Annons:
Etikettoff-topic
Läst 4640 ggr
Jessicahagstrom94
2012-04-13 18:20

en intressant fråga..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni fått för skador? hur hände det? har ni någon röntgenbild eller något som ni kan visa?
Hästrelaterat!

Min värsta är "bara" att vänstra armbågen hoppade helt ur led när jag och en ponny skulle hoppa bana och hon stannade framför sista hindret och jag fick hoppa över själv. armen vreds väl på nåt sätt och ja, armbågen hoppade ur led. 
blev gips två veckor in på sommarlovet 2009, kunde inte bada eller rida den sommaren förrän i slutet då jag red en basjkirhäst och var nervös som attans.
Blev massor av träning för att kunna böja armen helt igen, och än idag gör det ont ibland. styrkan är väl kanske tillbaka dock :)

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-04-13 18:29
#1

ingen som vill? :(

Eliinn
2012-04-14 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Körde Gymkana på ett ridläger för några år sedan, en utav hästarna vi hade med var en C-ponny som inte var så bekväm med att ha långa personer på ryggen när det samtidigt var lite stressigt och barbacka.  Funkade ganska bra med dem mindre tjejerna, hon bockade lite men inget som gjorde nåt. Sen var det min tur, lång som jag var. Hon gjorde en bockning som gjorde att jag tappade balansen och sen en till bockning när jag ännu inte återfått min balans och ramlade av. Ramlade olyckligt på min svansskota som sen tidigare skada är lite känslig. Kunde inte gå på 20 min, gjorde på tok för ont! utan lyckades kravla mig bort till nån gräsmatta. Trappor tog en evighet att gå upp för. Svansskotan är inte skönt att göra illa vill jag lova! Knarkade bokstavligt värktabletter och smärtstillande salva resten av veckan för att kunna rida! Tillslut var jag tvungen sluta med salvan eftersom jag blev helt bedövad och tappade känseln på huden just där, kanske inget man bör göra men just då var jag desperat! ;)

Envis som jag är så trots min skadade svansskota så kunde jag ju inte missa veckans privathopplektion som var dagen efter! Ont gjorde det! men smärtan försvann lite när jag fokuserade på hoppningen, trots mina förtvivlande AJ!" efter varje hinder! Dessutom fick jag stå upp när jag skulle byta sittben i traven, gjorde alldeles för ont för att sitta i traven. Ett helvete att komma upp på hästen var det också och fick ha pall när jag skulle sitta av hästen!
Tog en månad tills svanskotan var någorlunda hel igen! Hädanefter tänker jag alltid "inte landa på svansskotan, inte landa på svansskotan!" när jag ramlar av ;)

Bilden är tagen precis innan den sista bockningen där jag ramlar av.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Jessicahagstrom94
2012-04-14 21:27
#3

#2, aj! fysjutton :o kan förstå att du hade ont.. för det lät illa. jag vet också hur ont det kan göra att göra illa svanskotan.. :)

kul att EN ville berätta iallafall.. tror knappast det bara är du som lyckats ramla av direkt..

Em--ma
2012-04-16 13:58
#4

TS men gud vilken bild Förvånad Gjorde inte det förhelvetets ont?!

Skulle rida ut på min medryttarhäst och lät henne välja vägen i skogen, hon ville gå under ett träd så då la jag mig ner på henne för att inte slå i. Grenen snuddade antagligen henne för hon drog iväg i galopp och jag flög av. Ställde mej upp på en gång och insåg att jag hade förjävla ont i armen men var mer orolig om hästen, gick och hämtade hästen som hade stannat 10 meter bort och gick hem, tog av sadel,träns o.s.v. Sen in till Akuten (enköping) som sa att den var och och skulle opereras. Så fick åka hem i några dagar (skulle opereras på Akademiska)
Fick inte äta något på över 50timmar eftersom det kom in en akutpatient innan mig. Var VRÅLhungrig. Hursom fick jag två titanskruvar in i armen som sitter kvar än idag. Som kan komma ut när som helst.. om dom nu vill det..Obestämd

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jessicahagstrom94
2012-04-16 14:17
#5

#4 min bild? det gjorde inte ont direkt efter för jag var så chockad och var nära att svimma hela tiden, väl på sjukhuset gjorde det ont som satan, och när dom skulle dra den i led.. ja då storgrät jag!

oj! :o
var den av? för du skrev bara "sen in till akuten enköping som sa att den var och …" så förstog inte riktigt :)
men varför fick du vänta flera dagar isåfall? :o hemskt ju

Jessicahagstrom94
2012-04-16 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

så här såg min arm ut efter 2 veckor med gips, den är helt gulblålila.

Annons:
Neiah
2012-04-22 20:59
#7

27 December förra året gick jag omkull med ponnyn, det var is & hon hade inga bakskor & egentligen fattar jag inte ens varför jag red där..

När hon tappade fäste med bakhovarna fick hon panik & försökte hoppa upp på diket, vilket gjorde att vi gick omkull. Jag minns när vi föll, men inte när jag låg där. Bara när jag skulle ta mej upp, inklämd som jag låg mellan diket/trädet & hästen, min vänsterarm var intrasslad i tygeln & ponnyn hade bokstavligen panik & ville bara upp. Hon prickade in några fina sparkar i bl.a huvudet & på hakan innan jag fick loss armen & hon kunde resa sej upp.

Hon sprang rakt ut i skogen där det var en halvmeter snö & jag försökte bara ta mej upp för backen som var täckt med is, hon fortsatte att springa tills hon fastnade i ett träd som hade fallit & då fick jag äntligen tag på henne. När vi kom ut på stigen igen såg man verkligen att hon inte visste vad hon skulle göra, paniken skrek i hennes ögon & det gav mej en panikattack.

Jag kan lugnt säga att det inte var lätt att gå hem, varken för henne eller mej. Men vi båda klarade oss bra, jag fick väldigt mycket blåmärken eftersom jag hamnade under henne, en svullen käke & en härlig hjärnskakning som gav mej huvudvärk i 2 veckor. Hon vart lite knackig i vänster (sidan hon föll på) men efter några promenader vart hon bra igen.

Det värsta är egentligen att hon var & är dräktig, tänk om jag har gjort något som gör att fölet inte kommer vara frisk..

Jessicahagstrom94
2012-04-22 21:19
#8

hemskt det lät! :( tur att det gick relativt bra ändå, för det hade lätt kunnat bli värre som det lät!

får hoppas att det inte hände något med fölet! :( är det länge kvar tills hon ska få fölet? vill gärna veta hur det går :)

Neiah
2012-04-23 19:34
#9

#8 Tror ändå att isen hjälpte till lite även om den ställde till allt, eftersom jag ''gled iväg'' varje gång hon sparkade till mej.

Den 14 Juni är det beräknat, så det är inte långt kvar! ^^

Jessicahagstrom94
2012-04-23 21:44
#10

ja, okej :) det var nog bra det .. åh spännande! :D

Elshira
2012-04-25 09:25
#11

Jag har lyckats gå omkull med häst och hamnat under 3 gånger (is då det var halt, lera och asfalt när hästen blev rädd och halkade pga det), har gjort en kullerbytta framlänges längst hästens hals (hästen stannade dock snällt), annars har jag väll bara gjort lite vanliga avramlingar som resulterat i ett litet blåmärke på sin höjd.

Jag har brutit båda armarna, krossat näsbenet, spräckt läppen två gånger och skrapat upp hela ryggen på grus (hade bara bikini)…

…men det värsta i skadeväg jag fått i hästsamanhang är en blånagel, och att jag raspat mig i handen några gånger…

Livet är lustigt ibland!

Hakuna matata!

Jessicahagstrom94
2012-04-25 14:33
#12

#11, oj så mycket skador! vill inte ens tänka på hur ont allt måste ha gjort :s

Elshira
2012-04-25 16:06
#13

#12 Haha nejdå, faktiskt inte. Ingen av armarna behövde opereras, näsan fix växa ihop som den ville och läppen blev det ett plåster på bara. Ryggen gjorde av någon anledning inte ont alls, det kändes stelt när det läkte men inget annat. Ännu mer tur antar jag.

Och jag vet inte om jag var tydlig, men ingen av dessa skador har jag alltså fått när jag ridit eller hållit på med hästar :P Som sagt, med häst är det värsta blånagel på stortån, nu använder jag stålhätta! :>

Hakuna matata!

Annons:
Jessicahagstrom94
2012-04-25 17:30
#14

#13, fast det låter ju som om det gjorde ont iallafall, jag skulle nog ha haft ont.. jag får ju ont av minsta lilla :s min armbåge gjorde inte ont förrän jag kom till sjukhuset, för först då släppte chocken liksom..

förstog det, du var tillräckligt tydlig! :)

komkoma
2012-05-03 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den 8/5-11 åkte jag i backen när jag va och red och landade  rakt på huvudet. Låg helt förlamad på marken i ca 15 min innan jag kunde börja röra lite på fingrarna. När jag väl började få tillbaka känslen så kändes det som hela min kropp brann och armarna skakade okontrollerat.  Fick åka ambulans in till sjukhuset där de konstaterade att en disk hade förskjutits och låg och tryckte mot ryggmärgen. Det gjordes en ganska akut steloperation mellan två nackkotor.

Jag har inga minnesluckor what so ever, Och minns allt. Från att hästen jag red började kännas lurig tills jag låg på marken och sa "Mamma, bli inte rädd nu men jag tror att jag är förlamad." Såhär nästan 1 år senare är jag i full gång och rider igen, Jag känner inte av något i nacken men mina händer är helt mongo. Jag tappar ofta saker eftersom jag har svårt att kontrollera greppet, Jag känner lixom inte om jag håller hårt eller löst. Sen kan de klia något fruktansvärt vissa dagar att jag håller på att bli galen. Men vad gör det när man har två friska ben att gå på?! Komkoma.blogg.se

Malinolsn
2012-05-03 22:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Den värsta skadan jag har fått, är nog en hästspark faktiskt, trots att jag haft egen häst i 12 år snart. Aldrig fått någon värre skada än blåmärke när jag ramlat av. 
Vet inte riktigt hur det gick till, men fick iallafall dra runt min häst på en volt, då hon helt vägrade lyssna på mig och trängde sig före mig osv.
Helt plötsligt börjar hon trippa, småstegra och sparka bakut, sparken träffade mig på högt upp på låret, med broddar och allt på.
I samma sekund som hon sparkade mig ryckte hon grimskaftet ur min hand, och stack. Blev så förvånad, så jag reagerade inte förens efteråt att jag faktiskt blivit sparkad.
Hästen kom till slut till rätta, efter att ha sprungit ner mot en järnväg, sedan upp mot andra hästar.
Fick skjuts av en snäll man som hade sett min häst springa, och eftersom att han såg att jag haltade.
Efter mycket letande av häst kommer en kvinna och leder henne, då traskar hon snällt bredvid den kvinnan, som var ägare till hästarna hon sprungit till.
Allt löste sig, och jag fick hoppa på kryckor ca 1-2 veckor. Vet ej om jag fick någon spricka eller så, men det körde till så fort jag stödde på benet.

Klandrar absolut inte min häst för detta, då hon psykiskt var ur form.

Jessicahagstrom94
2012-05-04 11:46
#17

#15, hemskt! vilken läskig känsla allt måste ha varit :s
#16, ojdå, en hästspark har jag aldrig fått faktiskt.. men blåmärket ser inte trevligt ut, aj!

_woho_
2012-05-11 16:04
#18

För några vecor sedan skulle jag hoppa med min foderhäst, hon är väldigt ärlig på hinder och hon drar gärna iväg vilket slutade med att hon hoppar av VÄLDIGT tidigt och vägrar på hindret som kommer bara några meter efter och jag landar då på hindret.

Jag är ändå glad att hon stannade hade hon hoppat hade det kunnat gå riktigt illa både för mig och för henne, min rygg tog stryk och jag såg ut som ett vandrande blåmärke, en vecka senare hoppade jag henne igen men det var bara små hinder, förra veckan började vi höja hinderna och nu har vi andra problem att lösa Glad

Jessicahagstrom94
2012-05-11 18:06
#19

#18, ojdå! :s gjorde ont att bara läsa det där ju, haha!
jag har tappat intresset för hoppning helt, jag vill knappt hoppa längre. :) tänker satsa på dressyr istället, men då måste jag ju få komma in i en dressyrgrupp först.

viktoria91
2012-05-17 22:35
#20

Min värsta olycka var för ca 5 år sedan. Var på hopptävling, bara en clear round. Han väl hoppa 4 hinder innan vi gick omkull. Hon såg hindret framför sig och skulle dit medens jag ville göra en skarp sväng till höger dit vi skulle. Envisa som märror är gav hon sig inte så vi gick omkull och jag hamnade under, vi båda var snabbt på benen utan synliga skador så jag satt upp och hoppade klart banan. Jag har fortfarande problem med min högersida som hon landade på och den kommer nog aldrig bli bra.

Annons:
Loveu
2012-07-29 11:24
#21

Den värsta jag har fått är nog när jag ramlade av på en tävling , Jag hade en ponny han var en gud att hoppa med , han vägrade sällan , jag fick honnom på en hopptävling alltgick bra tills vi kom tills sissta hindret det var en stuts , han tvärnitade och jag flög med huvudet före in i hindret , jag satt upp igen och han gjorde precis likadant igen men denna gången fick ryggen stryk men jag fick ''bara'' hjärnskakning,

Jag har även gott omkull med en shettlandsponny , samma shettis bockade av mig två gånger ,

har rammlat av två av stallets snällaste ponnyer :P ,

även min galna fd,skötar ponny (sålde PGA han var galen .. nej han trivdes inte) ja men han kastade av mig många gånger slängde mig hitan och dita skenade och jag vet inte allt .. :)

men jag har alldrig börjat gråta när jag rammlat av :)

min medryttar häst har slängt av mig med ,

även min kompis shettis bokade av mig när vi red barbacka men jag började bara skratta ;)

Upp till toppen
Annons: