Annons:
Etiketthopptävling
Läst 1592 ggr
MillieoMolly
2012-09-15 17:54

SNÄLLA KOLLA HIT!

Hej! :) Jag ska på Torsdag tävla för första gången, Pay and Jump, 40 cm. Jag behöver så mkt tips jag kan få! :)

Kram från mig och alla djuren ☺


Annons:
Emshify
2012-09-15 18:54
#1

Vad mer exakt är det du vill ha tips på? :)

MillieoMolly
2012-09-15 18:59
#2

#1 Vad jag ska tänka på och så :)

Kram från mig och alla djuren ☺


Emshify
2012-09-15 19:23
#3

Jaadu, det är väldigt mycket att tänka på. ;) Vet knappt vart jag ska börja. Jag kan ju börja med att fråga om du har tagit Grönt Kort? Om du har tagit det så vet du ju redan det grundläggande om att tävla. :) Går du på ridskola eller har du egen häst? Hur gammal är du? Har du hästkunniga föräldrar? Ska du åka iväg och tävla eller tävla hemma?

MillieoMolly
2012-09-15 20:28
#4

Jag har inte grönt kort, men enligt ridklubben behövde jag inte ha det för att tävla PnJ. Jag är 11, har 5 hästar men de är minishettisar så ska inte tävla de ;) Min mamma har haft 2 egna hästar och är väldigt erfaren, jag ska tävla en ridskoleponny, Ska tävla hemma :)

Kram från mig och alla djuren ☺


Spiritinthesky
2012-09-16 01:33
#5

Andas, gör inte en för stor sak av det, tänk det som en träning, repetera banan flera gånger… och håll till höger på framhoppningen ;) Lycka till!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JustMySelf
2012-09-17 17:48
#6

Andas, rid i ett lugnt tempo och noggranna vägar :)

Annons:
[SimonJennah]
2012-09-20 19:12
#7

Oj, vad roligt! Grattis, hur gick det? Skriver 5 tips ändå, kanske värt något till nästa gång?

1. Försök vara där i tid. Visst, det är jobbigt att vara för tidig, men i början är det guld värt att få tid på sig till allting. Har du en kompis att ta med dig så ta med dig den, man kan ju inte ha med sig hästen precis överallt och det kan vara bra att gå banan med någon och kanske titta på några ekipage före dig.

2. Packa ner allt dagen innan. ALLT. Man kan glömma de konstigaste saker annars….. Pengar, startlista, mobil, sadel (med stigbyglar, gjord och allt), träns med mera.

3. Avsluta framhoppningen när det känns bra, hoppa inte för mycket men ett par gånger på varje hinder.

4. När du går banan, tänk inte på ett hinder i taget, utan försök fläta ihop dom. Till exempel "först ska jag rida i en åtta över tre hinder" så blir det färre sake att komma ihåg. Döp gärna hinderna efter hur dom ser ut. "Pastellhindret", "Molnhindret" eller vad som helst.

5. Att tävla ska vara kul. Om du är nervös kommer det säkert släppa inne på banan. Där inne hinner man inte tänka på allt, så försök att i förväg göra alla svåra moment till automatik. Har du en häst man måste driva mycket, försök träna på det innan så att det kommer automatiskt inne på banan. Ge gärnet! Galopp hela tiden, börja galoppera minst en långsida FÖRE startlinjen. Du får låta hästen nosa på några hinder innan du startar om du vill, välj gärna att nosa på det första! För kommer man väl över det första, brukar det flyta bra :)

MillieoMolly
2012-10-04 15:06
#8

Det gick jättebra, men jag hoppade 50 cm istället, 0 fel ;)

Kram från mig och alla djuren ☺


Upp till toppen
Annons: