Lite smått pinsamt, men tja, västar är inte gjorda för mig, helt enkelt. …eller så är det jag som inte är gjord för dem.. ;-)

Annons:
miwi96
7/8/10, 1:23 AM
#21

har alltid väst på mig annars känner jag mig olagligTungan ute

en gång när vi skulle hoppa och en tjej som red hade en ponny som sprang jätte snabbt. när dem skulle hoppa så komm tjejen i obalans och hästen sprang iväg. hästen tog sikte på hindret men ångrade sig i ista sekund och tejen flög av rätt in i trästödet och det gick av!! västen sprack och allt. det ända som syndes på tejen var ett par blåmärken knappt. om hon inte hade haft väst hade det gått illa till.

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Gudris
7/8/10, 11:09 AM
#22

#17 Precis. Det är jättebra att västarna finns för vi vill ju kunna skydda oss så bra som möjligt. Jag undrar om vi i framtiden kommer kunna se nått typ av helkroppsskydd som skyddar även nacke och bäcken…

Pelleplutt1
7/8/10, 11:58 AM
#23

Om man har stora bröst är det omöjligt att hitta en väst som är bekväm och passar, ändå är det ju mest tjejer som rider….Som sagt, för vem är västarna gjorda!? För normalmänniskan - men det finns många som inte är "normala". Tycker att den borde kunna finnas korta, långa, smala och breda att välja bland förutom storlekarna. Gärna en där det finns plats för de kvinnliga behagen också Skrattande

Alma-G
7/8/10, 2:35 PM
#24

#23 Men därför är Racesafe så bra, snörningen på sidan gör att man kan vara allt från platt till storbröstad :)

Pelleplutt1
7/8/10, 3:58 PM
#25

# 24

Har en Racesefe och tyvärr så passar den inte Behagen gör så att västen trycks ut och upp och hamnar stax under hakan Förvånad En positiv sak är ju dock att man inte kan titta ner på hästen när man rider…

Alma-G
7/8/10, 4:03 PM
#26

#25 Aha okej.. :/

Moalinn
7/8/10, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag hoppar in lite grann i denna intressanta tråd.

Själv använder jag för det mesta väst.
Fast inte om jag ska rida i paddocken och träna dressyr, jag får bättre sits utan och kan kontrollera hästen bättre.
Men i hoppning, uteritter… osv, använder jag alltid väst.
Själv HATAR jag det, finns typ inget värre. typ plåga eller något,, men jag vet att den är bra för mig och att den skyddar.
Sen finns det inget värre än en kall och stel väst Skrikandes

Själv har jag vart med om en hel del olyckor eller vad man ska säga.

En gång så ramlade jag av när jag hoppade med shettisen, hon fastnade i bommarna och blev rädd och sprang över mig, hon sparkade till mig i magen lite lätt.. men eftersom att jag hade västen blev det inte värre än ett blåmärke,, sen fick jag världens hovavtryck på benet. men det är ju en annan sak.

Sen gick vi omkull en gång, dock hände inget mer än att jag fick några blåmärken.

Sen så blev hästen jag red rädd för ett par cyklister som kom så jag flög ju av, fast denna gången så gjorde västen med skada än nytta, fick otroligt ont i höften (?) p.g.a att västen tryckte så att det blev ett blåmärke

och en massa..
men oftast har den skyddat, men när det gäller blåmärken på överkroppen brukar jag skylla på västen, iaf där den klämmer

(Bilden, min gamla halvfoder häst )

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Rafflan
7/8/10, 6:33 PM
#28

Att ha skydd är aldrig fel, men som du säger måste dem sitta bra så man inte stör sig på dem eller blir stel, jag har ridit typ hela mitt liv utan väst pga att jag hatar hur dem sitter, men har nu hittat en model jag gillar, och använder den varje gång jajg rider privat :)

Jag har gjort endel avramlingar(evnisa, bortskämda små ponnyer), i endel fall hade nog väst hjälpt lite men dem allvarligaste hade tyvärr inte väst hjälpt, men hjälmen har hjälpt mig ofta, love it<3 XD

nello4ever
7/12/10, 4:15 AM
#29

Jag var på ridläger nyligen och när vi red ut så kastade "min" ponny av mig 2 gånger! Båda gångerna landade jag ordentligt på ryggen, hade inte jag haft väst hade jag kunnat få Betydligt större skador = ingen mer ridning för mig det lägret:S Men istället hade jag väst så jag klarade mig med bara lite ont:)

viktoria91
7/12/10, 3:22 PM
#30

#29 Red utan skyddsväst(som jag alltid gör) och hoppade min ponny innan och flög av i ett hinder, en grind och landade med ryggraden rätt över. Gjorde inte ont utan jag ställde mig upp och skrattade åt min ponny som såg så otroligt stolt ut över att hon fått av mig. Då har jag ändå skolios;) Väst hjälper inte alltid.

JohannaZachrisson
7/27/10, 12:49 PM
#31

Rider med väst ute och vid hoppning, inte i dressyr. Stör sitsen, man kan ta stöd på västen och glömma att sträcka upp sig och ha magstöd.

Linnea
7/27/10, 2:42 PM
#32

#31 Om västen tar i sadeln så är den för lång =).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

elli-kleo
7/28/10, 10:13 PM
#33

Förut hade jag ALLTID väst men har börjat slarva lite (fy fy) men ska bättra mej Oskyldig

Men ALLTID vid hoppning där fuskar jag aldrig och för det mästa vid uteritt

men dressyr på ridbanan brukar jag rida utan för jag får bättre sits utan i dressyren inbillar jag mej Obestämd

Jag har en svart racesafe den är undebar tycker jag .. följsam när man hoppar Skrattande

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

JohannaZachrisson
7/29/10, 11:42 AM
#34

#32 Jag menar att man typ "kutryggar" sig mot västen! :)

Annons:
marinelady
7/29/10, 4:36 PM
#35

Rider inte i väst förutom på fälttävlans banor, gillar inte att  rida i väst och tycker att den stör mig i min ridning..

Rynkel
7/29/10, 4:51 PM
#36

För mig är det nog bäst att oftast ha västen när jag hoppar då jag ofta har otur.. Och skulle jag trilla av skulle jag troligen pricka den enda stubben som finns på hela räsbanan ;)

[Agneslundin]
7/29/10, 10:34 PM
#37

jag tycker västen stör mig när jag rider. den känns så klumpig :P

Cecettan
7/31/10, 11:17 PM
#38

#33 Oh, jag har också en svart Racesafe, älskar den! :D

J-Parnebo
8/1/10, 12:36 AM
#39

Jag rider aldrig med väst på min egna häst, förutom hopp eller terräng träningar och självklart tävlingar då.
Men ska försöka bli duktig och använda när jg hoppar hemma själv också, åker nästan av varje gång så kanske borde vara en bra idé att börja med de :)

men just nu rider jag en ungponny, som är lite smått galen så det blir väst på när jag rider den.
Har en racesafe och den är bekväm, men rider hellre útan.

AWES0ME
8/9/12, 10:21 AM
#40

Jag ramlade av min häst i förrgår och jag är så himla glad att jag hade väst! Jag flög in i ett staket och mina kotor i ryggraden har slagits ihop. De berättade för mig att om jag inte hade haft väst hade jag troligen blivit förlamad. :) Så istället för det så kommer jag få gå runt med en korsett i 8-10 veckor, men jag är så glad att det inte blev värre.

Jag har ridit utan väst, men jag tänker aldrig göra det igen. :) Även om min häst är världens snällaste att hoppa så kan det hända olyckor ändå.

Men jag har en hel del kompisar som rider utan väst och det får dom väl göra om dom vill. :) Jag tycker att man får bestämma själv. Jag kommer aldrig rida utan igen iallafall!

Zahara
8/10/12, 8:55 AM
#41

unghästen har jag alltid väst på mig men inte med den gamle.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Bamse 08
8/10/12, 4:19 PM
#42

Har alltid väst, har aldrig ridit utan väst heller. Tycker det känns tryggt att ha en väst när man rider.(och annan häst hantering för den delen)

Har haft en väst med dragkedja men den gick sönder efter ca 6 månader, dragkedjan sprack.

Nu har jag en sån här, lite dyr men skön. Formar sig efter kroppen efter ett tag.

Har inte börjat tävla än, men när jag gör så känns det nog bra att säkerhetsväst där också. Hästen kan ju lätt bli skrämd av alla människor.

What doesn't kill you makes you stronger.

NelliZ
8/14/12, 4:45 PM
#43

Rider alltid med väst. Billig livsförsäkring :)

//Julia

Loveu
8/16/12, 2:12 PM
#44

Jag använder alltid västen  , har en skön väst som fromar sig , det skänns knappt att jag har den på mig :)

Gullan_J
8/20/12, 11:23 AM
#45

Jag rider i stort sätt aldrig med väst, tycker de är obekvämt, ända gången jag har väst är när jag tävlar (hoppning förståss.) Jag rider inte heller med hjälm när jag rider dressyr, men använder hjälm vid hoppning och när jag rider ut själv. =)

-Bättre ökänd än okänd

ks.gerbil
8/21/12, 2:45 PM
#46

jag kan inte rida utan väst känner mig oskyddat och osäker och det överförs då till ridpasset och hästen och då blir det kaos liksom. har alltid väst även när jag inte sitter på själva hästen men jobbar från marken. så att man tycker det är obäkvämt så är det nog bara att man inte är van tror jag

Gerbil-hemsidan hittar du R

Offbeat
9/5/12, 1:27 PM
#47

Jag har alltid väst på hopptävling och oftast när jag håller på med inridningshästar. Är lite lat eftersom jag rider många knäppa hästar däribland min egen, borde ha väst vid uteritt och hoppträning med då han kan vara en smula oberäknelig. Sen att jag inte alltid har det vid inridning beror på att man ju blir lite osmidig om man ska mycket på och av och hänga och klänga, men när man sedan kommit en bit så det börjar bli dags för trav och galopp uppsuttet så åker den på.

JustMySelf
9/8/12, 10:58 PM
#48

Jag rider alltid med väst, oavsett om det är dressyr, hoppning, uteritt, träning eller tävling. Det enda tillfället jag inte använder det är på dressyrtävlingar.

Tycker absolut det är en billig livsförsäkring, och när man som jag är van vid den så känner jag knappt av den. Det är dock otroligt viktigt att den sitter bra, annars kan den skada mer än den skyddar. Det finns tillfällen den gjort mer skada än om man varit utan, men det är väldigt sällan, vid de flesta olyckor skyddar den mer än den skadar.

Jag är otroligt petig när det kommer till kläder och utrustning, så jag prövade säkert 12 olika västar innan jag hittade den jag ville ha - det blev en Airowear Outlyne. Den rekommenderar jag absolut, på vintern kan det vara lite stel om jag har haft den t ex. i stallskåpet, men den mjuknar väldigt fort så fort man satt på sig den.

Jag är lång och smal med ganska mycket bröst, och den normala storleken (som fanns på de större affärerna) funkade inte alls för mig. Sedan var jag i en väldigt liten ridsportbutik där dom tog fram en som var extra smal, och den satt perfekt! En annan sak jag tycker är väldigt bra är att den håller brösten på plats, så jag slipper trassla med sportbehå och liknande! Flört

Annons:
Upp till toppen
Annons: