Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 5124 ggr
Rafflan
8/13/11, 9:44 AM

Lära häst hoppa bättre?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min polle har fått testa hoppa några hinder 4 gånger. Dock är problemen att han som många andra nybörjare hoppar onödigt högt med frambenen, men han släpper även bakbenen så river han river han alltid med dem, dock river han sällan ;)

Hur ska jag träna så han inte hoppar onödigt högt med frambenen?
(hoppar inte alltid för högt över, dock har han ingen snygg benteknik)

Hur tränar jag så att han ska lyfta bättre på bakbenen.

Vi har fortfarande mycket träning kvar innan vi kan börja fundera på att tävla, men när den dagen kommer ska vi även börja rida för hoppinstruktör, nu focuserar vi mest på dressyren då han fortfarande har mycket att lära :)

Annons:
Invisible
8/13/11, 4:37 PM
#1

Har han enbart hoppat 4 gånger, så beror det hela mest troligt på orutin. Med regelbunden träning tillkommer erfarenhet, och med det kommer han lära sig hur han ska hoppa. Det kommer bli bättre med tiden och bra träning.

Rafflan
8/13/11, 4:42 PM
#2

#1 inga tips på hur jag ska träna då?

Bara hoppa om och om igen känns ju som om han inte kommer lära sig nåt på :P

Invisible
8/14/11, 12:33 PM
#3

I början ska det vara lätt och enkelt. Sätt upp lätta övningar med hinder på låg höjd, tänk på att det är superviktigt att hästen tycker hoppningen är rolig. Att sitta och nöta långa ridpass där hästen blir trött är inte att rekommendera, då hästen blir seg och tappar intresset.

Har du provat att löshoppa honom? Glad

Rafflan
8/14/11, 5:09 PM
#4

#3 löshoppad på hemmaplan mellan 50-70 cm, och med intruktör löshoppad 90 cm.

Dock kan han bara travhoppa med ryttare, men galoppen börjar sitta bättre nu. Vårt största problem är kommunikation, löshoppar jag honom så efter 2 hopp fattar han och kör själv, jag behöver bara visa vägen, men under ryttare förstå han inte riktigt vad jag vill, så vi jobbar mycket kommunikationen i hoppning, speciellt när det är 2 hinder på rad har han svårt att förstå mig :)
Normalt håller jag hästen mellan hand och skänkel så vi kommer rakt på hindret, dock är min polle extremt känslig för skänkel så kan inte hålla om honom, dock verkar han förstå om jag smackar innan varje hindar, och fattar han då blir han taggad :D Men vi tränar på, dock måste han bli bättre på att lyfta benen ;)

Problemet med höjden att allt under 60 cm river han typ 1 av 3, allt  på 60 och uppåt river han typ 1 av 15 gånger, om ens det, och det är främst på under 50 cm han tappar bakbenen :P

Han älskar även att hoppa stockar och diken i skogen ;)

Invisible
8/14/11, 8:55 PM
#5

Det låter som en positiv häst som säkert kommer kunna gå långt! Många hästar blir lätt lite nonchalanta på lägre hinder, men det brukar gå att jobba bort. Hur länge har han blivit riden? Glad

Invisible
8/14/11, 9:02 PM
#6

-felpostat-

Annons:
Rafflan
8/15/11, 10:46 AM
#7

Ja det beror på vad du menar med "riden", monte riden i 2 år med en heldel lydnads problem, 1 år lydnads träning och 2 år lydnad/dressyr ridning. Dock är han inte den mest lätt lärda hästen, men verkar som om den biten börjar släppa nu :)

Alma-G
8/15/11, 2:09 PM
#8

#7 Hon skrev väl att det var felpostat?

komkoma
8/16/11, 10:05 AM
#9

#1 hade hästen varit hoppad mer skulle jag ha rekomenderat att hoppa studds och serier med snabba avstånd. Då lär de sig ganska snart att man måste va kvick i alla benen, samt att hinte hiooa så högt över.

Offbeat
8/16/11, 10:26 AM
#10

Eller så bara gör du som när du löshoppar fast sitter på och åker med i början så han förstår att det är samma princip se bara till så det alltid är schyssta avstånd!
Sen studs och fem och en halva är ju klassiskt.

Rafflan
8/16/11, 11:27 AM
#11

#10 men han vill ha "övertydlig" vägledning hela tiden när jag sitter på medans han vågar prova mer själv när jag är på marken, gäller både inom dressyr och hoppning ;)

Hufflepuff
8/17/11, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min ponny var även han väldigt mycket med frambenen i början, när han knappt hade sett ett hinder förut, men det släppte ganska snabbt. Det var förra året och nu hoppar han L:C utan fel. (:

Bilden nu då är ifrån höstas, lite mindre än ett år sedan. Och jag har lolitaklänning för att det  var maskeradhoppning, haha. xd Jag vet inte riktigt om det är just så du menar att din häst gör? Haffie har aldrig varit slarvig med bakbenen, men kastar sig över hindret gjorde han i alla fall! :)

Det var förövrigt hans första åkaiväg-"tävling", hela 40 cm! :D

Hufflepuff
8/18/11, 9:19 AM
#13

Oj, såg bilden nu! :) Men jag tror det är för att de är unga och ovana som de hoppar så, liksom han "flackar" ju en del också.. Och så kollar de ju ner på hindret. (:

Annons:
Hufflepuff
8/22/11, 9:13 AM
#14

Det kan ju också vara så att han inte riktigt har så stor koll på var han har sina bakben, ut i skogen och rid med dig, över stockar och sten! :)

Rafflan
8/22/11, 6:35 PM
#15

#14 problemet är att i skog och mark är han grymt säker på vart han sätter fötterna och snubblar aldrig :)

Hufflepuff
8/31/11, 4:32 PM
#16

#15 jassåå. Men då vet jag inte, han lär sig nog efter ett tag. Annars är ju en bra sak att rida för en tränare man har förtroende för. :)

[LilleSkutt080801]
11/3/11, 10:00 PM
#17

Om han är säker på hur han ska göra ute i skogen kanske du kan, om du orkar, släpa ut ett hinder eller två och ställa bakom en stock du brukar hoppa? Glad då kanske han tänker på hinder och stockar på ''samma sätt''? Tungan ute

Kan inte så mycket om sånt här med utbildning, men bara en tanke Flört

Jummie
11/15/11, 1:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Min häst hade samma teknik och det hjälpte med löshoppning. I takt med att hon blev mer självsäker för hoppningen och började se avstånd (och lugna ner sig!) började liksom kroppen hänga med lite bättre. Frambenen är fortfarande lite tråkiga men bakbenen hänger med mycket bättre nu.

Vi har hoppat mycket studs, både löst och uppsuttet så man fått igång kroppen litegrann och mycket olika hinder, men alltid hållt det på en lätt nivå.

Övning och mer övning! :)

JenniferH
3/16/12, 11:48 AM
#19

Unghästar eller bara hästar som inte har hoppat så mycket kan överhoppa sig för att dom inte har rutinen inne och vet inte hur mycket dom behöver ta i för att klara hindret, om du förstår vad jag menar :) Och det försvinner nog med tiden ju mer du hoppar! Och sen för att träna bakbenen så tror jag att han behöver jobba med att bli kvickare, så studs kanske vore något. :)

Zondell
4/6/12, 8:00 PM
#20

Bifogar film på 4-åring som jag har i träning. Det här är kanske fjärde gången han hoppar i ridhuset. Lite loj så nu har han vila.

Annons:
Upp till toppen
Annons: