Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2438 ggr
Neiah
5/13/12, 7:17 PM

Hoppad ur sadeln

Snart är det dags för hopptävling igen & jag har ett litet problem.. Hästen jag ska tävla hoppar mej ur sadeln i varje språng, har aldrig haft detta problem förut med denna häst men i fredags när jag fick provhoppa honom ute så flög jag som en vante!

Balansen är det inge fel på, utan jag tror mer han har fått mer styrka i baken & orkar hoppa med ryggen. Men skulle behöva något sketa bra tips som får mej att stanna kvar vid sadel! c;

Annons:
Zahara
5/14/12, 9:59 AM
#1

Det är inte så att du ställer dig försent i lätt sitts och därfår får sadeln(valvet) i rumpan samtidigt som du stäler dig upp? Då får man en bra knuff och kan lätt ramla av!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Etnica
5/14/12, 11:07 AM
#2

Byt till en annan sadel om du nu rider i en extrem cc/flat back. En sadel med mer stöd kan göra underverk.

Neiah
5/14/12, 3:31 PM
#3

#1 Nej, utan det är mer när hans rumpa lämnar marken som jag flyger iväg ;)

#2 Tyvärr så är denna sadeln den enda som passar honom då han har extremt mycket manke (helt sjukt!), men jag kanske ska testa att länga lädren några hål?

kaka1234567
5/14/12, 5:09 PM
#4

Har han extremt mycke manke så är kieffer Utväklad för hästar med höga mankar om du funderar på en ny ;) en sadel föe hästar med hög manke är just kieffer Utväklad för

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Zahara
5/15/12, 11:54 AM
#5

när hans rumpa lämnar marken får du dig då en knuff i din rumpa? får du det så har du antingen ställt dig för sent eller så står du i fel vinkel och måste fram lite med din kropp….

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Neiah
5/16/12, 4:12 PM
#6

#5 Jag står i bra position & får ingen ''fysiskt knuff'' utan jag bara flyger iväg utan anledning egentligen..

Annons:
Zahara
5/16/12, 10:40 PM
#7

nån anledning finns det ju, gäller bara och hitta vilken :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Etnica
5/17/12, 12:08 PM
#8

Vissa hästar hoppar ju väldigt mycket med ryggen o är därför svåra att följa. Behöver ju inte vara något direkt ryttarfel….

Neiah
5/17/12, 2:25 PM
#9

Han har då troligen fått mer styrka & orkar hoppa mer med kroppen, vanligen hoppar jag en häst som har en kaninteknik ;)

Scooby doo
6/2/12, 6:42 PM
#10

Gäller bara att försöka hitta rytmen ! :) och försöka ha mycket tyng i skänklarna medans hjälva hoppet ! Övning ger färdighet  Tungan ute

Neiah
6/2/12, 6:53 PM
#11

#10 Det gick faktiskt över förväntan tävlingen, hoppade fram rätt så mycket så att jag kunde hitta känslan & vi kom runt banan med 2 pet! Lite ryttarmissar sådär c:

Pelzi
6/4/12, 10:16 PM
#12

eller så står du får länge i fält sits det hände för mig idag höll på att flyga av då ;)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Emmma
6/18/12, 10:48 PM
#13

vi har en på ridskolan som ja rider på hoppspecial, han skjuter nå enormt med ryggen när man hoppar. Så där får man träna balansen ;)
I början hade jag svårt men har fått träna på och nu hänger ja med rätt bra för det mesta :)

Så det är bara att träna på!

Annons:
komkoma
7/25/12, 11:56 PM
#14

#8 Wait what? Kan man inte följa hästen är det väl visst ett ryttarfel? Det är ju knappast fel på en häst som hoppar med mycket rygg och påskjut?

Läng inte lädrerna! Då finns ju risken att rumpan blir kvar i sadeln och risken för avfallning lär ju bli större ;)
Om han möjligtvis hoppar upp sig så för att han går nära hindret så kan du ju prova att lägga avsprånget lite längre från hindret så får du ett lite flackare språng.
Se till att ha vikten i stigbyglarna, upp med blicken mot nästa hinder och räta upp dig ordentligt i landningen så ska du se att det nog går bra=)

Upp till toppen
Annons: