Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3044 ggr
Ebba_Hamster
8/18/12, 9:50 PM

Tävla på B-Ponny?

Hej! Jag har precis börjat rida en B-ponny. Jag är 13 år och undrar om man fortfarande får tävla på B-ponny? Tacksam för svar… Trott att han varit C-ponny då han är 130,5 alltså 5mm från C-ponny… =/

Annons:
Tusen
8/18/12, 11:07 PM
#1

Mät upp honom då! Dvs stressa upp honom då han ska mätas. Då brukar de bli högre. Annars kanske du får klassa upp honom.

Du får hoppa hela året som du är 13 år och övriga ridgrenar hela året du är 14 år.

Ebba_Hamster
8/18/12, 11:32 PM
#2

Han är redan slutmätt. Men det finns ju ganska många som tävlar B-ponnys när dem är äldre, tävlar de någon annan klass då? :)

Tusen
8/19/12, 12:18 AM
#3

Det är olika men om du klassar upp dn häst borde det gå bra tycker jag.

Man kan mäta om slutmätta hästar numera. Och är han slutmätt till C-ponny borde det väl vara okej ävom om mätreglementet har ändrats. Men kolla med ridsportförbundet. De brukar vara duktiga på att svara på mail.Skrattande

Ebba_Hamster
8/19/12, 12:26 AM
#4

Han är slumätt till b-ponny… =\

Tusen
8/19/12, 9:32 AM
#5

#4 Men det går fortfarande att mäta om.

Användare
8/19/12, 10:17 AM
#6

Du kan tävla den i dressyr tills du fyller 14. Tycker inte att du ska stressa upp och mäta om. Ibland kan domarna vilja mäta om på tävlingsplats och då är det ju kört…

Gymokana kan du tävla B-ponny livet ut, vilket jag ioch för sig inte rekomenderar.

Annons:
Tusen
8/19/12, 2:26 PM
#7

#6 Varför inte rekommendera gymkhana på B-ponny? Gillar man det är det väl en jättebra sport. Mina vuxna barn (som inte är så stora till växten) rider fortfarande sina russ som är B-ponnysar.

Användare
8/19/12, 6:44 PM
#8

# Klart att det är bra om man tycker det är kul. Men jag rekomenerar inte att man ska rida B-ponnysar hela livet, om man är förstor. Har inget emot gymkhana, inte heller att lite kortare/lättare personer rider B-ponny. Men jag tycker inte man ska rida en förliten ponny då deras ryggar lätt skadas Skrattande

Tusen
8/19/12, 8:05 PM
#9

#8 Eftersom hur mycket en ponny bär är individuellt kan man inte generalisera på det sättet som du gör. Det finns större hästar vars ryggar är betydligt vekare än t.ex. ett russ. Det är inte höjden på ponnyn som avgör hur mycket den orkar bära.

Emmma
8/21/12, 10:51 PM
#10

Om din ponny är 130,5cm räknas den ju som c-ponny..
Eller ja du kanske mena 129,5cm :P

Användare
8/22/12, 4:55 PM
#11

9# Men jag tror du fattar vad jag menar. De du gör nu är att söka bekräftelse, dul vill ha rätt. Jag skrev klart och tydligt att man inte borde rida en för liten ponny. Jag tror du fattar vad jag menar, om inte, läs igen.

Tusen
8/22/12, 5:19 PM
#12

#11 Nej, jag förstod inte vad du menade. Jag ville bara påpeka att en stor ponny inte nödvändigtvis bär mer än en mindre. Detta framgår inte av ditt inlägg.

_".. jag tycker inte man ska rida en för liten ponny då deras ryggar lätt skadas"

_Då tolkar jag at du tror att små ponnysar har vekare ryggar.

Användare
8/23/12, 7:13 PM
#13

#12 Tänker inte lägga meej i mer. Jag har ridit i MÅNGA år och vet vad jag pratar om, du kan tro vad du vill om mig men jag vet ju vad jag menar så…

Annons:
[LejonTjejen]
8/23/12, 7:22 PM
#14

Såklart du får det med ett B!! En från 9:an jag är vän med hoppar och tävlar hoppning med ett B ( Hon är lite tjock och stor men ponnyn orkar, inge illa ment till henne ) :) Bara du känner att den orkar ! Jag titta inte på andra komentarer så soory ifall det blir lite fel ;)

Ebba_Hamster
8/25/12, 10:39 PM
#15

#10 Haha Nej, C-ponny blir de när de är högre än 131.. ;)

LouiseS
8/27/12, 6:47 PM
#16

#15 Är i stort sett säker på att det är en c-ponny om den är över 130,0

Emmma
8/27/12, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#15  Hästen är med hundraprocent säkerhet en C-ponny.
Du kommer inte kunna tävla den som B-ponny.
Maxgränsen är 130,0 för B.

Var tvungen att gå in i reglementet på Svrf och hittade då denna tabell.
(Se bifogad fil.)

Tusen
8/28/12, 8:44 AM
#18

Svenska Ridsportförbundet har krånglat till det hela med de nya mätbestämmelserna. Där aks man nämligen avrunda nedåt vid mätning och då avrunda till hel centimetrar. Då KAN det bli så tokigt att en ponny på 130,9 cm klassas som B-ponny när den tidigare gått som C-ponny. Ett rätt korkat beslut av SVRF

Länk till mätreglementet inom ridsporten (ponnytravet har behållt det gamla sättet att mäta)

Emmma
8/28/12, 10:44 PM
#19

#18 okej, de var nåt nytt! Eller jag vet att de vart nåt krångel med mätningarna att man lär ha olika för trav och ridning.
Men det där var verkligen skit dåligt!

Spiritinthesky
9/10/12, 2:03 PM
#20

året ut får du tävla avd a, sen får du gå över till avd b om du vill forsätta på b-ponny :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Linnea
9/17/12, 10:18 AM
#21

Man kan väl tävla en ponny i en högre katergori eller? Alltså tävla en c-ponny mot d-ponnyer?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
9/17/12, 11:48 AM
#22

#21 C mot D tror jag inte är några problem men hur är det med B mot C? Tänker skriva till SvRF nu och fråga. Glad

Upp till toppen
Annons: