Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1539 ggr
Cederin
3/1/12, 9:56 AM

Het på bommar och hinder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har precis satt igång min medryttarponny på hoppning igen då hon har gått på vila innan, inte ens gått över en bom på ungefär 9 månader.

Hon är ganska het på hinder i sig, men ännu värre nu när hon är så taggad samtidigt som hon spänner sig.

Hon exploderar liksom antingen innan eller under språnget (även om det är en upphöjd bom bara) och skenar!

Finns det något sätt att motverka detta? Eller är det bara fortsätta träna tills hon blir lite mindre het? Enligt ägaren så har hon alltid varit väldigt på g när det är bommar.

Förslag på övningar eller liknande vore jättebra!

Bilden är tagen från en video. Bommarna kanske ligger på 15-20 cm och hon hoppar typ….80? Haha

Medarbetare på Naglar och Hår

Annons:
komkoma
3/2/12, 11:21 AM
#1

skritta över, gör halt, beröm. UPPREPA!
gå sedan vidare till trav och gör samma sak, när det fungerar där så lägg till en bom. Beröm så fort det blir rätt och snåla inte.
när detta fungerar utan problem tycker jag inte att du ska börja hoppa på en gång (eller försöka) utan hålla dig till bom övningar i skritt och trav tills hästen slutat göra sådan stor affär av det hela.
Sedan kan du börja hoppa små kryss och gå tillbaka lite till det du gjorde i början, Och kankse varva kryssen med att bara trava över bommar.
Tänk på att aldrig låta det bli någon dragkamp mellan dig och hästen och att hårda händer bara skapar spänningar. Tålamod & tid löser det mesta. Lycka till

Cederin
3/2/12, 3:33 PM
#2

#1 Tack för tipsen! Ska absolut prova det.

Medarbetare på Naglar och Hår

bicolor
3/3/12, 10:27 PM
#3

Håller med #1 bommar på marken och i lugntakt om och om igen :)

Lycka till!!! :)

maja_hamster
3/4/12, 8:17 PM
#4

Håller med 1# jag med! Bommar på marken är alltid bra.

Du kan även prova att ställa två hinderstöd och sedan rida igenom dom för att se hur hästan reagerar på det.

Annars bommar,massor halvhalter och halter,övergångar med! Bara att jobba på!

emmajensennn
3/9/12, 1:58 PM
#5

börja med vanliga bommar på marken och skritta över. när det inte är några problem så kan man ju sedan ta det i lugn trav osv.

You can't make a rainbow without a little rain

Upp till toppen
Annons: