Annons:
Etikettfälttävlan
Läst 5883 ggr
Invisible
2009-09-13 16:20

Fälttävlan?

Jag skulle jättegärna vilja prova på FT med min ponny till nästa år, men jag är inte direkt kunnig inom det, så jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde svara på några frågor.. :)

1. Behöver man ett speciellt kort för att få delta?

2. I vilka höjder går terränghoppningen för debutant, D-ponny?

3. Hur mycket behöver man egentligen kunna? Jag har kunskap om dressyr och hopptävlingar, men som sagt, ingen erfarenhet av FT.

4. Måste man debutera dressyr och hoppningen innan man får starta i FT? Isf, vilka klasser och vilka reslutat?

5. Vart hittar man programmen till fälttävlansdressyren? (deb. D-ponny)

6. Vilka klasser går DM i, och räcker det med att ha debuterat i FT för att få delta?

Annons:
Invisible
2009-09-13 22:03
#1

putt

HannaT
2009-09-13 22:47
#2

Jag vet inte om vi har någon här på forumet som är duktig på fälttävlan, hoppas det! Annars kan du kanske hitta svaren i TR för fälttävlan?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

emmahagstrom
2009-09-13 23:52
#3

Jag har ganska mycket erfarenhet av fälttävlan ^^ Så jag ska försöka svara.

1. Behöver man ett speciellt kort för att få delta?
Yes det behöver du, det är som ett tillägg till gröna kortet. På min tid (när jag tog det 4 år sen kanske?) fick man ett litet klistermärke som man satte på gröna kortet, nuförtiden har ridsportsförbundet fört in en så kallad ryttarbok som man ska föra in kvalresultat i och där fyller man numera i om du har tagit detta tillägg.
Det består av en praktisk del och en teoridel, den teoretiska delen brukar vara någon teorilektion som avslutas med ett prov, du borde kolla upp hos din klubb om de annordnar detta! Teoretiska delen är bara att du tränar för en tränare som sen skriver under att du tycker att du är lämplig att starta.
Om du vill kika på hur ryttarboken ser ut kan du kolla här.

2. I vilka höjder går terränghoppningen för debutant, D-ponny?
I fälttävlan är det inte de vanliga kategorierna utan det finns endast två, Kategori II (mindre ponnyer, tror det är under 135 cm?) och kategori I (de som är större, D-ponny hör hit).
Nuförtiden heter det dessutom inte debutant, utan de klasser du får starta utan att kvala in till är P70 och P80. Då går terrängen och hoppningen i 70 resp. 80.

3. Hur mycket behöver man egentligen kunna? Jag har kunskap om dressyr och hopptävlingar, men som sagt, ingen erfarenhet av FT.
Det låter mycket krångligare än det är, men du kommer lära dig mycket när du tar ditt fälttävlanskort. Otydligheter får du väl ta upp med någon som har erfarenhet av sporten.
Det underlättar dock helt klart om man har med sig någon som tävlat Ft förut eller om du och en kompis åker tillsammans så får ni lista ut hur det ska vara :)

**4. Måste man debutera dressyr och hoppningen innan man får starta i FT? Isf, vilka klasser och vilka reslutat?
**Du behöver inte kvala dressyr, men du behöver ha startat hoppning (s.k. pay and jump går bra, men det måste finnas en domare). Du ska ha två ritter på den höjden du ska rida eller över med max 8 hinderfel tillsammans.
Dvs, ska du starta P70 måste du startat hoppning minst 70 cm och resultaten kan vara minst 4+4 fel, 0+8. Detta för du in i din ryttarbok.

5. Vart hittar man programmen till fälttävlansdressyren? (deb. D-ponny).
Finns på ridsports hemsida? Tror jag. Men jag brukar kolla på Stallbacken.com, bästa sidan för program!

6. Vilka klasser går DM i, och räcker det med att ha debuterat i FT för att få delta?
Detta är olika från distrikt till distrikt. Om det går i P70/P80 tror jag inte du behöver startat fält innan. Går det i högre måste du ju kvala. Mer om det kommer du lära dig när du tar fälttävlanskortet!

Invisible
2009-09-14 20:43
#4

Okej, tusen tack för svar. En följdfråga bara; får man starta både P70 & P80 på kat. I-ponnys?

emmahagstrom
2009-09-14 20:47
#5

Ja det får man. Dock inte på samma dag ;)

[Hallonqvist]
2009-09-30 11:53
#6

Oj! hittade denna mycket bra tråd nu, får jag fråga mer? Kan man bara rida P70 och P80 med D-ponny? Är det samma höjd på banan samt i terrängen? *Noll koll* Skäms

Annons:
HannaT
2009-09-30 15:45
#7

#6 Jag är inte insatt i det här med fälttävlan men citerar #3: "Nuförtiden heter det dessutom inte debutant, utan de klasser du får starta utan att kvala in till är P70 och P80. Då går terrängen och hoppningen i 70 resp. 80."

Jag förstår det som att P70 och P80 är de lättaste klasserna, men att du sedan kan klättra uppåt (kvala för att få tävla högre klasser)? Jag uppfattar det också som att både hoppningen och terrängen hoppas i 70 cm i P70, och 80 cm i P80?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

emmahagstrom
2009-09-30 20:45
#8

#6
Ja maxhöjden i både hoppningen och terrängen framgår i namnet på klassen. Dock kan man tävla även P90 och sedan kommer CCIP* och CCIP**. För att få starta dessa klasser måste du (förutom hoppkvalen) rida två starter i klassen under med 0 hinderfel på terrängprovet.

Kattapult
2009-09-30 22:58
#9

#2  " Då går terrängen och hoppningen i 70 resp. 80."

Hoppningen går väl 5cm högre än terrängen? Dvs. 75 och 85 för P70 & P80?

(:

Invisible
2009-10-01 00:39
#10

Får D-ponnys, -om jag fattat rätt, klass I-, starta i P70?

Kattapult
2009-10-01 19:42
#11

#10 Japp! :)

Upp till toppen
Annons: