Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 3561 ggr
Gullan_J
8/20/12, 1:40 PM

Klippa min häst?

Hej! :) Jag funderar att klippa mitt fyra åriga russ. Hon blir nästan alltid så svettig att det ser ut som jag duschat henne. På vintern får hon lång shettis-päls. Men hon går ute i hage från 07:00 - 20:30 om jag inte tar in och rider dom på dagen. Så deras vistlse i hagen är ju inte direkt lite. Hon blir regelbundet riden i både ridhus och ute. Jag är bara orolig att hon kommer frysa, fast hon har ju tjocka vintertäcken och bra regntäcken + stall/svett-täcken och ridtäcken(fodrade). Och om hon borde klippas, vad för klippning tycker ni? =)

Jag funderar på halvklippning eller spårklippning.

Tacksam för svar=D

(hittade ingen passande grupp)

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
WhoCares-01
8/26/12, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

ska du klippa nu på sommaren? det är inget jag skulle rekomendera i så fall då päsen skyddar från insekter och solen. är det en gammal häst som inte längre kan fälla sin päls på egen hand så är det ok att raka på sommaren =)

blir hästen svettig på vinten så bör du absolut raka den =) ska man tävla så är det snyggast med helklippning. (då brukar jag även ta bort pälsen under sadeln då den ofta gör mer skada än nytta)

ska du inte tävla så kolla på var hästen svettas och raka efter det =) svettas den på halsen och vid sadeln samt runt bakbenen/skapet så är spårklippning en jättebra version.

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Gullan_J
8/27/12, 3:04 PM
#2

Nej, jag ska klippa henne isf oktober nån gång:)

-Bättre ökänd än okänd

Linnea
8/29/12, 1:05 PM
#3

Mitt russ blir också svettig vintertid men han går naken i alla väder utom ösregn (regntäcke) så honom kan/vill jag inte klippa så mycket. Jag klipper bringan, lite in mellan frambenen och upp längs strupranden ända upp till huvudet. Det är där han svettas mest och det funkade i bra i vintras (första gången jag klippte honom).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gullan_J
8/30/12, 12:14 PM
#4

#3 Okej, går han ute vintertid klippt utan täcke också? :D

-Bättre ökänd än okänd

kaka1234567
8/30/12, 1:04 PM
#5

På ridskola. Jag red hade den halvkipta ponnyer och vissa som klarade de gick utan täcke . Men inget att rekommendera . Med ta Ken på att hästen kan bli stel i bogen o krippe och kan inte värma sig på samma sätt som med päls. Jag skulle täckat och man ska alltid ta hänsyn till hur länge en häst går ut går den ut är de smartare att inte klippa alls . Men det är inte snält att låta den svettas . Och då skulle jag täckat . De behöve rinte va tjockt .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Gullan_J
8/30/12, 1:38 PM
#6

Okej! Ja, hon går ju med tjocka vintertäcken fast hon inte är klippt! Så det här med täcken går ju att lösa :)

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
Linnea
8/30/12, 2:32 PM
#7

#3 Han går utan täcke fast han är klippt, det är därför jag inte klipper så mycket. Har ditt russ så mycket päls lär hon inte behöva tjocka vintertäcken, då blir dom lätt för varma. Regntäcke räcker till de flesta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gullan_J
8/30/12, 3:39 PM
#8

#7 Det kanske är lite överdrivet med shettispäls,  men hon har en riktig russpäls och hon går ju regelbundet, tävlar ibland och blir ofta svettig…

-Bättre ökänd än okänd

komkoma
10/6/12, 6:44 PM
#9

Min häst går ute ganska länge om dagarna hon med och henne håller jag helklippt, Det gäller bara att lägga på ett bra täcke som håller värmen men endå andas. Se även till att de har mat i hagen, Då fryser de inte =)

Gullan_J
10/8/12, 7:42 PM
#10

Okej, jag ska nog göra en halvklippning på henne! =)

-Bättre ökänd än okänd

Upp till toppen
Annons: