Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 16072 ggr
busenlusen
2011-12-05 20:11

Mäta ner från 149?

Hej min häst/ponny är 149 cm hög kan jag mäta ner han till d-ponny?

& vad är det mesta man får mäta ner? Tacksam för svar! ♥

Annons:
Tusen
2011-12-05 22:21
#1

Du kan aldrig mäta ner en ponny. Är den 149 cm, så är den det. I annat fall är det är det ogiltigt och du kan straffas för det (om du nu skulle få en ATG-klinik att mäta din häst så den blir mindre än vad den nu är.) Inte troligt att det ska hända. Vem som helst kan nämligen anmäla anonymt och kräva en ommätning om man misstänker att en ponny är högre än vad den är mätt till.

busenlusen
2011-12-06 16:52
#2

Men folk jag känner har mätt ner sina hästar som är runt 150cm till d-ponny för att kunna tävla d-ponny klasser i hoppning?

Tusen
2011-12-06 16:55
#3

#2 Tveksamt. Är hästen 150 cm får du inte "mäta ner" den. Om ponnyn däremot är felmätt så är det en annan sak. Fast jag undrar om du har rätt. Fusk förekommer men om det är så att du vet att folk har fuskat kan du ju anmäla dem. Mätningen ska dock ske på ett korrekt sätt. Det andra du pratat om är antingen en felmätning eller rent fusk.

Gylfinir
2011-12-08 11:23
#4

TS du säger inget om vad det är för mätintyg din häst har. Är det ett slutintyg eller ett årsintyg?

Är den inte slutmätt så ska du mäta om den för slutmätning. I så fall ska du förbereda den enligt så som är tillåtet. Se till att den är nyskodd, att den är lugn och avslappnad och gärna motionerad i direkt anslutning till mätningen så att den känner sig nöjd och avslappnad.

Lär den dessutom att stå still och acceptera en mätkäpp så att den inte spänner sig.

Då kan det mycket väl tänkas att din ponny klarar gränsen 148.0 cm

OBS att i ett sådant fall så handlar det INTE om nedmätning utan om korrekt slutmätning.

Är den däremot slutmätt så är det det intyget som gäller.

Nedmätning är ej tillåtet och fusk som också sagts tidigare i den här tråden.

komkoma
2011-12-13 11:20
#5

hade en "ponny" som va 154cm, sjukt stort och ganska grisigt faktiskt. 
men det sjukaste va ju att när vi va på både regionalt & nationelt så fanns det ponnys som va större…

kamp-border
2012-01-04 21:37
#6

i princip alla d-ponnyer som tävlar la, msvb och msva är runt 150 vissa högre… min kompis ponny är super stor och hög, dom rakade manken, tog av han skorna verkade ner han rejält och då blev han 148 men i själva verket är han 152 cm ;) det är nästan bara på sm och där man bara ska vinna för att bli kvalad till nått som man vill att andra ska mäta sina ponnysar!

Annons:
Tusen
2012-01-04 22:06
#7

#6 Hur sjutton kan du vara så säker på det? Två mätmän och en veterinär skall alltså ljuga enligt dig. Inte särskillt troligt. Däremot sjunker alla hästar något i mankhöjd då de får stå ett tag och lugna ner sig innan de mäts.

Dessutom finns alltid risken att man blir kontrollmätt på en tävlingsplats. Skulle inte tro att man så gärna äventyrar sitt rykte med en falskmätning. Varken veterinär, mätmän eller ponnyägare.

Om en ponnny som kontrollmäts är mer än 2 cm högre i mankhöjd än det som står i mätintyget/passet krävs det en ommätning och man har då en viss tid på sid att boka ommätning på ATG-klinik för kontrollmätning.

Att raka manken, och verka hästen ((normalt, det är det veterinären är där för att kolla) och ta av skorna är fullt tillåtet och gör inte hästen mindre än den är. Skor räknas aldrig in i mankhöjden.

kamp-border
2012-01-05 02:51
#8

nä jag vet att skor inte räkas? aja flera som gkort som jag säger, ord mot ord.. lovar iaf att du kan mäta ner den!

Tusen
2012-01-05 10:11
#9

#8 Men om en häst är mätt till 148 cm är den 148 cm inget annat. Att den vid vissa tillfällen är högre har inte med saken att göra.

Du menar alltså att det finns mätmän och veterinärer som går ihop och ljuger om mankhöjden. Det kan jag säga är en ren lögn. För väldigt många år sedan kanske det gick men jag lovar att om detta skulle visa sig vara sant så ryker både veterinärens och mätmännens licenser att få mäta hästar i fortsättningen.

Och att någon åkt dit för felmätning händer men det är oerhört ovanligt.

Och numera skall mätningen dessutom göras på ATG-klinik så där lär det bli ännu svårare att "mäta ner" en ponny i så fall.

kamp-border
2012-01-06 01:51
#10

ja att mäta ner handlar inte om att man går ihop i en pakt och ljuger och skriver ner en mankhöjd, det förstår du väl att det inte går! man brukar verka hästen så den blir lite mindre.

dom flesta ägare jag känner brukar oftast rida samma dag för att hästen ska sjunka ihop lite granna! brukar få bort ca 12 mm. så då har man tagigt bort ca 2,3 cm

ponnycheyy
2012-01-06 18:05
#11

nästan alla hästar ute på tävling är egentligen 1,32 t.ex. men dom har gjort när dom har mätt så att hästen slapnar av så mkt så att den sjunker till 1,30 cm. så är det överallt nuförtiden.

ponnycheyy
2012-01-06 18:09
#12

tusen: ifall man har ett mätintyg på att hästen tex är en bponny så är den det oavsett ifall när dom mäter den på plats kanske är 1.32. Då är det ju bara att man rider den och sen får dom mäta igen. då kan jag LOVA att det håller bponnymåttet. och till ts: När veterinären och mätmännen mäter ifall den är 1,48 då så gäller det:)

Tusen
2012-01-06 18:22
#13

#12  Har aldrig påstått något annat. Vad jag säger är att en häst som INTE är under gränsen kommer inte att bli bara för att man vill det. Man har en timme på sig att lugna ner hästen. Är den då över mankgränsen så är den det måttet. Nästan alla hästar får en lägre mankhöjd om de får en chans att lugna ner sig. Jag har sett ponnysar sjunka med 3 cm på bara 2 minuter. Så det är inget konstigt alls. Däremot vet jag också ponnysar som inte kommit klarat gränsen efter en timme. Då tillhör de den högre kategorien. Det handlar inte om nermätning. Det är korekt mätning där man ger ponnyn chansen att lugna ner sig.

Sen kan du inte säga att alla är 132 cm höga bara för att de är det på en tävlingsplats. Är hästen mätt till 130 cm så är den det oavsett hur stor den är då den blåser upp sig.

Fr.o.m. förra året så gäller inte heller en slutmätning utan om någon begär ommätning och hästen är över måttet (efter en timmes vila) så är det det måttet som gäller. Förr gällde slutmätningen för all framtid. Så är det inte längre. Kan vara bra att veta.

Annons:
ponnycheyy
2012-01-06 19:49
#14

Det vet jag redan. Jag tror att jag är lite mer insatt i tävlingar i hästhoppning än vad du är, inget illa menat, blev likom 9:a idag på trettonspelen av 59 st:) inget illa menat

Tusen
2012-01-07 12:15
#15

#14 Vad har det med saken att göra? Det är väl inte bara hopponnier som mäts?!

Haag
2012-01-08 17:22
#16

#6 har "rätt" i det hon säger, det är precis så det har funkat.. Jag är f.d tävlingsryttare på ponny. Alla vet men ingen säger oftast något. Är oftast bara på större tävlingar man "skvallrar" på andra och begär kontrollmätningar.

Hur många ponnyer finns det som är slutmätta till 131,141 eller 149? Inte särskilt många. Finns däremot betydligt fler som är slutmätta till 130, 140 eller 148. Flört

Ts: Om din häst är 149 cm så tror jag inte det är svårt att mäta den till 148!

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

 

 

Tusen
2012-01-08 18:53
#17

#16 Jag tror inte alls på sk fuksk, men däremot väntar man inte längre på att hästen ska slappna av så fort mankommit under gränsen. Dvs. om hästen direkt är t.ex 140cm så väntar man inte en timme på att den ska sjunka till 137-138 c. Finns ingen anledning. Det är därför många är maxade men ändå är mindre än många andra maxade (dvs de som fått väntat timmen ut innan de har mäts)

kamp-border
2012-01-09 23:17
#18

håller med #16 ;)

Tusen
2012-01-10 08:59
#19

Jag tror inte ni förstår varken vad jag säger eller hur det fungerar vid en mätning. Läs vad jag skriver istället och fråga om ni inte förstår.

Att anklaga mätmän och veterinärer för fusk med mätningen, är en mycket grov anklagelse.

Allt ni räkna upp; nyverkning, rakad manke, ridning innan mätning osv är helt tillåtet och har inget med att hästen mäts ner. Att den vid andra tillfllen är högre än måttet har inte med saken att göra. Det är måttet vid själva mätnngen som gäller. För övrigt läs inlägg #17 om varför så många är sk maxade.

Wcob
2012-01-10 10:50
#20

Om jag har förstått det hela rätt kan en (skodd) ponny från och med årsskiftet 2012 vara upp till 149,9 cm vid mätning utan att vara för hög:

Enligt mätreglementet, punkt 6:

"Måttet skall tas på mankens högsta punkt, vilken i tveksamma fall fastställs i samråd med veterinären. Om ponnyn är skodd räknas 1 cm av från mätresultatet. När avräkning för eventuell sko är gjord avrundas mätvärdet nedåt till närmsta heltal och detta resultat anges som uppnått mätresultat."

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Annons:
Tusen
2012-01-10 11:10
#21

# Japp! I princip. Så vi kommer att få ännu högre ponnysar.

ponnycheyy
2012-01-10 17:52
#22

19# det är nt bara du som vet hur en häst mäts! du låter som om du visste allt och alla andra va dumma i huvudet. jag tror faktiskt dom flesta som har med hästar att göra VET hur man mäter en häst. ifall den är tex 149 cm kan man rida den före så sjuker den lite och sen och så tar dom ju bort skorna också och då blir den GARANTERAT 148 cm minst

Tusen
2012-01-10 18:54
#23

#22  Men varför säger ni då att hästar på 150 cm är 148 cm. Det är ju inte sant.Obestämd

ponnycheyy
2012-01-10 18:57
#24

nej men man kän få hästar på 150 att slappna av så pass mkt att dom blir 148!

Tusen
2012-01-10 19:03
#25

#24 Självklart! Det är ju det jag säger men om hästen är 150 cm då den är spänd har inte med saken att göra. det är mankhöjden vid mättillfället som räknas. Inget annat.

Men det är inte samma sak som att mäta ner. En nermätning innebär att ponnyn byter kategori. Har man mätt hästen själv hemma till 149 cm så är det nog inga problem att mäta den så att den hamnar under gränsen.Men har du ett mätintyg på 149 cm är det nog svårare. Då har man ju redn tidigare mätt ponnyn efter konstens alla regler och då hjälper det inte att den är nära.

ponnycheyy
2012-01-10 19:06
#26

Har jag sagt det?

Tusen
2012-01-10 19:08
#27

#26 Jag skrev vad som diskuterades ovan av andra. Var väl inte direkt riktat till dig. Ville bara förtydliga det lite.

Annons:
ponnycheyy
2012-01-10 19:10
#28

Men du tolkade det som om vi andra var hur okunniga som helst, det lät som att du visste allt och vi andra kunde inget

Tusen
2012-01-10 19:18
#29

#28 Det är din tolkning.

Vi slutar här tycker jag.

WornOut
2012-01-15 21:39
#30

Har inte läst igenom riktigt alla inlägg.

Jag har hört om folk som låtit hästen stå utan vatten i ett dygn för att den ska bli uttorkad och på så vis bli lägre på något sätt. Verkat ner den så hårt det bara går. Ridit väldigt mycket innan så den är helt slut osv.

Det finns många knep att mäta ner en ponny.

Jag har även själv sett mätmän som "försöker få hästen till den storlek man vill". Både försöka få en liten ponny att bli maxad och en övervuxen att bli mindre genom att mäta om flera gånger och verkligen "trycka" ner mätstocken i manken på dem.

Tusen
2012-01-15 22:05
#31

#30 Det är därför alla mätningar numera sker på ATG-klinik med två mätmän. Veterinären skall kolla att man inte använder sig av otillåtna medel (liknande det du beskrev). Tycker det är fruktansvärt att folk kan göra så mot sina hästar/ponnier.

Peppe
2012-01-19 13:21
#32

såg en studie som gjordes för några år sedan, samma häst kunde skilja upp till 6 cm i mkh vid olika mättillfällen.

Förutom allt annat självklart så vill jag peka lite extra på hovarna när det gäller de mindre marginalerna. hur hoven verkas påverkar väldigt mycket, vissa hovslagare har skyhöga hovar och andra låga. samma häst kan få sina hovar väldigt förändrade efter några ägarbyten (hovslagarbyten).

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2012-01-19 14:45
#33

#32 Precis och det är säkert korrekt mätta allihopa. Det finns ingen exakthet då det gäller höjder. Vi människor är också olika långa vid olika tillfällen t.ex. så är vi alla längre på morgonen än på kvällen och längre när vi är unga (färdigväxta) än då vi blir riktigt gamla.

bicolor
2012-01-22 20:10
#34

Kan bara säga att jag hade en D-ponny på 152cm och anledningen till det var att nr vi slut mätte henne vid 5 års ålder var hon tydligen inte riktigt klarväxt. Vi hade inte gjort någonting för att få henne att bli mindre eller så utan hon blev verkad ca 2veckor innan. vi lastade henne åkte till vår mätmann, lastade ut henne och fick henne mätt hon mättes till 147cm.

som jag nämnde tidigare var hon inte riktigt klarväxt utan hon växte över ponny måttet och hon blev provmätt 3gånger på tävling och då var hon 152cm efter uppvärmning men då kunde dom inte göra någonting åt det eftersom det i passet står att hon är slut mätt till 147cm.

och då handlar det inte om en liten skillnad utan 5cm!!!!!!

Annons:
Tusen
2012-01-22 21:39
#35

#34 För det första kan man inte slutmäta förrän tidigaast vid 8 års ålder. För det andra finns det en risk att din "ponny" inte längre får gå som ponny om någon anmäler er eller om ni råkar ut för någon kontrollmätning framöver.

I och med de nya mätreglerna kan man inte längre hävda att hästen är slutmätt utan man kan när som helst bli ommätt till ett helt annat mått om man har otur.

OBS! Vem som helst får naturligtvis inte mäta utan det skall vara godkända mätmän samt att den som senast utfärdade mätintyget skall/får vara med på ommätningen. Blir hästen då mätt över gränsen så gäller det nya mätintyget.

Finns att läsa i TR vad som gäller numera.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Ponnymanual/

Utdrag ur mätreglementet längst upp i mitt inlägg. (Läs pkt 9 och 10)

bicolor
2012-01-22 22:08
#36

#35

Hon tävlas som storhäst nu eftersom hon var så överlägsen i ponny klasserna.

Vi bad helt enkelt om att få henne ommätt och det var inga problem så nu är hon mätt till storhäst och tävlas som det vilket innebär att hon får lite mer konkurrans :)

Jag är ingen mätmann och vet inte mycket om det men vi fick utan problem slutmäta vid 5år och min kompis ponny mättes på samma tillfälle och var 6 år :)

Tusen
2012-01-22 22:18
#37

#36 Eftersom ni tävlar som häst spelar det ingen roll men slutmätning görs INTE av ponnier yngre än 8 år. Däremot kan de mätas tidigare och få årsintyg. Det är inga problem.Det är inte ett sånt intyg ni har?

Ponnier som tävlar skall mätas vid  (3 för ponnytravare) 4*, 6* och 8 års ålder. Därefter krävs inga fler mätningar. Däremot kan de bli kontrollmätta under hela sina liv.

*Om ponnyn, vid 4-5 års ålder, mäter minst 5 cm under övre gränsen, behöver den inte mätas om förrän vid slutmätningne vid 8 års ålder.

PS. Man får naturligtvis mäta oftare och vid andra åldrar men vid dessa åldrar är det krav på mätning om man ska tävla.DS

bicolor
2012-01-23 18:50
#38

#37

Vi hade års intyg på henne när hon var ung men det var mest för att vi ville det och när hon var fyra år gjorde vi det sista årsintyget då vi slutmätte henne när hon var 5 år.

Jag tror personligen inte att en mätman skulle fuska med någons häst som dom inte känner ägaren till.

Har man ändrat reglerna på sistonde kanske???

Tusen
2012-01-23 19:18
#39

#38  Står det slutinyg på intyget du fick då hon var 5 år? Man kan nämligen inte tävla med en 8 åring om den inte är mätt då. Jag tror inte heller att någon mätman fuskar men däremot kan det ha blivit fel. För slutmätning kan inte ske förrän tidigast vid 8 års ålder. Men om hästen ändå tävlas som stor häst och inte ponny behövs inget mätintyg. Kanske det är därför som du tror att din häst slutmättes vid 5 års ålder.

Reglerna för att ponnyn slutmäts vid 8 års ålder är säkert över 20 år gamla. Har ingen exakt koll på det men det kan jag snabbt kolla om du är intresserad.Skrattande

bicolor
2012-01-23 19:25
#40

#39

om du är så säker på att man inte kan slutmäta innan 8 år måste det ju ha blivit något fel då hon har tävlat ponny tills hon var 9 år och sedan började vi tävla häst.

på intyget står slutintyg och det gör det även på min kompis ponny som vi tag med samma dag och den ponnyn var 6 år gammal och blev slutmätt och den tävlas fortfarande som ponny (kategori B)

Tusen
2012-01-23 20:00
#41

#40 Ja, det måste ha blivit något fel. Obestämd När skedde detta? (Årtal?)

Och ja, jag är väldigt säker på min sak då tre av mina närmsta bekanta varit mätmän i över 30 år. Men jag ska kolla om det skett några förändringar i mätreglementet gällande ålder vid slutmätning. Men de regler kring detta, som jag känner till mycket väl, har gällt de senaste 15 åren i alla fall.Glad

Skulle du kunna scanna in mätintyget och lägga upp som bild här i fokus eller maila mig. Vore väldigt intressant hur det ser ut.

Annons:
bicolor
2012-01-23 20:29
#42

#41

detta skedde 2006. Jag tycker att det är bra att detta togs upp för min kompis som mätte den andra ponnyn ska slutmäta hennes syrras ponny och dom tror fortfarande att det går att göra vid 5års ålder.

Jag har ingen scanner men kan se om jag får till det på skolan och annars kan jag be min kompis om hon kan få hennes scannat eftersom våra ponnyer mättes vid samma tillfälle måste det ju vara likadana intyg.

skulle vara jätte glad om du ville höra med dina vänner vad exakt det är som gäller då jag inte vill göra någonting som är fel eller "olagligt"

Tusen
2012-01-23 20:43
#43

#42 I mitt inlägg #35 finns två länkar som du kan läsa om vad som gäller. Ligger på ridsportsförbundets hemsida.

Annars har jag försökt kopiera vad som gäller här nedanför.

Mätreglemente för ponny

Gäller från 2012-01-01

Reglemente för mätning av ponnyer
för Svenska Ridsportförbundet (SvRF)TR I mom. 164

1. Ponny som tävlar i Sverige
skall ha mätintyg utfärdat av SvRF. Mätintyg kan endast utfärdas för ponny för vilken uppvisas gällande ID-handling/ EU-pass. Utfärdad ID-handling skall uppvisas i original. Mätintyg kan endast utfärdas till ponny som enligt
ID-handlingen är chipmärkt, eller ponny som är frysmärkt och registrerad i
Svensk Travsport.

2. Vid mätning för årsintyg samt vid mätning för sista obligatoriska mätning skall samtidigt delta två godkända mätmän och en veterinär. Mätmän godkänns av SvRF.

3. Ponnyns signalement skall
kontrolleras mot uppvisad ID-handling. Föreligger avvikelse från signalementsbeskrivningen eller om det finns annat skäl att ifrågasätta ponnyns identitet får mätintyg inte utlämnas.

4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Efter det skall
ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyget skall det framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5  cm behöver inte mätas om förrän vid sista obligatoriska mätning.

Från och med 8 års ålder utfärdas det sista obligatoriska mätintyget som gäller för resten av ponnyns liv om det inte enligt punkt 9 och 10 i det här reglementet blir ogiltigt efter kontrollmätning. Med undantag för kontrollmätning får ponny mätas högst två gånger under samma kalenderår och då endast av samma mätmän.

5. Måttet skall tas på mankens högsta punkt, vilken i tveksamma fall fastställs i samråd med veterinären. Om ponnyn är skodd avräknas 1 cm från mätresultatet. Ponnyn skall vara normalskodd.

6. SvRF kan beordra kontrollmätning för att bedöma om en mätning är korrekt utförd och utser då två mätmän vilka kontaktar berörd klinik och ger
de mätmän (idag aktiva mätman), som gjort den ifrågasatta mätningen tillfälle att närvara. När kontrollmätning görs
på SvRF´s begäran svarar SvRF för mätmännens kostnad.

7. Ägare som vill ifrågasätta
mätningen av sin egen ponny kan hos SvRF begära kontrollmätning. Skriftlig
begäran med angivande av skälen till detta skall skickas till SvRF:s kansli tillsammans med en deposition av 1000kr. En sådan begäran skall avslås av SvRF om kontrollmätning redan har skett eller om begäran bedöms oskälig. Den som begärt kontrollmätningen svarar för mätmännens kostnad. Beviljas inte begäran eller visar det sig att det ifrågasatta mätintyget angett fel kategori eller att ponnyn är över ponnymått återbetalas depositionen. Stannar däremot ponnyn inom tidigare kategori är depositionen förverkad.

8. SvRF beslutar fortlöpande om rutinkontroller vid tävlingar. Skulle det där bedömas att ponny överstiger sin kategorigräns med 2 cm eller mer kan
kontrollmätning beordras och det skall ske vid särskilt tillfälle inom 8
veckor. Detta gäller oavsett om ponnyn innehar ett års- eller sista obligatoriska mätintyg.

9. Visar kontrollmätning avvikelse från gällande mätintyg ersätts det av intyget från kontrollmätningen.

10. Ponny med mätintyg utfärdat av SvRF som vid kontrollmätning inte godkänns som ponny får inte längre tävla som ponny i Sverige. Det tidigare
utfärdade mätintyget blir i så fall ogiltigt.

11. Det får inte finnas någon omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för mätmannens opartiskhet vid mätningen och det ankommer på mätmannen att själv ange sådan och avstå från mätningen. (Förvaltningslagens bestämmelser om jäv gäller)

12. Den som berörs av SvRF´s beslut kan överklaga det hos SvRF:s Disciplinnämnd senast tre veckor efter klaganden fått del av beslutet.

Linnea
2012-01-26 13:49
#44

#24 Om ponnyn är 148 cm när den är lugn så är den 148 cm! Alla hästar blir större vid rörelse då musklerna börjar arbeta och då kan den lätt bli 150 cm. Det är den "avslappnade" höjden som ska mätas, inte den hästaen har när den precis har blivit skrämd eller mitt i ett ridpass. Varför dom blir mindre efter ridning är för att hästen blir trött av ridningen och slappnar sen av. Det innebär inte att man mäter ner den. Är den 148 när den är avslappnad så är den 148 och inget annat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Tovab]
2012-02-04 08:58
#45

Det räknas väl inte om dom har skor på sig? Skorna borde ju räknas bort. annars är det kört för min ponny skulle jag tro.

Fick ett tips av en i stallet, av med skorna, verka hästen dagen innan, rid ett hårt pass direkt innan den ska slutmätas (då kan den sk "sjunka" ihop lite. Då borde det blir ponnymått.

Tusen
2012-02-04 13:23
#46

#45 Man drar bort en centimeter av den mätta mankhöjden på de hästar som mäts skodda.

kamp-border
2013-01-27 18:30
#47

min kompis ponny hade slutintyg på 143 cm och då bestämmde vi oss för att prova mäta om den! att få den till 141.9 = 1.1 cm! då gjorde vi som sagt , verkade den, rakade manken, tog smalare skor, red den och mätte den med teknik! tekniken på mätningen är jätte viktig! och vi stog i 25 minuter och fick ner den från 144 som den började på till 141.9!  min ridskola "mättener" en ponny från 154-149.9 cm!

Spiritinthesky
2013-01-28 22:34
#48

men lugna ner er lite nu. En ponny är inte "större eller mindre" om den spänner sig eller inte. Antingen är den 148 cm eller så är den högre. Det är upp till mätmannen att inte dra iväg och slänga in att den är 150 innn ponnyn slappnar av.

Det har tidigare varit ganska slappt med mätningen av ponnyer (erkänner till och med att vi"mätte ner" min C-ponny från 143 cm till 139.9) MEN, incidenter har inträffat, klagomål och orättvisa, vilket gör att de senaste åren är det hårda med mätningen av ponnyer, speciellt maxade d-ponnyer. Sen att alla ponnyer som står som 148 cm i passet och kanske är något högre helt plötsligt inte dött ut tycker i alla fall inte jag är något konstigt. Det här med nedmätta ponnyer kommer sakta men säkert utrotas från ponnytävlingar.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Tusen
2013-01-28 22:39
#49

#47 Av vilken anledning mätte ni om den? Det finns väl ingen gräns runt 143 cm?

majaliten
2013-01-29 09:03
#50

De man kan göra är att ha jätte slita skor man slår på hästen men den ska va ny värkad anländ till platsen i tid så att den hinner landa är hästen spänd är den självklart mycket större .

Em--ma
2013-02-18 14:58
#51

Min ponny blev 143cm på sin 4-årsmätning. 7 mars så ska hon mätas för 6-årsmätningen. Så egentlligen så behövs hon inte mätas igen förren vid 8årsålder?

På hennes intyg står det att mätintyget går ut 23mars.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

bunnyheart
2013-02-20 10:37
#52

Vill följa denna tråden, intressanta diskussioner :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Tusen
2013-02-20 10:47
#53

#51 Så här ligger det till. Om man mäter en ponny vid annan ålder än 8 år eller äldre så kallas mätintygen får årsintyg. Det är alltså inga slutmätningar som görs innan 8 års ålder. Är ponnyn under 5 cm eller mer under maxgränsen för resp kategori, vid 4 års ålder, krävs ingen ommätning vid 6 års ålder vilket skall göras annars (om man vill tävla).

Intygen skall gälla årsvis dvs t.o.m. 31 december året innan den behöver mätas igen. Så ett mätintyg kan aldrig gå ut 23 mars. Möjligen är din ponny mätt den 23 mars något år.

Här kan ni läsa mer om vad som gäller vid mätning.

Em--ma
2013-02-20 14:14
#54

#53 hon är mätt 23mars 2010. Alltså när hon var 4år. Iår 23mars så går intyget ut och hon måste mätas för 6års åldern. men eftersom hon vart 143 på sin 4års mätning så borde hon egentligen inte mätas igen förren vid 8års mätningen, eller?
Eller är ''gränsen'' på 142.9 cm som dom inte behöver göra sin 6årsmätning??

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
2013-02-20 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

#54 Precis som du säger så måste hon mätas om som 8-åring och slipper mätas om vid 6 års ålder eftersom hon är 5 cm under maxgränsen för D-ponny. Däremot KAN inte intyget gå ut den 23 mars. Den som skrev intyget måste ha skrivit fel. Hästars ålder räknas från årsskiftet. Och har mätmannen skrivit att intyget går ut i år så borde det stå 131231 som sista giltighetsdag för intyget. Det är dessutom helt korrekt, i så fall, eftersom din ponny fyller 8 år den 1 januari 2014.

Sista gilltighetsdatum brukar stå högst upp till höger på intyget.

Se på bilden nedan. Det finns inte ens ett datum att fylla i så då går det automatiskt ut i slutet av året.

Annons:
Em--ma
2013-02-20 21:26
#56

#55 okej, så hon behövs alltså inte mätas? men hur går jag tillväga när årsintyget går ut iår? Vet du det?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
2013-02-20 22:07
#57

#56 Kan du fota ditt mätintyg så kan jag se hur det ser ut? Då kan jag hjälpa dig bättre. 🤔

Men om hon mättes som 4-åring 2010 (hon är alltså född 2006) och inte var högre än 143 cm så skall hon inte behövas mätas om förrän nästa år. Hon får då ett intyg på slutmätning (sista obligatoriska mätningen)
Men om det står något konstigt datum på hennes årsintyg så får du kontakta den mätman som gjorde mätningen på henne då hon var 4 år. Då får h*n lov att ändra intyget. För så skall inte ett mätintyg skrivas.

Em--ma
2013-02-20 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

#57 hon är född 07.. :)

Hon var visst mätt den 29 mars o inte den 23, men sak sammma :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Em--ma
2013-02-20 22:41
#59

Hm nu kom jag nog på problemet. Ponnyn var ju endast 3 år ( nästan 4) när denna mätning gjordes. Och enligt reglerna så står det ju tidigast 4 år. Så då måste jag ju göra 6års mätningen ändå?
Hade hon mätts 3 månader senare så hade jag sluppit elr hur?

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: