Annons:
Etiketthopptävling
Läst 2335 ggr
TjolleBerg
2012-02-27 18:38

2 tyglar på 3delat bett?

Jag tävlar 90 - 100 med min D-ponny i nuläget men håller på att gå upp på 110 - 120 och jag har en liten fundering över om jag får rida med 2tyglar på ett vanligt 3delat bett? Jag har läst någon iFokus grej om att man inte fick ha 2 tyglar när man tävlar ponny hoppning. Men får man eller får man inte ? För jag känner att min häst lyssnar och blir mycket lättare att kontrolera ! Och är det inte det som är huvudsaken än att jag kommer på en tävling och sågar hästen runt banan ? Så min fråga är då alltså .. Får man rida med 2tyglar på ett 3 delat bett på Ponny hoppning?

Annons:
ellinorrasmusson
2012-02-27 20:56
#1

Varför ska du ha två tyglar på ett vanligt tredelat bett? Hur sätter du dom då?

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Elshira
2012-02-28 17:48
#2

Jag funderar också hur du gör. Menar du att du sätter ena tygeln mellan lill och ringfingret och upp genom handen, och en andra tygeln mellan tumm och pekfinger och sedan ner? Inte för att jag vet om det är tillåtet, men en öggla (likt det man har på tömmar när man kör) vore nog smidigare för att få samma effekt.

Annars kan jag tippsa om att hålla "brygga", dvs du håller tyglarna som vanligt från munnen, mellan lill och ringfinger. Men sedan tar du ändarna som sticker ut och tar tag i dem med den andra handen (och ner genom den). Så att du får en "brygga" mellan händerna. På så vis blir man stadigare i handen och har lättare att hålla emot, och man kan dessutom stödja sig extra med det över hästens hals i hoppningen så man inte stör hästen i munnen.

Men ärligt talat så tycker jag själv ett skarpare bett som man tar och ger med är bättre än att sitta och dra konstant med ett "snällt" bett. Man vill ju få hästen att göra rätt och inte bli motarbetad, och belöningen en häst får är ju att tyglanrna blir slacka (eftergiften). Får den aldrig någon eftergift kommer den inte heller lära sig vad du menar när du tar i munnen. Och då burkar man få en häst som är "stumm" i munnen, ungefär samma sak som en skänkeldöv häst. Den kommer bara att fortsätta dra i hopp om att du du så släpper efter tillsut, och det blir bara en dragkamp.

Nu var det ju mycket "förutfattade meningar" här och jag säger absolut itne att du gör så. Men det är en vanlig anledning, så jag säger bara det första jag kommer på! Är det av någon annan anledning eller av andra problem så är jag idel öra! Skrattande

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: