Annons:
Etikettutrustning
Läst 4575 ggr
[Zkold]
2012-04-22 16:22

Hoppa på kandar

Jag är ingen hoppfantast, men jag sitter och tittar på världscupen i hoppning på tv och där var det en ryttare som hoppade på kandar och bridong. Det visste jag inte att det var tillåtet? är det tillåtet i alla klasser?

Annons:
Elshira
2012-04-25 09:33
#1

Kandar och pelham är ju i princip samma sak (när man rider pelham med två tyglar, vilket man iofs inte får enligt vanliga TR), så det är nog inte så konstigt att det är tillåtet. Och stången i sig på kandaret är väll inte värre än andra hävstångsbett med lika långa skänklar. Det är väll bara en fördel att kunna ha en "mjuk" och en "skarp" tygel.

Jag antar att det är lite friare regler i FEI och så pass höga klasser, det synns ju ganska många olika bett där. "Flippan-bett" är ju en variant som inte är helt ovanlig och skarpare än de vanliga betten man hittar i TR.

Så då känns det ganska naturligt att man även får använda kandar. Själv tycker jag det är synd att man inte får använda pelham med två tyglar i hoppningen. Det finns ju pelham med nästan lika kort skänkel som jaktkandar, så skulle man kunna använda den "milda" tygeln emellanåt så vore det ju bättre tycker jag :)

Hakuna matata!

kaka1234567
2012-04-28 10:47
#2

det är jatte vanligt inom hoppning också

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Peppe
2012-05-01 21:14
#3

#1 tror bara det är på ponny du inte får ha 2 tyglar o pelham, just för att man inte får ha 2 tyglar alls på ponny oavsett bett. Du får ju ha 2 tyglar på storhäst så då tror jag det är ok på pelham också!

har dock inte TR framför mig så är inte 100.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: