Annons:
Etikettlöshoppning
Läst 3914 ggr
Valkyrie
6/4/10, 11:08 PM

Löshoppning hjälp

Hur löshoppar ni era hästar?
Jag ska hyra häst i sommar och tänkte löshoppa lite.

Hur börjar man, tips?
Jag vet att många tycker man ska löshoppa på olika sätt.
Hur gör ni? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
tinaLY
6/5/10, 12:47 PM
#1

Jag brukar sätta upp hinder längst en kortsida och en långsida (varierar), längst kortsidan och långsidan sätter jag upp hinderstöd som jag binder plastsnöre/linor på, så hästen inte kan vika av från hinderna. när hästen har hoppat brukar han få en liten bit av paddocken och göra vad han vill på en liten stund (som belöning) sen börjar man om igen fast kankse med lite högre hinder eller med ex. hjälpbom om det behövs. viktigt bara att inte klappa hästen när den ska hoppa, för den ska arbeta. när den har hoppat en runda och kommer till sin "vilo-plats" och söker kontakt brukar jag klappa på honom. jag börjar alltid med att lägga ner alla hinder och leda honom över dom i skritt för att han ska se hur han ska gå till väga när jag väll släpper honom. sen är det viktigt att man som ledare är aktiv så hästen inte viker undan eller hoppar åt "fel" håll, och hålla sig hela tiden lite backom hästen. är man lite framför den ger man en bromsande effekt. har själv aldrig löshoppat men varit med när skolan och praktikplats gjort detta under samma ledning.

J-Parnebo
6/5/10, 4:23 PM
#2

Ett tips är annars att åka till ett ställe som har löshoppning, och så kan du lära dig där första gången hur du ska göra! :)
Lycka till annars!

Valkyrie
6/5/10, 9:36 PM
#3

Tack :)
Ska man stå i mitten med spö?
vet ett ställe där de markerar med spö om de går fel håll tex och en annan sa att man ska stå framför hindret med en hink med havre så den kommer och så ger man för varje gång tills den hoppar automatiskt.
Hur långt mellanrum ungefär?
Visst är det ett rättuppstående och oxer? varför just det?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Alma-G
6/5/10, 9:48 PM
#4

Det bästa är om en släpper, en står med spö där så den kan mana på hästen ifall den springer tillbaka och någon efter hindret ifall den vänder tillbaka och vill hoppa den vägen.
Även bra ifall någon kan ha en havrehink och fånga in hästen med, leder alltid hästen över låga bommar en eller två gånger så den fattar grejen.

Men man behöver inte vara så många, bara med ett bra upplägg fungerar det mesta! :)

QuickStep
6/9/10, 2:57 PM
#5

du måste ha en plan. vad vill du träna hästen för? sen måste du se oxå lite när hästen börjar bli trött. kanske inte hoppa så många språng om hästen inte har ggjort det på länge. ta det försiktigt. viktigast är att det blir positiv för hästen så den kan stärka sitt självförtroende. =)
Lycka till!

Valkyrie
6/9/10, 2:59 PM
#6

5# Jag vill nog mest göra det för att det är roligt och lite träning :)
Tack! :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
HannaT
6/9/10, 10:11 PM
#7

Här kan du läsa en artikel om löshoppning, men som du ser i kommentarerna tycker alla att man ska göra lite olika. Jag håller med Jennifer om att det är en bra idé att åka till ett stall som annordnar gemensamma löshoppningar - där lär man sig ordentligt och får mycket hjälp. Om du bor i Göteborg kan jag tipsa dig om några stall.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Valkyrie
6/9/10, 10:16 PM
#8

7# Tack, ska genast läsa :)
Tyvärr har jag inte så mycket koll om vart det finns…
Jag bor i stockholm.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

LinaN
6/9/10, 11:39 PM
#9

JAg löshoppar min på litet olika sätt. ibland har vi inte ens "gång" men oftast så har vi det. Såhär brukar det se ut när vi löshoppar i grupp. Men alltid bara en häst inne på banan.

Vi hade en helt nybörjare på löshoppning i ena fullblodet och sedan hade det andra fullblodet och Harry hoppat löst tidigare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Valkyrie
6/9/10, 11:47 PM
#10

varför måste man ha en oxer och rättuppstående? :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Sassenach
6/10/10, 12:19 PM
#11

#10 Nu vet jag ju inte var i sthlm du bor, men jag vet att på Vätö norr om sthlm har de löshoppningsträningar. http://connemaraponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=82d70c40-0c1e-4f51-a1c8-800b1c6add2a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Gudris
6/10/10, 12:24 PM
#12

Man måste inte ha det, men det är det klassiska, som du ser i filmen har de tre rättuppstående istället :)

Valkyrie
6/10/10, 1:44 PM
#13

Ja okej :)
Praoade på ett ställe där vi gjorde detta men då sa ägaren att vi gjorde fel, att man måste ha en oxer och rättuppstående och man får inte ha piska och få hästen hoppa för man skulle tydligen ha en hink havre ändast.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Annons:
Gudris
6/10/10, 1:52 PM
#14

#13 Det finns ju inga regler på vad som är rätt och fel. Personligen har jag nog helre en piska att slå i marken med än en hink havre. Löshoppningen ska ju inte handla om att få äta… Det finns säkert lika många metoder som det finns hästmänniskor, så brukar det vara. Det snackas ju en del om detta i "löshoppning"-tråden.

Jag skulle driva innan hinder (om det behövs) och berömma efter, men inte med mat. :)

niare
6/11/10, 9:20 PM
#15

jag brukar ha 3-4 rättuppstående hinder för att kunna låta hästen hoppa från båda hållen, tycker det är viktigt att variera håll.

man börjar alltid med att ha bommarna på marken, brukar ofta börja med 2 bommar första och sista hindret sedan bygger man på innefrån och går utåt, jag har pisk men när den är i luften ska hästen öka, använder kommandon som trav,galopp eller sakta av och kan markera i luften vid ökning, annars sänker man pisken för den ska inte ses som ett hot.berömmer aldrig med mat utan kan klappa hästen efter.

sen kan du ju korta och länga för att öva galoppsprång så du själv kan räkna lite, men avstånden måste vara rätt när du gör det, och hoppa studs brukar hästar gilla :)

Upp till toppen
Annons: