Annons:
Etikettmarkarbete
Läst 2393 ggr
IdaBabe
2012-01-01 21:31

Distansrïtt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag tänkte fråga här lite ang. destansritt, och ingenting om hoppning. Jag hitta ingen sida på ifokus om distans så jag tänkte fråga här om det finns någon som vet svaren på min fråga om distans.
Det är så här att jag har fått en D-ponny på 15 år som skulle avlivas om jag inte tog emot henne, hon har gått med en get i 2 år och haft en verkstad som stall och inte fått någon kärlek o ingen har ryktat henne på dessa 2 åren, o så klart tog jag då emot henne för hon är en så fantasitisk ponny, o vi bor på gård så vi kunde lätt fixa fram en box åt henen. Hon har fångat mitt hjärta med storm o jag känner att hon ska få en ny chans i sitt liv o få uppleva nya händelser. Jag har haft henne nu i 4 månader o jag känner att jag vill gärna ut på några tävlingar med henne o visa upp henne, men tyvärr jag kan inte tävla henne så länge till då jag fyller 18 i februari. Jag är själv hoppryttare. Så jag har kollat runt lite på andra grenar (för jag vet att det finns vissa grenar utan åldersgräns) och så hittade jag distans som jag har fastnat för otroligt mycket, o jag tror själv att hon hade tyckt om de.

Jag håller ny på att bygga upp muskler på henne igen, få igång konditionen och få tillbaka tilliten på människor.
Min fråga är nu, hon är 15 år, och med rätt träning m.m, kan man starta distans när hennes kropp är återbyggd? Jag kommer absolut inte stressa henne utan hon får ta den tid hon behöver.  

tacksam för svar Glad

Annons:
Nesslan
2012-01-02 18:50
#1

Den kortaste distanstävlingen är väl 18 km om jag inte minns fel? Och det tycker jag personligen att de flesta hästar i normalkondis borde klara. Jag har också planer att prova distans någon gång med min häst. Med träning så klarar hon säkert längre sträcker också. ( WE kan man också tävla som vuxen på ponny ) Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: