Annons:
Etikettövningar
Läst 2699 ggr
Användare
2012-09-15 20:03

Träning inför tävling!

Hej!

Ska antagligen tävla KM med min lilla fröken.

Hon är världens snällaste i hanteing, hoppar som en gud när hon vill. Är dock extremt envis och tänker inte göra något som är för jobbigt.

Fick denna tjej omusklad direkt ur en skog om man säger så. Hon hade bara skrotat i hagen och ridits några svängar i skogen. Var bett och sadel van men inte utbildad. Köpte henne då jag från första ögen blicket älskade henne. Hon har helt underbar stam men är redan 18år och som sagt siktigt envis.

Skulle nu vilja ha lite tips till träningarna med henne. Behöver mer kondis så att hon orkar hoppa banan utan att tröttna för att det blir jobbigt!

Har möjlighet att rida i större ridhus (20*40) 2gånger i veckan, sen gäller ut på vägar och mindre paddock på ca 20*10 som alltså inte går att galoppera i.

Annons:
Spiritinthesky
2012-09-16 01:36
#1

20x10?? OJ! haha! har du ingen närliggande åker/äng du kan rida på? :) är det kondisen du ska träna så ut och trava i skogen, och kör intervall träningar. är det hela hästen som behöver tränas upp får du berätta lite mer :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
2012-09-16 20:40
#2

Håller med föregående talare, 20x10 lät väldigt litet! ;) Jag säger bara: Ut och galoppera! Hitta nån bra åker/grusväg som har en bra raksträcka och bra underlag. Försök att låta hästen sträcka ut utan att den sticker iväg. Kör intervaller i början och öka på successivt. Super både för kondination och motivation. ;)

För övrigt skulle jag rekommendera att du börjar träna för en tränare om du inte redan gör det. Det är det absolut bästa. :)

Användare
2012-09-20 17:13
#3

Tack för tipsen!

Ja paddocken är väldigt liten. Det finns ängar precis brevid stallet men min lilla dam till ponny måste vara inhängnad för att lyssna. Springer bara hem annars. Försöker man vända henne mot ängen igen följer ett lång bråk med hopp, stegringar, kastnigar o.s.v. Hon är inte ponnyn som ger en saker gratis om man säger så. Samma om man glömmer stänga till paddocken, då är man oftst helt plötsligt på andra sidan stängsletSkäms

Mina föräldrar är ganska upptagna och kan inte gå med ut så ofta, därför blir det kortare uteriter- dock med mycket intervall eller travarbete. Jag brukar också träna skänkelviknangar på de små grusvägarna hemma Skrattande

[SimonJennah]
2012-09-20 19:18
#4

Glöm inte att hon egentligen orkar. Nästan alla ridhästar orkar hoppa en bana. Börja galoppera långt innan startlinjen och nosa gärna på hinder nummer ett innan starten.

Men bästa konditionsträning skulle jag säga att galoppera i sand. I sand är inte alltid så lätt, men galoppera i alla fall. Gärna längre sträckor, men avbryt dom gärna hela tiden med att sakta ner till trav för att göra ny galoppfattning. Fattningen är jobbigare än själva springandet, och dessutom påminner det henne att vara vaken, ni är ju inte ute och leker :)

[SimonJennah]
2012-09-20 19:19
#5

Skulle för övrigt rida två gånger i veckan i det där ridhuset, bland annat så varierar det träningen, det blir ju helt annan ridning än i skogen. Och rid sex-sju dagar i veckan, så blir hon snart i toppkondis. :)

Användare
2012-09-21 15:31
#6

#5 Rider 6dagar i veckan. Söndagarna blir det träning i ridhuset. Måste ha med mig mamma dock eftersom man endast får rida i myndigs närvaro, det är ridklubbens regler så…

Men det är en annan tjej om rider henne på lördagar så kan ju hända att hon rider ner dit ibland! Ska försöka få till fradagar och/eller onsdagar, så att jag får med antingen mamma eller pappa ;)

Onsdagar är det nu förtiden vila men kan ju ändra det då jag rider lektion på lektionshästar då så kan jag ju ta med Hedvig istället till lektionen, sen ska jag fixa tränare varannan fredag!

Annons:
[SimonJennah]
2012-09-21 16:58
#7

Ja, att ha med sin egen häst till lektionen kan ju vara väldigt givande. Särskilt inför tävling, så att hon får träffa lite andra hästar och så. Vet inte om hon redan är van vid det, men är man inte det blir det ju gärna lite gnäggkalas på tävlingen x)

Användare
2012-09-21 17:24
#8

#7 Fick henne från ridskolan då hon var för stissig samt envis för de! Så van e hon ju, och även om hon e högst i rang så låter hon de andra hästarna vara på banan!

[SimonJennah]
2012-09-21 17:31
#9

Jättebra :) tycker hon det är kul att hoppa och så?

Användare
2012-09-22 20:37
#10

#9 Om hon gör! Laddar som en bomb när man vänder mot hindret, sen e hon lugn tills man svänger mot nästa. Hon är väldigt lätt att svänga, men hon är lite grön på avstånd så det blir kort  ömsom låååånga språng Skrattande

[SimonJennah]
2012-09-22 21:27
#11

Då går det säkert jättebra att tävla!!

Upp till toppen
Annons: