Annons:
Etiketthopptävling
Läst 6311 ggr
[lko]
8/16/12, 10:13 AM

Åldersgräns?

Hej

Jag undrar om jag får tävla med en a-ponny

Jag är 10år

Jag är ca 154cm

Och en till fråga:

Kan en shettis vara så hög att den blir en B-ponny?

Annons:
Fridaaaa
8/16/12, 10:16 AM
#1

Tycker du låter för lång för en A-ponny, och även b-ponny.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RRRonjaaa]
8/17/12, 4:09 PM
#2

Hej! som #1 så tycker jag att du kanske är LITE får lång, men det beror ju helt på hur kraftig din ponny är, även du…

Och ja, en shettis kan garanterat vara en b-ponny men inte alls en '' stor'' b-ponny.

men om du är osäker på om den är en b-ponny, så skaffa ett mätintyg ( krävs för att tävla från lokal nivå)

Men jag läste i en annan tråd ang. längd är att en ponnyryttare skall max vara 15 cm längre än ponnyn, men som sagt det spelar helt roll hur du och din ponny är byggd! :) ♥

Ebba_Hamster
8/18/12, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 och #2

Jag rider en maxad B-ponny (130,5) och jag är 165 lång. Dock är ponnyn en rätt kraftig Welsh. Ska börja starta honom i höst om han är i kontion!

[RRRonjaaa]
8/18/12, 10:22 PM
#4

men som jag sa, om ryttaren är smal så ser ju den inte så '' stor'' ut, men se på dina ben ( dubbel vikta) ps. dommarna kan klaga :P <3

Ebba_Hamster
8/18/12, 10:44 PM
#5

#4 Har du dressyr läder när du hoppar? ;)

Tusen
8/18/12, 11:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har sett mycket större ryttare tävla utan att de fått någon kommentar alls.

154 cm är inget för en B-ponny. Ett russ på mellan 125-130 cm kan ridas av någon ända upp till 165 cm utan att det ser konstigt ut.

Tjejen på bilden är 158 cm lång och rider ett smalt russ på 125 cm. Det är aldrig någon som klagat på hennes längd.

Har du en kraftig A-ponny kan du se helt okej ut på den också.

Och ja, de finns mängder med övervuxna shettisar.

Annons:
[LejonTjejen]
8/23/12, 7:25 PM
#7

Jag är lika stor som dig exakt och du är för lång.. Jag kan knappt rida på ett vanligt B.. C passar dig :)

Tusen
8/23/12, 9:26 PM
#8

#7 Du har kanske provat för klena B-ponnysar. Man kan inte bara utgå från en viss längd. det är helheten som avgör synintrycket.

[lko]
8/28/12, 7:35 AM
#9

Tack allihopa för svaren!!!

Och ska bara berätta att min shettis är ganska kraftig

[lko]
8/28/12, 7:36 AM
#10

Kanske kan fixa en bild snart!

Han är inte hos oss ännu…

Fridaaaa
8/28/12, 9:52 AM
#11

#9 Fast längden spelar ju också mycket roll, gällande balans osv, så då spelar det ingen roll om ponnyn är kraftig eller inte.
Men det är min mening :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
8/28/12, 2:56 PM
#12

#11 Klart en kraftig ponny bär upp en lång person än en tunn ponny.Glad Det är en självklarhet. Jag kan visa bilder på det om du är nyfiken. Även om jag tycker som du att balansen är jätteviktig, mer än ryttarens längd.

Fridaaaa
8/28/12, 2:58 PM
#13

#12 Det har jag inte påstått att den inte gör?
Läs inlägget igen tack.

Man ska vara lagom längd plus vikt till sin ponny/häst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[lko]
8/28/12, 7:07 PM
#14

12#visa gärna bilder;)

Tusen
8/28/12, 8:38 PM
#15

#13 Nej, men JAG påstår det.Skrattande Och vad som är lagom är väldigt subjektivt.  Balansen är viktigare än längden.

#14 Kommer strax med bilder på det. Glad

Tusen
8/28/12, 9:13 PM
#16

Här är fyra bilder på fyra russ med olika kroppsbyggnad. Det är samma tjej som rider under samma år.

Ser ni skillnaden? Vilket russ tror ni är störst, minst eller är de kanske lika stora allihop?

Fridaaaa
8/28/12, 9:28 PM
#17

#16 Finns inga bilder ;)

#15 Jo men jag har alltid fått lära mig att det inte är bra om ryttaren är för lång

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
8/28/12, 10:04 PM
#18

#17 Bilderna finns i länken högst upp till höger i inlägget.Glad

Fridaaaa
8/29/12, 8:54 AM
#19

#18 Går inte att få upp på telefon ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
8/29/12, 11:29 AM
#20

#19 Då får du väl koppla upp dig på en dator om du är intresserad. Skrattande Det är en pdf-fil.

Annons:
Linnea
8/29/12, 1:07 PM
#21

#16 Jag tror att hästen nere till vänster är minst och den nere till höger är störst. De andra två är nog lika stora. Spännande att se om jag har rätt!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
8/29/12, 1:42 PM
#22

#21 Hoppas det är okej att jag återkommer med de rätta svaren senare så andra får chansen att gissa. Glad

Någon mer som vågar sig på en gissning?

Fridaaaa
8/29/12, 8:17 PM
#23

#20 Inte så lätt när internet inte fungerar ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tusen
8/29/12, 8:33 PM
#24

#23 Jag lägger upp dem då som enstaka bilder. Fast jag gör det i en ny länk för att inte förstöra denna ännu mer. Du  (och andra) är välkomna dit att gissa.

http://hasthoppning.ifokus.se/discussions/503e6211d3b4fd6cb0003cd6-gissa-storlek

JustMySelf
9/8/12, 11:23 PM
#25

Åldersmässigt får du tävla, men jag skulle säga att du troligtvis är för stor för en a-ponny. Shettisar är i allmänhet starka, men det är nog lite väl stor skillnad mellan din längd och ponnyns mankhöjd. Det med att det inte ska vara mer än 15 cm skillnad tycker jag är lite överdrivet, men om din ponny är t ex.  110 cm i mankhöjd så är skillnaden 44 cm…

Sedan spelar balansen absolut stor roll, men jag tycker inte det kan väga upp precis hur stor skillnad som helst.

kaka1234567
9/9/12, 4:22 PM
#26

Jag anser att 154 är aldeles för långt och vikten spelar också rollför Att vem säger att en häst klarar en viss vikt som jag pga hör en Svettis klarar lätt 60 . Jag men klarar ett russ då dubbelt så mycket ? Och i u g ålder är man inte alla gånger så välbalanserad . Så kag säger för lång i tron om obalans . Visst de fins jätte många duktiga balanserade små ryttare men när folk frågar mig så rekonenderar jag inte det i tron om att de km bli obalanserat och vingligt med för långa ryttare på ponny . Sen ska det se bra ut . Häldre en för stor häst inte så att man inte kan ta kontrollen men lagom stor .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
9/9/12, 4:36 PM
#27

#26 Ett russ är väl inte dubbelt så stort som en shettis! Hur tänkte du där?Obestämd

Annons:
[lko]
9/9/12, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bild på min "lilla" pepzi

[lko]
9/9/12, 7:36 PM
#29

Han e ca upp till min mage……

kaka1234567
9/9/12, 10:33 PM
#30

27😱😒 jo det jag menar att ett rus är ju mycket störe en en Shettis och då borde. Den klara av 60 +60 eller vadå ? Det va så jag menade !!!! 😲😂😒

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
9/9/12, 10:53 PM
#31

#30 Jag förstår fortfarande inte ditt resonemang. Klart att ett russ klarar att bära mer än en shettis. Men eftersom det skiljer c:a 20 cm mellan en shettis och ett russ i mankhöjd men att de ofta är ganska lika i kroppen (förutom benen då) så blir skillnaden i vad de kan bära inte så stor.

DU kan väl inte fördubbla vikten när skillnaden i mankhöjd inte är lite mer än c:a 20 cm.

En shettis klarar nog att bära 60 kg men det är väl ingen som rider några längre stunder på en shettis med den vikten.

Ett russ däremot fixar lätt att bära en ryttare på 60 kg inkl. utrustning under en tävling. Så visst bär bväl russ mer än shettisar. Andra lite mer ädlare raser bär förmodligen mycket mindre.

kaka1234567
9/10/12, 7:47 AM
#32

Jag har inget att säga dej. Om man inte fattar gör man inte det . De enda du bör göra läs igenom orkar i te hålla på att förklara vad du enma eller ens skrivit . De enda jag kan säga är att för mig handlar inte det om bara längd men också vikt FOLk brukar säga att en shettia lätt klarar 60 och vad gör få ett russ kan den bära dubbelt ? Och då skriver jag vem har bästemer de? Och förening spelar vikt och längd roll i min Mening det med russ och vikt Var inget jag undra över det va bara ett exempel och inget att diskutera heller om

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
9/10/12, 8:04 AM
#33

#32 Och varför sån´t otrevligt svar?

Linnea
9/10/12, 11:25 AM
#34

#32 Om en shettis kan bära 60 kg så borde en dubbelt så stor häst kunna bära dubbelt så mycket (teroetiskt sätt). Ett russ är inte dubbelt så stor som en shettis. Säg att shettisen är 1 m hög, då får du ha en rejäl Shire (2m i mankhöjd) för att få en häst som klarar 120 kg..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
kaka1234567
9/10/12, 11:52 AM
#35

Jag sa inte att en shettis kan bära jag skrev att folk säger och tekninskt sätt kan då ett russ bära dubelt ? Och de jag menade va att om folk säger att det är ok att va låmng är de ok att va tung. För mig är de komstig att vi meniskor säger att en häst kan klara av en viss tyng vem har bästmt de.

Jag känner att ingen fatta vad jag mena . ursäkta min stavning där av blir min gramatik felaktig.

Men jag menade inte att en shettis klarar utan vad folk brukar säga och då måste ett russ bära mer och lkängden ska inte va för stor eller vikten för mig spelar de stor rol ska va propotioneligt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
9/10/12, 12:10 PM
#36

#35 Ja självkklart kan ett russ bära mer än en shettis men inte dubbelt så mycket för den är inte dubbelt så stor.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kaka1234567
9/10/12, 12:17 PM
#37

Ja det är de jag säger . Och vän säger att en häst kan Bära en visa vikt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Linnea
9/10/12, 12:20 PM
#38

#37 Alla hästar har sin egen maxvikt men den vikten gäller ju enbart om ryttaren har bra balans eller är lagom lång. En obalanserad ryttare måste väga mindre för att det inte ska bli för tungt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Spiritinthesky
9/10/12, 1:03 PM
#39

Haha jag känner att den här tråden spårar lite! TS har du ingen bild när du rider din lilla ponny? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
9/10/12, 3:49 PM
#40

#35 Då var det inte bara jag som var dum i huvudet då? Du kanske skulle ta och läsa igenom själv vad du skriver om du ber mig läsa igenom en gång till.

kaka1234567
9/10/12, 4:23 PM
#41

jag skrev aldrig att någon va dum i huvudet härre gud såklart alla hästar individuela de vet ´jag men herre gud vadman kan missa saker hahah XD

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
Ebba_Hamster
9/17/12, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag och min B-ponny Arrow. Jag är 165cm lång och Arrow 130. ;)
Tycker absolut att du kan rida både A och B-ponny!

kaka1234567
9/17/12, 10:18 PM
#43

Absolut inte à

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

CorneliaAndersson
9/18/12, 2:11 PM
#44

Jag är 1,60 å jag har INGA som helst problem att rida shettis O,o.. Nu rider jag ju förvisso D-ponny.. Men det är inga som helst problem att rida shettis O,o

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: