Annons:
Etiketthopphästar
Läst 15572 ggr
Emshify
2012-09-15 18:58

Era hopphästar?

Hallå! :)

Tänkte starta en tråd där alla får berätta om sina hopphästar. :) Skriv allt ni kommer på, t.ex. ålder, stam, tävlingsnivå, hur hästen är att hoppa, vad erat mål är o.s.v. Ta gärna med en bild också! :) Kan vara roligt att få lite koll på alla medlemmars hästar här inne. Så skriv på! :)

Annons:
Spiritinthesky
2012-09-16 01:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har jag ju precis gått över från mina hopponnyer.. haha, men jag tar hästarna jag har nu!

Så först min egna då! Zorinda. E Placido U Orinda EE Burggraaf.

Missförstått sto som kammade hem allt på förlvisningar, 3-årstestet, hoppvisningar och utställningar i Holland. Sen gick ngt helt fel och hon såldes billigt till sverige som grov problemhäst/avelssto.

Såå, vi är verkligen på grundnivå! Bra dagar -  1m/110 banor utan problem, dåliga dagar - Springer mest, hoppar helst över närmsta staket och springer till stallet/hästkompisarna ;)

Men jag tror på henne, och jag ska arbeta tills jag får resultat :) Ska faktiskt ut på vår första klubbhoppning nu den 7 oktober, 80 cm! Ska bli riktigt spännande ;) Min vackra flicka.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2012-09-16 01:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Zorinda

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2012-09-16 01:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Zorinda

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Spiritinthesky
2012-09-16 01:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Målet är 140 cm. Och jag har inte bråttom :) Hon är 8 år, så jag känner ingen stress.

Sen har vi lilla Alexus som stor hos mig för inridning och träning till 4-års championatet. Nu är han alltså bara tre. E: Nobel UE:Hamilton. 8-8-8 på 3-årstestet.

Trevlig rodeohäst med mycket talang! Ska bli riktigt kul att se vad det blir av stallets lilla busfrö. Målet är såklart 4-årschamp nästa år!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
2012-09-16 10:05
#5

Åh, vilka fina hästar du har! :) Båda verkar sitta inne på massor av kapacitet. Kul att ha så lovande hästar hos sig. :)

Jag tror säkert att du kommer att nå dina mål med hästarna, du verkar ha sunda tankar kring hur du utbildar dem. Och lycka till på klubbhoppningen! Skriv gärna hur det gick sen, det hade varit roligt att höra. :)

Emshify
2012-09-17 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Eftersom ingen annan skriver så slänger väl jag in ett inlägg här om min häst då. ;)

Lacoste är en valack född 01 e: Latouro L. Har tidigare tävlat 1.40 med placeringar. Jag har haft honom sedan i september förra året. Tyvärr blev han skadad (sparkad i hagen) ganska omgående vilket har gjort att jag bara har kunnat rida honom halva den tiden, men han har redan tagit mig från 1 m till 1.20. :)

Lacoste är verkligen en riktig pärla, underbar på alla sätt och vis. Han älskar verkligen att hoppa och tävla och har verkligen gett mig förtroendet tillbaka i hoppningen från min förra häst (som stannade på hinder en hel del). Han har ett väldigt spänstigt och trevligt hopp och är välutbildad och okomplicerad. Mycket egen motor. I stallet är han en riktig kung som älskar uppmärksamhet och som alltid håller koll på vad som händer. Han tackar aldrig nej till lite kliande på halsen eller en morot. ;)

Målet för vår del är att ta oss till 1.40.

Annons:
Spiritinthesky
2012-09-17 20:08
#7

#6 en riktig snygging ser jag! och en riktigt parallell oxer ;) haha

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
2012-09-17 20:44
#8

#7 Jodå, han är snygg och vet om det, haha! ;) Han såg dock inte så positiv ut på den där bilden som han brukar, men jag har inte så mycket bra bilder, tyvärr. x) Så det får duga.

Och ja, oxern var visst väldigt parallell. ;) Har aldrig tänkt på det förut, haha. ;)

Gullan_J
2012-09-18 16:45
#9

Min blivande hoppponny heter Elvira Lycklig (Elvira) och är ett gotlands russ på 4 år. Hon är  u. Lycko fröken Mormor. Najka KL (elit sto) e. Granat 413

Hon är snäll i temprament men lite tillbakadragen ibland, detta pga att hon föts på fel ställe och därmed blev allt lite fel från början…. Elvira är inte så frammåtdrivande som dom flesta unghästar är, men det kommer nog.

-Bättre ökänd än okänd

Tusen
2012-09-19 23:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Vårt gotlandsruss, Montró, är under utbildning och har hittills (som 6 åring) tävlat upp till 70 cm. (Plättlätt) I år går hon med föl men till nästa år kommer hon att börja tävla igen. (Har äntligen hittat ryttare till våra B-ponnys).
Målet är att gå medelsvår om några år och förhoppningvis hitta en ryttare som vill kvala henne till SM om ytterligare några år.

Hennes mamma är svensk mästare i ponnygalopp och tillhör Sverigeeliten i monté (2:a på Monté-SM både 2010 och 2011. Näst snabbaste stoet i monté genom tiderna). Hon är dessutom en enormt duktig hopphäst men vi har saknat ryttare till henne under alla år. Pappan har tävlat i både hoppning och fälttävlan (SM) samt SM i klassisk körning.

Spiritinthesky
2012-09-23 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag är jag en stolt hästägare!

När jag köpte min  häst för 5 månader sedan (såldes då som grov problemhäst) kom jag de flesta dagarna inte ens upp på ryggen. De dagarna jag kom upp gick hon oftast att rida, så länge det inte fanns hindermaterial framme (även bara en ynka bom på marken mitt på banan). Då blev det för mycket för henne och hon fick total black out.

Idag, alltså ca 5 månader senare, har vi debuterat en liten klubbhoppning!

Först kom vi ingenstans, haha.. utan stod där på bakbenen i ett hörn på framridningen.. Efter ca 30 min slog hon faktiskt om och började visa upp sig jäklar för publiken och sprang på så ;) Framhoppningen var liten och trång så fick inte ut så mycket av den.. Hon var het och spänd, men ändå väldigt medgörlig och samarbetsvillig för ovanlighetens skull!

första klassen var alltså bara 70 cm, och vi fixade hinder nr 1,2 3 och 4 innan vi hoppade ut från banan… Haha! Men jag fick gå in igen och fortsätta, och vi klarade resten av hindren! Detta var faktiskt ett jäkligt gott resultat för att komma från henne, som aldrig varit iväg och hoppat en hel bana förr, så vi valde att efteranmäla oss till 90 cm.

Nu hade hon fattat vinken, och efter en väldigt snabb ;) men välhoppad runda fick hon sin första lilla rosett. Hon förtjänade alla applåder och fina kommentarer hon fick. Och jag hoppas det har är vår första av måååånga rosetter.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
2012-09-23 20:48
#12

Vad fina hästar ni alla har! :D Roligt att höra om dem. :)

#11 Stort grattis! :D Vad roligt att det gick så bra. Du måste verkligen ha gjort ett toppenjobb med henne. :)

Offbeat
2012-09-23 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min hoppehäst heter Nicaros, han är hela nio år nu och jag har haft honom sedan han var fyra. Tog hem honom från skåne då han bara var inriden och inhoppad. Han är Nactus - Martini, stor och gul. Han är jättesnäll, men vi har haft lite svårt att nå högre höjder än 110. Vi har startat väldigt många tävlingar med mycket blandade resultat eftersom han ibland kan bli lite okontaktbar och svårpåverkad, koncentrerar sig på annat än mig och hinder osv. Men de gånger man verkligen har honom med sig är värda de gånger det går dåligt för j****vlar vilken känsla man får då!
Vårat mål är att starta 120 "på riktigt" har startat på P&J men vill ju ta det till nästa nivå och tävla på den höjden också. :)

Annons:
AnnaHelgesson
2012-09-25 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Min mamma köpte Betzy egentligen som hennes egen men som jag skulle hjälpa till med då och då eftersom ajg hade egen ponny. Hon köpte henne ifrån ridskolan, hon var/är världens snällaste men kunde verkligen inte röra sig. Hon var så fruktansvärt stel så det fanns inte. Hon bara rusade in i något som skulle likna galopp, rörde inte benen korrekt och släpade bakbenen något fruktansvärt. Men mamma köpte henne ändå, hon älskade henne. Men eftersom hon inte var så duktig på att rida på ridbanan då så blev det mycket att jag fick hjälpa till och rätta till henne. Vi har gått till massör x antal gånger och lossat på alla hennes spänningar och låsningar. Varit och provat ut hopp & dressyr sadel till henne för att allting ska vara så korrekt som möjligt. Allt eftersom släppte hon mer och mer. I början kunde hon verkligen inte galoppera, så det var bara att bygga upp alla muskler från början. När hon väl tog galoppfattningar rätt väl och "galopperade" så gick det knappt att sitta ner på henne, hon gick så orent men hon försökte.

Nu, efter 3 år med träning, massage, stretchning,  rätt ridning, rätt utrustning, kärlek och allt där emellan har hon blivit en HELT annan häst. Hon galopperar korrekt, trampar under sig, kan korta och länga gångarterna och älskar allt man ber henne att göra. Hon vill alltid göra det absolut bästa! Vi startade iår 90CR, 95 & 1m lokalt & placerat oss 2 gånger i 95!

Våra mål är väl att kanske, någon gång starta 110 med godkänt resultat! Oskyldig

Hon är en 13 åring korsning mellan Nordsvensk & travare!

Bild från en tävling i sommras.

[RC1393]
2012-09-27 18:14
#15

Min häst (rider ju dresstr, hopp och western med henne så "hopphäst" är hon då kanske inte) heter Primula II RC1393och är 17år gammal.

Hon är en connemara på 146cm och är e. Shirleys thunderbell och u. Princess Jasmine. Tror de är mest kända inom dressyren faktiskt, då de har mkt duktiga dressyrföl :)

Jag har pga olika orsaker inte kunnat tävla henne en enda gång fast jag haft henne i 4år. Hon är tävlad tom LB pga ryttarens intresse, och har varit mycket av en dressyrhäst så hon är lite ovan i hoppningen. När jag tränat upp konditionen på henne igen så ska jag få fart på hoppningen igen, för hon är duktig! ;)

Mitt mål är egentligen i hoppningen att känna oss redo för en start i LC åtminstone. Tycker höjder är lite läskiga så jag vill nog inte tävla högre, inte just nu i alla fall Oskyldig

Primula är hos mig löshoppad på 120 (våra hinder är inte högre än så) och på hennes rygg har jag hoppat enstaka hinder på 90cm, vågar inte hoppa så högt flera i följd, särskilt inte som hästen är ovan :P Hon har vunnit en fälttävlanstävling, den första och enda hon varit med på, som 6åring! :)

Peppe
2012-09-28 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Kan väl bidra jag med då även om jag inte hoppar så mycket längre!

Maxad D-ponny, import från irland och valack. Han är född 1996. Har bara tävlat LA faktiskt. Importerades 2004, gick LA 2005 sen såldes han till en äldre tjej som pga åldern bara tränade hemma, banor 145. Sen köpte jag honom 2007 (hittade honom faktiskt på iFokus..) och tränade mycket i början. För mig som egentligen kanske inte är någon hoppryttare så var det högt att hoppa banor på 120-125 ;D

Sen hade jag någon form av identitetskris när jag haft honom i 1 år. Sålde min c-ponny och fick en släng av "jag ska sluta med hästar". Så han var såld, men gick som tur var inte igenom besiktningen pga ½ grads hälta. Har aldrig varit så glad tror jag!

Vi bestämde oss för en långsam och hållbar rehabilitering under hösten, sen började jag med dressyr istället när han sattes igång, och det har vi hållt på md de senaste 4 åren. Nu är jag 21 och får ju ej tävla.

Här om året tävlade en annan tjej honom lite. Hon red honom 3 ggr och startade sen en LB direkt och placerade sig som nr 13 av ca 100 starter, i Börjes cup mot alla andra sammansvetsade ekipage. De gick till A-final trots förutsättningarna men pga att hon knappt ridit honom innan så valde vi att strunta i finalen eftersom den gick i LA, och det kändes lite konstigt helt enkelt. Ville inte ha fööör bråttom.

Nån vecka senare var de med i lilla gubben cup och tyvärr kunde inte jag vara med då eftersom vi hade planerat in en semester just den helgen sen många månader tillbaka. De startade en LB första dagen där de kom trea. Dagen efter startade de en Lb igen och vann. Då bestämde vi att de skulle testa LAn med och det gick jättebra förutom ett retligt pet på nåt skrangligt litet plank.

Toppen ändå tycker jag med tanke på att han verkligen inte är en lätt ponny och att hon ej ridit honom många gånger alls.

Sen flyttade hon dock strax efter det och sedan dess har han inte tävlat något alls och kommer troligtvis aldrig göra igen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
2012-09-28 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 verkar som att vi tävlar i samma kretsar ;) vad heter din ponny? Känner du igen Isa Aronsson & Paddie ?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Peppe
2012-09-28 19:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 ja det känner jag igen Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JenniferH
2012-10-02 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vilgoth heter min lilla kille. Valack f. 03, 168 cm, e. Vermouth ue. Parant. Tävlad 1,20, världens snällaste. En riktig lekfarbror för alla barn :) Livsnjutare, tar det mesta med ro. Löshoppade honom i somras, la upp hindret på 1,50 och han fattade galopp lite lugnt, hoppade hindret utan att göra nån grej utav det och stannade direkt efter för där fanns det havre :) Köpte honom i september 2011. Pigg kille med egen motor, taggar till inne på tävlingsbanan. Kan bli lite stark så jobbar mycket lydnad och dressyr med honom, samt att få honom att vänta in hindret.

Hoppas kunna starta 1,20 med honom vilket är mitt långsiktiga mål (är lite höjdrädd :P)
Mitt kortsiktiga mål är bara att få lite med lydnad och disciplin, att han ska lyssna tillbaka och jobba upp kondition och muskler.

Lina
2012-10-03 22:36
#20

#19 Våra hästar är släkt. Vermouth är min hästs morfar. Han är även uppfödd av Vermouths gamla ägare innan han såldes till usa(?)

Annons:
JenniferH
2012-10-04 10:21
#21

#20 Haha vad roligt :)

AnnaHelgesson
2012-10-04 10:42
#22

#19 gud vilken snygging! :D

Vilmacandy
2012-11-08 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Min hopponny heter Candy IX och är ett NF-sto f.1997 e. Priory Dallas ue. Strätes Karbino.

När vi köpte henne för ca. 2 årsedan hade hon gått upp till LB med placeringar om inte LA. Var hopprädd så tog det lugnt, travade runt på 30 cm banor med ca. 5 hopp. Nu klipper vi 80-90 på LB banor hemma på träningar och LC på tävling.

Bara man har en energisk och bra galopp hoppar hon allt, bara det inte är något riktigt läskigt hinder förstås Flört

[muff]
2012-11-08 19:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

"Min" hopphäst heter Zephyrita och är 19år hehe! Svenskt varmblod. Tävlad tidigare (inte med mig) på 120 tror jag. Själv är jag hennes delfodervärd, och har bara haft henne i 1½år men det är nu sista månaderna som jag har börjat hitta dom bra knapparna (haha) på henne och hon har nu börjat muskla sig fint och kan galopphera "finare" nuu. Jag har tävlat henne på lokal tävling LE och LD på hemmaplan clearround. Jag tänker till nästa år, 2013, om hon inte vill gå i pension villsäga, så vill jag komma ut och tävla fler lokala tävlingar på höjden LD och LC (90-100). Då jag bara är 15 så har jag inte tävlat innan jag började rida henne, så jag är lite ny i alla slagstävlingar! ;) 
Hon är 173cm i mnk och jag är 170cm :)

Bilden är inte rättvis därför att vi har utvecklas grymt mycket sen början av sommaren då bilden är tagen. Ska ladda upp en ny bild då jag borde få skickat från två helgers KM hoppning på våran klubb!

AnnaHelgesson
2012-11-10 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Lägger upp en till vacker hoppbild på mig och min häst i inlägg #14 :)

emmajensennn
2012-11-14 10:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Själv hoppar jag ett Kallblod.. kallblodstravare rättare sagt ^^

I löshoppningen hoppar hon ca 140cm, jag hoppar med henne på ca 100-120cm, så hon kan :)
Hon är 20år gammal och superduper megasuper het i ridningen!

                            EE: ------ Finstad Per
E: --------Texas Per 
                            EU: ------ Stjerne Texa

                             UE: ------ Myllergutten
U: --------Myllartösen
                             UU: ------ Skorpa

Har inga mål just nu vad jag ska hoppa med henne då hon ändå kankse (till 90%) ska säljas till sommaren…
Flög av henne den lördagen som var nu och resultatet: Svimmade och fick hjärnskaning xD Hade självklart hjälm och väst, men vad hjälper det mot en vild häst ;)

Kommer inte på så jätte mkt mer nu… JO! När vi köpte henne var hon stulen :/
Ni som vill veta nått mer, skicka PM ^^

Här kommer några bilder ^^
(sorry att det inte är så bra bilder… :(  )

men ibland failar man… ;) ♥♥♥♥♥

You can't make a rainbow without a little rain

emmajensennn
2012-11-14 10:41
#27

fattar inte vrf dom blev så ihoptryckta…

You can't make a rainbow without a little rain

Annons:
imsuchadiva
2012-11-17 17:57
#28

Kaos Collin Mc Rea valack född 2006 appaloosa. Tävlas av Stina Holgersson. /fredrikalidman.blogg.se

emmajensennn
2012-11-17 23:36
#29

Mitt inlägg i nummer #26  gäller inte så länge till då hon troligtvis åker nästa söndag…

You can't make a rainbow without a little rain

smillasol
2012-12-26 20:44
#30

Hej jag kan ju skriva om min blivande hopp häst ;) nja men min fina kompis som jag gör lite allt möjligt med! Hon är en 17 årig D ponny som flyttade till mig i sommras. Hon är en pigg tös som är väldigt speciell. Hon har blivit FÖR mycket hoppad i sin ungdom. Så hon har inte velat hoppa så mycket mer än lite lägre hemma. Men vi tar det sakta men säkert och bygger upp lite hopp glädje igen! Alla gånger jag har hoppat henne har hon varit super glad och pigg och hoppat som en ängel! Jag tror att allt hänger på att jag inte sätter nån press på henne utan vi hoppar så mycket eller lite Fanny vill! Nu har vi hoppat 70 cm bara men som sakt var tar vi det sakta och ser till att ha roligt hela tiden. Men vi ska till våren när allt tinat hoppa lite 80-90 cm och se om det är lika kul då! Det här är ett jätte kul projekt och jag tror att hon kommer bli jätte fin hopp ponny om ett år. Men planen är INTE att hoppa och tävla massor. Vi ska ha kul! :D

Spiritinthesky
2012-12-27 21:46
#31

#30 Vilken tur att det finns människor som dig! Precis vad sådana hästar behöver :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JustMySelf
2013-01-09 21:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här är min prins!

14 år, 164 cm hög och världens korsning, mamman är blandning Connemara/irlänsk import och pappan blandning Holsteiner/Fullblod Skrattande Har haft honom ca 5 månader men bilderna är från i våras då jag var medryttare på honom. Han är tidigare tävlad upp till 110 sm och tränad upp till 120 cm, men vi har som max hoppat 105 tillsammans (om jag minns rätt).

Har inte tävlat något än men har börjat planera lite för våren iallafall. Första gången blir nog en Pay & Jump på 80 cm, sedan 90 cm och sedan lokalt 90 cm. Det känns ganska lagom då jag aldrig tävlat lokalt tidigare, och blir alltid så himla nervös även när det bara är klubbtävlingar Obestämd Så även om min häst är helt cool på tävlingsplatser, inte bryr sig ett dugg om tittiga hinder och ärligt talat inte är rädd för någonting, så känns det bra att börja smått Glad

emmajensennn
2013-01-10 07:15
#33

Nån som vet nått slags rekord för hur högt en Appaloosa hoppat?

You can't make a rainbow without a little rain

[Rakach]
2013-01-16 15:21
#34

#32 Otroligt fin häst :)

Annons:
JustMySelf
2013-01-16 20:44
#35

#34 Tack! Ska försöka fixa några hoppbilder så småningom Glad

imsuchadiva
2013-01-21 23:46
#36

#33 Smartas är nog om du startar en egen tråd om det :)

WornOut
2013-01-28 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Har ju tyvärr ingen "riktig" hopphäst kvar.. Men min älskade Orion (som egentligen är westernhäst) får aggera hopphäst när jag blir sugen :) Han är faktiskt riktigt duktig på det!

Pennyboll
2013-02-03 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här är min häst Athos! Han är född 1998 och fyller alltså 15 29/5. Hans mamma är Varmblodig travare och pappan är 75%Arab och 25% Connemara. Han är grovt byggt och 163cm hög.

När jag köpte honom i sep 2008 så hade han hoppat ca 10 ggr i sitt liv över stockar i skogen. Förra ägaren (hon som födde upp honom) höll mest på med western. Han hoppade helt fruktansvärt i början och bommarna var överallt och ingenstans och dessutom kunde han inte galoppera ordentligt. Redan efter 5 veckor tävlade vi våran först P&J på 70 cm. slängtravade runt hela banan i dressyrsadel men felfritt var det! Efter ett år startade vi 1m för första gången och gick felfritt!

Väldigt feg häst men känner han att ryttaren är säker hoppar han vad som helst. Hoppad enstaka räcken på 145cm och oxer på 135. Löshoppad 135cm. Han är tävlad 1m med placering och 1,10 felfritt och har kapacitet för högre med rätt ryttare. För tillfället står han hos fodervärd i Göteborg ovh har det superbra!

Pennyboll
2013-02-03 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Får väl presentera lilla Ronja också! Shetlandsponny född 2002. Har varit hos mig sen nov 2011 och var då en tjock sällskapsponny Obestämd Men det skulle jag ändra på! Än så länge har hon mest blivit löshoppad eftersom det är svårt att hitta en tillräckligt liten och duktig ryttare. Grannens dotter som är två rider dock mycket så om några år SKA dom ut och tävla har jag bestämt FlörtOskyldig

bunnyheart
2013-02-06 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Det här är min ponny Walewijc's Noortje!
Hon kallas Nora och är ett New Forest sto född den 7 Maj 1998.
Nora är importerad från Holland och är 144,9 cm i mankhöjd, alltså D-ponny.
Färgen isabelle med 3 vita strumpor och bläs.
Ren newforest-stam, föräldrar: **E. Berkhof's Higgledy Piggledy U. Walewijc's Fairlady.
**
Jag har ägt Nora i 2 år och 4 månader. Mina första "tävlingar" med henne var en clearround på 50 centimeter och en Pay 'n' Jump på 60 cm. Detta var sommaren/hösten 2011 men jag slutade "tävla" ganska tvärt efter Pay 'n' Jumpen pga att det inte gick så bra. Jag var väldigt stressad och när jag var nervös och mesig pga det i min ridning så tog hon chansen och vägrade ;).

Förra våren så bestämde jag mig för att ge tävlandet en chans igen, jag red säkert 1000 gånger bättre då, utvecklades, och sen så tog jag gröntkort och fick en ny tränare. Busponnyn kände ju att det krävdes mycket av henne och vi kom in i en jobbig period med massor av bråk. Jag blev utesluten på 2 lokala tävlingar i rad den hösten. Men med hjälp av tränaren så löste sig problemet och vi kommer börja tävla igen nu i vår.

Nora har en fin hoppteknik men jag vet inget om hennes resultat på Holland. Inte heller resultaten i Sverige bortsett från de med den gamla ägaren och mina. Nora har med den förra ägaren hoppat 135 cm på enkelhinder och tävlat Regional L:B t.o.m. L:A (clearround) och mitt mål i år (om allt går som jag tänkt mig) är att starta L:B till vintern. Får se hur det blir med det men jag hoppas att det ska gå :).

Detta blev som en liten novell, haha, men vill ni följa mig och Noras vardag tillsammans så tryck här!
Finns även lite videor på YouTube om ni söker på "Walewijc's Noortje".

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

thehorsesxD
2013-02-17 21:32
#41

Min ponny är en welshponny född.2008 och heter ''De Luca''

De Luca är en renrasig valack pappa: Karfält Bocelli RW 

mamma: Fanessa RW. 

Han är bra på att hoppa men är lite olydig så jag måste träna på att styra på hindret oså. Han är 1.30 cm och har lösthoppat 1.20 cm

förra ägaren trodde han skulle kunna hoppa 1.20 med ryttare ;)

Kommer nog tävla mkt i framtiden men en så länge tror jag att jag ska träna lite mer :P

Annons:
ponnyryttare
2013-03-16 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Storlek: 142 cm i mankhöjd, Ålder: Okänd, Stam: Okänd, tävlingsnivå: 90 cm-1m, hur hästen är att hoppa: Perfekt, hoppar dock inte om ryttaren inte är säker, vad erat mål är: 120 cm till vintern! , Namn: Veneur - kallas Bamse, färg: brun, bakgrund: 3:a i lag-sm 2011, tävlad och placerad i msvB :) Dock inte jag som rider på bilden… Bild: SM 2011

Peppe
2013-03-20 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

En gammal film på min racerpownie. Det är inte jag som rider, så högt hoppar inte jag, hujedamig 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
2013-03-20 21:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Kan visa min blivande lilla stjärna. Gileine E: Campbell VDL EE: Cassini I

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Dynamics
2013-03-21 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Då får jag visa upp min stjärna då! Cilgeriant Bonny, 142cm mkh ifrån Ollie`s Stuteri i Båstad! Imp. från England -06. 

Jag har inte haft henne mer än ett år men redan har vi kommit en bra bit på vägen! Vi har varit ute på 2 tävlingar hittils men många fler är planerade 2013.

En ganska enkel och rolig häst att hoppa om man förstår henne, har en del bus för sig och behöver den där putten i rumpan för att hon ska göra det frivilligt! Jag har inte så mycket bilder på henne ifrån hoppning, mest fail bilder..

Ultra
2013-07-17 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hejsan!! Min kompis har ett russ som jag brukar hoppa med. Hon heter Kettsi 125 och är 23 år gammal. Hon älskar att hoppa och ibland kan det gå riktigt fort i kurvurna. Vi har hoppat 90 cm som högst. Annars brukar vi hoppa runt 70-80 cm.

ljungensjenka
2013-07-19 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Min mycket fina andelshäst Nebo Jasmin e. nebo Celebrtion u. Nebo Catrin
En väldigt snäll och väluppfostradhäst som kan mycket men är lite feg utav sig inom hoppning. har gått som fälttävlanshäst innan och troligtvis blivit feg på grund av det. Så hon har perioder när hon stannar på allt (tom. små enkla kryss) men ibland så kan hon hoppa allt. Hon har en superfin hoppteknik, om ryttaren får bestämma när hon ska hoppa av :) Annars blir det längre och längre ifrån hindret ju högre det blir, lilla knas <3

[MiriamPiriam]
2013-07-22 16:50
#48

#47: Vilken snygging!

Annons:
[MiriamPiriam]
2013-07-22 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Det är inte min häst men jag är delfodervärd på den..

Toyboy - Valack - 2009 - Welshpartbreed

Men han är snäll att hoppa. Men ibland kan det bli lite krångligt ifall det är en hopplektion eller om man rider med någon annan som antingen står still eller inte hoppar, då vill han inte alls, antingen så höjer han huvudet och springer förbi, vägrar eller kommer ''fel'' på hindret så det blir slarvhopp och min sits blir helfel och jag hinner inte ställa mig upp i sadeln. Det pinsammaste är ju att jag tappar balansen helt ifall han krånglar (jag har dålig balans..) så jag flög ju av på ett hinder två-tre gånger på en lektion pinsamt nog 😇

Men annars går det bra, oftast. Inte så ofta han krånglar.. Han är ju unghäst så han har mycket att lära sig!

Jag har hoppat honom 65cm utan problem, hoppas att jag lyckas hoppa 70cm till hösten, det är mitt mål just nu. Jag har bara hoppat 65cm som högsta  någonsin, första gången var med honom på den höjden! :)

Bilden är tagen av en vän, gammal telefon så bilden är suddig..

ljungensjenka
2013-07-22 18:01
Sisterhood
2015-03-03 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Här är min hopphäst, valack född 2005. Han har tävlat upp till 1.35 och har vinster och placeringar upp till 1.30, men han är en oslipad diamant och har kvar att ge även på 1.40 nivå.  Han pappa är Carano, vilket är en känd holsteiner (hoppning) hingst.

ljungensjenka
2015-03-03 20:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Ville bara uppdatera med att jag och ponnyn i #47 varit ute på pay and jumps på 80 cm och som högst har vi hoppat enstaka hinder på 110 ❤️

Foxtrot
2015-05-04 09:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Min häst är ett varmblod med amerikansk stam. E: Dancer's Victory U: Notice Hanover. Jag har ägt honom i 1 år och tyvärr stod vi i ett stall första halvåret utan tillgång till ridbana. När jag sedan flyttade honom till en av ridskolorna i trakten som har två stora utebanor, ridhus och fantastiska ridvägar i skogen så har vi äntligen börjat komma igång och hoppar banor på träning på 80cm och enstaka på 90cm. Vi ska på vår första pay and jump 7 juni och sedan en klubbtävling på ridskolan senare under juni. Känns allt bra så ska vi börja tävla mer seriöst under sommaren och har som mål att vara med på DM:et 2017.

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Foxtrot
2015-05-04 09:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Bara för det vart det fel bild. Här kommer den rätta

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

[Allanboysen]
2015-05-12 19:34
#55

Jag har en liten hoppare. :D

E: Quit Easy

Ue: Dawson

Han har absolut fått sitt humör från morfar Dawson, men taggar lätt upp till pappa qe. :)

Tävlad LA hoppning i förra hemmet, inte startad hemma hos mig :) Endast hoppad 1.10 här och jag skruttat runt lite p&j. :3

Insåg att jag inte hade några bilder på honom i datorn och blev oehört besviken haha. :3 Får överföra lite bilder från telefonen till datan senare. :3

Annons:
Salitzy
2015-06-26 13:52
#56

Kommer och bryter takten här med hopphästar..

Jag har en dressyrponny som hoppar B) hehehehehe..

Aja, hon heter Tomacs Querida och är 11 år gammal :)

Inte tävlat hoppning men FEI dressyr. Mitt mål med henne just nu är endast Lätt B (1 m) då hon är lite grön i hoppningen. 

Efter Kantjes Top Boy och under Tomacs Prinsessan :)

Hoppas att vi även kan starta fälttävlan så småningom med Ida som hon kallas hehe :).

Har tyvärr ingen video / bild på när vi hoppar. Men vi har tränat 80 banor :) Fick henne för snart 2 månader sedan haha!

Örebro.OliviaA
2015-07-16 10:27
#57

#53 travar stam? :)

Foxtrot
2015-07-28 21:39
#58

#57 Japp! :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

Wilmarabbit
2015-07-29 01:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#59

Här är mitt ponnysto, Hon heter Chelsey och är 17 år 🙂 Tävlat upp till msvB och ev MsvA men det är dock oklart 🙂 Hon är en maxad c-ponny(13,5 cm), Vi tränar upp till 1 m och tävlar upp till 80 cm.  Hon är extremt het och speciellt när du hoppar, Hon är riktigt stark men man måste ändå hålla om och driva hela tiden 🙂 Vårat mål i år är Gp-ponnyn och kvala in i finalen, Sedan inomhus-Sm 2016 och ev utomhus-sm 2016 🙂

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

kampfrieser
2015-07-30 01:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Har ju tyvärr ingen renodlad hopphäst, men en häst som 8 år gammal fått testa på det och gillar det på "sin" nivå än så länge. Med henne har jag hoppat enstaka hinder i paddock på 70 cm och bana på 50. Det är den nivån hon är bekväm i idag, och bjuder inte riktigt på högre. Dock gör hon ingenting halvhjärtat och tar jättehopp över småhinder, så hon kan ju faktiskt om hon vill. Tävlar gör vi inte ännu, hon är under utbildning och jag har bara ägt henne sedan januari.

När man hoppar tenderar hon att dra iväg och rusa, så volter är att föredra, i synnerlighet med tanke på att hon kan ändra sig i sista stund och tvärnita om bommarna skulle ha lite för mycket färg.

Bilden är från en pay & jump vintern -13 när jag hade henne till låns.

Hon är ett friesersto efter Beart 411.

AnnaHelgesson
2015-09-08 19:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#61

Lägger in fler bilder på min häst (första inlägg #14
Förra året tog vi placering i 105 klass och nu till helgen ska vi debutera vår första lokala 110 klass tillsammans. Så det ska blir roligt att se vad resultatet blir :) Hon har ju tyvärr sin korta och ospänstiga kropp emot sig, men ett hjärta av guld som brukar överväga alla svåra situationer! :)

Atinob
2015-09-26 19:29
#62

Hon kanske inte är en "riktigt hopphäst" men att hoppa tycker hon om! Mitt Shetlandsto Bonita III 7 år och tävlar på travet brukar hoppas som variation vilket hon tycker är riktigt kul. Tyvärr har hon problem med framkläms vilket gör att jag inte rider henne så mkt men löshoppa kan hon! E. Bonzo II U. Melkers Modesty Med ryttare har hon hoppat 50 cm plättlätt och löst 85 cm (själv är hon liten och nätt 101 cm mkh) Vi vågar inte riktigt hoppa högre då hon var med om en olycka då hon voltade över ett hinder…….

Annons:
Atinob
2015-09-26 19:30
#63
Atinob
2015-09-26 19:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64
Atinob
2015-09-26 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Har ingen bild när hon hoppar tyvärr men hon har riktigt fin teknink!

Atinob
2015-09-26 19:38
#66

Hittade äntligen en bild när hon hoppade, fast den är från i början av året när hon hoppade första gången efter olyckan:) igga mig haha ;)

Atinob
2015-09-26 19:38
#67
Atinob
2015-09-26 19:38
#68
Atinob
2015-09-26 19:38
#69
Annons:
Atinob
2015-09-26 19:40
#70

Den vill inte komma:(

Atinob
2015-09-26 19:40
#71
Atinob
2015-09-26 19:40
#72
Atinob
2015-09-26 19:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73
Atinob
2015-09-26 19:40
#74

Här är ialf en bild när jag rider vi är ekipage nr 2 det rosa;)

Oshibwa
2015-10-06 12:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

''Man kan lära en gammal hund att sitta''

Detta är Oshibwa. När hon kom till mig för första gången för några år sedan så hade hon aldrig sett ett hinder. Hon är westernhäst från början och jag pendlar mellan neckreining/dressyr och hoppning. Hon vek av i ren panik bredvid ett hinder på 30-40 cm och när hon väl hoppade så var hon en meter över för att skydda sig själv. Efte mycket träning och nu tycker hon det är så kul så man knappt kan hålla henne när hon närmar sig ett hinder. Ligger det en bom på marken så suger hon sig mot den också och trampar under sig ordentligt i sprången. Synd att hon är så pass gammal så kan ju inte tävla henne nå mer än små klubbtävlingar. Det är ett framtida mål med hennes arablynne ;) Samtidigt så är jag för gammal för att tävla ponny. Vi har som högst hoppat 90 cm enstaka hinder.

Folk har verkligen förvånats över hennes fina hoppteknik. Billig gammal häst med okänd stam som har avlats för western och vildmarksritter. plötsligt händer det

Alva och company
2016-12-19 16:04
#76

Min första ponny heter Betty. Hon är uppväxt hos oss och jag och min lillasyster delar på henne. Hon är 10 år, welshkorsning på 118 cm. Hon har hoppat 105 cm med hennes fd skötare och är hoppad 115-120 cm på löshoppning. Tävlad LA med skötaren. Hon är super i hoppningen, flyger över. Man får dock inte sitta framlutad för att då stannar hon. Har tävlat LD på henne och hoppat 95 cm med sadel och 90 cm barbacka än så länge på henne. Hennes pappa heter Symonds Burytartar. Jag har även en ponny som jag har lånat i ett halvår, Jane Roll. Hon är 17 år, fd gotlandsrusstravare. Är 126 cm och jag har hoppat 90 cm på henne och ca 70 cm barbacka samt 105 cm löshoppning. Vet ej om dem tidigare ägarna hoppade med henne nåt men tror inte det. Hon har fått till tekniken i hoppningen och hoppar ganska utsträckt över hindret. Efter hindret kan hon typ busa lite och småbocka och slänga med huvudet. Har ridit P&J på henne 2 ggr då vi hoppade 40 cm.

Annons:
BiancaWaterlund
2017-07-03 12:25
#77

Hoppponny har jag väll ingen. Men det kanske blir lite hoppning på min 7-åriga islandshäst när jag har ridit in henne mer och hoppat någonting. Sen så kommer jag ju aldrig kunna tävla henne på hon är B och jag snart har vuxit ur henne. Men sen kan jag och hon ju göra andra saker. I ponnyagility finns det också hopphinder… Men men får se vad framtiden har att erbjuda!

Upp till toppen
Annons: