Annons:
Etikettövningar
Läst 4002 ggr
JessieS
2011-10-18 16:34

Hoppövning?

Har ni några bra hoppövningar som gör att hästen blir bättre på att taxera inför hindret? 
Min häst är ganska dålig på det och eftersom att han är en stor och tung tinker så hoppar han hellre för sent än för tidigt vilket leder till helt knäppa skutt. Eftersom att han är så dålig på att taxera så måste jag bestämma när han ska hoppa av ibland och det är inte lätt att veta när jag ska "be" honom hoppa av så då hoppar jag ibland före honom och allt slutar i kaos.. x) Hjälp tack!

Annons:
isla
2011-10-18 23:13
#1

Har du en hjälpbom framför hindret? Det brukar hjälpa. Eller har ni svårt att få till avståndet ändå?

JessieS
2011-10-19 00:29
#2

Nej, det brukar vi inte. Det tänkte jag inte på. :p Men det hjälper väl bara just vid det hindret? Jag tävlar lite klubbtävlingar och så med honom och där har vi ju inga hjälpbommar.

Offbeat
2011-10-19 12:26
#3

Att bara lägga en markbom/marklinje vid hindren hjälper hästen att taxera och veta hur högt hindret är. Ju mer du tränar hemma desto bättre kommer det gå på klubbtävlingarna. Bygg lätt enkelt och roligt hemma är mitt tips.
En annan grej för att själv bli bättre på att se avstånd är att bara lägga en bom på marken och rida en galoppvolt om och om igen över bommen. Räkna galoppsprången och prova sen att ta bort ett och lägga till ett utan att ändra voltens storlek och håll på tills det blir "rätt" för er båda.

Punkity
2011-10-19 12:59
#4

Löshoppning brukar också vara bra för att hästarna ska lära sig taxera på egen hand.

JessieS
2011-10-19 13:40
#5

Okej. Tack! Jag ska testa lite av era förslag och se vad som fungerar.

Vi tävlar mest på "miniklubbtävlingar" där banan bara är en linje, snett igenom, snett igenom åt andra hållet och en en linje till, så där går det ju att räkna hur många galoppsprång han tar men det är som ändå att han lyckas klämma in ett extra här och där ibland. Han river nästan aldrig hindrena även om han hoppar av för sent men jag vill ju få ett bättre flyt. :)

Linjerat
2011-12-27 23:01
#6

Träna på att hitta en rytmisk och bra galopp, då kommer man ofta rätt till hindret. Till hjälp kan man ex använda sig av 3-4 st galoppbommar före ett hinder (och ev bommar efter). Kan också vara bra att hoppa två hinder på långsidan med ex 17 meter emellan (4 glp-språng) och träna på känslan att komma rätt på hindret. Därefter kan man testa 3 glp-språng och 5 glp-språng. Sen tycker jag att hoppa på volt är bra, ex. 2 eller 4 bockar på en volt med jämnt antal glp-språng emellan. :)

Annons:
JessieS
2011-12-28 00:20
#7

Vi har hoppat ganska mycket senaste tiden och det går faktiskt väldigt bra. :) Han hoppar mycket bättre på höga hinder än på små hinder eftersom att han slarvar när han tycker att det är för fjantiga små hinder.

Linjerat
2011-12-28 11:56
#8

#7 Haha, det är precis som den hästen jag rider :) Han är så stor själv så att små hinder bryr han sig inte om =P

JessieS
2011-12-28 13:50
#9

#8 Det tycker väl inte att det är någon sport med små hinder. ;) De syns väl knappt.

Linjerat
2011-12-28 18:42
#10

#9 Haha, precis XD Brukar bara bli en djup suck när han får ta sig över små sockerbitshinder =P

kamp-border
2012-01-04 21:15
#11

jag har precis haft samma problem med en femåring som jag hoppar! jag brukar hoppa serier men bomma i mellan med ganska stora avstånd plus en markbom som ligger 20 cm innan hindret så hästen lär sig att bjuda på hindret med stor galopp och hoppa av "stort" ha lågt från början :)

Upp till toppen
Annons: