Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1860 ggr
Piixy
2012-09-24 16:37

Vill inte att han ska kasta av mig (HJÄLP)

Jag tänkte fråga en sak är det någon här som kan hjälpa mig?

Jag undrar hur jag ska förhindra att min häst rusar mot hindret, jag vill inte att han ska kasta av mig. Snälla hjälp

Annons:
Gronstedt
2012-09-24 16:45
#1

Rid i en rund, balanserad, lugn galopp innan du går på hindret.

Träna enstaka skutt över små hinder då och då under dressyrpass tills han lärt sig att hinder inte är något att jaga upp sig över.

Jobba mycket över bommar uppsuttet, vid hand och i töm.

Spiritinthesky
2012-09-24 21:18
#2

För att få din häst att sluta rusa mot hindret måste du ta hjälp av tränare. Att göra det på fel sätt kan förstöra hästens både vilja och teknik i hoppningen!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Piixy
2012-09-25 13:01
#3

efter hindret blir han galen, bockar som en jag bet inte vad. Jag blir så arg vad ska jag göra åt det? HAn drar tyglarna ur handen på mig…

Gronstedt
2012-09-25 13:04
#4

#3: Se #1. Han är förmodligen rädd och stressad. Låt honom hoppa litet och lugnt, enstaka hinder och bara ettt par skutt per pass, jobba över bommar, lär honom att bommar inte är något att jaga upp sig över. Ta gärna hjälp av en bra tränare som ser till hästen och inte till antalet hoppade hinder.

EDIT: Och bli inte arg, det gör honom inte lugnare och säkrare …

Zondell
2012-09-30 07:31
#5

Det är förmodligen problem även vid grundridningen så börja där. Halter, övergångar, bomövningar, galoppfattningar, avbrott och förstås med hjälp av en tränare. Hoppa INTE själv!

kaka1234567
2012-10-09 10:44
#6

Ta ut en tränare träna lydnad för att om en god hopphäst ska Kuba hoppa bra måste den Kunna dressyren bra . Dressyr träna med en bra tränare och ha hinder framme ochvfånden att förståndet bara för att det är hinder framme betyder det inte att den. Ska hoppa och springa som en tok . Och någon gång rid upp mot ett hinder och sväng av innan den hoppat eller rid upp mot hindret och gör halter rygga eller en bakdelvändnign och rid vidareb. Så att hästen förstår att hinder betyder inte att den ska skita i ryttaren bara för att den kan sin sak . Där låter de som att du behöver ta ut en dressyr tränare . Problemet behöver inte sitta i grunden men i huvudet och att hästen aldrig fått bli ride. Ordentligt i dressyr . Men jag gillar att dressyr träna med hinder framme så att hästen inte tror att bara för att det finns hinder ska man hoppa och rusa

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Annons:
imsuchadiva
2012-10-12 19:43
#7

Rid för tränare, både dressy & hopptränare. Jag tycker absolut inte att du ska göra som Personen ovanför säger, alltså påbörja en anridning mot ett hinder för att sedan avbryta den. Görs inte detta på rätt sätt så kan de betyda att du får en ännu mera osäker häst. Så, läs min första mening igen. / fredrikalidman.blogg.se

Piixy
2012-10-13 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Allt har gåt bra med honom tack för alla underbara tips här är en bild på oss som jag tog tidigare idag :)

ps. mitt huvud ser lite konstigt ut men dethär var min bästa bild.

imsuchadiva
2012-10-15 19:20
#9

Rider du för tränare?

Piixy
2012-10-16 11:12
#10

Ja på måndagar :)

imsuchadiva
2012-10-16 11:52
#11

Så bra :) Är det hoppning eller dressyr?

Piixy
2012-10-16 12:52
#12

hoppning

Upp till toppen
Annons: