Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1742 ggr
[LejonTjejen]
5/9/12, 6:32 PM

Rätt ?

Jag håller mig kvar när hästar stegrar och jag hoppade första gången i mitt liv en 25-30 CM hög bom och satt kvar . Min ridlärare säger att det är ett gott tecken på att jag kommer kunna hoppa fast en mitt mine är dåligt .. Ska jag satsa hoppning ? Vill hoppa men är det säker att jag kan .. Har bara ridit i 1Halvår / 1Helår och jag kan kavaletti, hoppa lite, galopp  och så vidare . Hjälp mig !

Annons:
Elshira
5/10/12, 1:32 PM
#1

Det bästa är att aldrig "snöa in sig" på något.

För att kunna hoppa bra krävs det en god grund i dressyr, dels kommer koordinationen och hastigheten kunna ökas om hästen lyssnar bra på dig för små hjälper. Och det krävs muskler och balans för att kunna hoppa bra. Utan dressyren får man en häst som antagligen inte håller i längden heller.

För att få en trevlig dressyrhäst bör man göra annat (t.ex hoppning) emellanåt för att hästen inte ska trötna. Det är inte heller nyttigt för hästens kropp att traggla samma saker om och om igen.

Givetvis ska du lära dig att hoppa, både häst och ryttare brukar tycka det är roligt. Och det där med minnet är något jag själv inte är så bra på… Men i de vanliga hoppklasserna så är det vissa hinder som alltid är med, och man brukar rida liknande vägar. Så det går oftast bra att lära sig så småning om!

Kom ihåg att alltid ha roligt!

Hakuna matata!

[LejonTjejen]
6/2/12, 9:13 PM
#2

En till sak har hänt. En häst har sparkat bakut med mig på och stegrat SKITHÖGT och bara en gång har jag '' ramlat '' men jag kom på fötter när jag landa .. Är det typ muskler ? :)

[Ponnyflicka]
7/19/12, 9:32 PM
#3

#2 Nej, det är mer balans skulle jag tro.

[missmisse]
7/23/12, 6:44 PM
#4

#2 Nej, det skulle jag kalla Tur och en del balans. Varför stegrar hästen? Händer det ofta? Och har ni klurat ut orsaken till stegringarna?

Upp till toppen
Annons: