Annons:
Etikettmarkarbete
Läst 2135 ggr
MillaJ
8/31/11, 8:57 PM

Hur gör Ni?

Jag är lite nyfiken… Jag själv är dressyrryttare (men tar nåt litet skutt då och då för omväxlings och skojs skull) så jag är inte särskilt insatt i hoppning och hoppträning. Förra veckan var jag och en kompis (också "ren" dressyrryttare) och tittade på en hoppträning för att det kunde vara lite kul och inspirerande, då vi båda som sagt kan ta ett litet skutt när andan faller på.
Nu vet jag inte om det vi såg var dåliga exempel på ridning men det var väldigt flängigt och flertalet hästar gick som stjärnkikare (varesig de hade vanligt tränsbett eller stångbett). Det vi funderade på är hur mycket tid på dressyrridning/markarbete hoppryttare egentligen lägger ner? -och nu menar jag i allmänhet eftersom alla gör olika. Borde man inte även inom hoppningen vara ute efter att hästen går i någon slags form -iallafall på "transportsträckorna", med tanke på slitage mm? Och allmän lydnad måste ju underlätta hoppningen? Av 5 hästar var det 1 som kunde hoppa ett hinder, galoppera en bit för att sedan sakta av till trav och trava över en cavaletti. De andra fick antingen göra tvärhalt (skriver tvärhalt då det var tvärstopp)för att sedan trava igång från stillastående -om de ens fick stopp, en del galopperade rakt in i cavalettin.
Under uppvärmningen så skulle de rida öppnor och slutor i galopp och jag som dressyrryttare ställer mig frågan varför man ska rida såna svåra rörelser på en häst som går som ett U? Det känns lite bakvänt

Jag vet att på högre nivåer så är ofta hopphästarna väldigt välutbildade men dessa hästar hoppade ändå 1,20-1,30 mot slutet av träningen -fortfarande utan minsta spår av att söka sig nedåt.

Bara lite funderingar, Hur gör Ni?

Annons:
Rynkel
9/1/11, 1:02 AM
#1

Jag vet inte riktigt om jag är hoppryttare så sätt, men jag hopptävlar väl främst och lägger ner mycket tid på dressyren som jag också skall starta när jag får tid. I alla fall.

Jag rider som sagt mycket dressyr annars och vill alltid att hästen ska jobba i form både på uteritter i alla gångarter och dessutom kontrollerat och såklart i paddocken.

Enda gången jag inte sätter jättekrav på formen är just i hoppningen eftersom min häst är väldigt känslig i handen och blir spänd när vi hoppar och när jag börjar ta i henne blir det lätt att hon börjar hoppa och skutta på stället istället, så jag har bestämt mig för att i nuläget bara hålla handen låg och lugn. Alltså är det något jag bestämt mig för efter att hon blivit mer spänd när jag börjar ta i henne, och inget jag "bara skiter i" från början.

Dock kräver jag ju en bra form under tiden vi rider fram och värmer upp samt efter vi är klara med hoppningen om jag travar av henne, men just under hoppningen ser jag formen som ett långsiktigt projekt och har nu fokus på att hon skall bli lugn och reglerbar.

Hoppas du fick lite svar på din fråga ialf! Glad Jag brukar också bli lite förvånad över hur mnga hästar som är stjärnkikade på hoppningen, trots att jag kanske faller lite i den kategorin under just hoppningen, haha.

Upp till toppen
Annons: