Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 5755 ggr
Spiritinthesky
2012-09-24 21:24

Landa i rätt galopp.

Vill höra hur ni alla tränar era hästar på att landa i rätt galopp.

Har nämligen svårt att få min väldigt överkänsliga häst att landa i rätt galopp i lägen där jag kommer på ett hinder som står längs med långsidan i trav för att sedan landa i galopp.

Vet att det här inte är tävlingsrelaterat, men stör mig ändå på situationen och känner mig väldigt fantasilös då det räcker med att jag lägger över tyngden lite för att hon ska vända över/direkt efter hindret.. jag vill ju att hon ska fortsätta rakt fram, men ha rätt galopp!

Missförstå mig inte då hon håller rätt galopp om jag kommer på hindret i galopp, men alltså inte ur trav, och detta gäller båda varven, så det är inte för att hon är klenare på ngn sida, och det händer inte hela tiden, utan känns lite som att "slumpen" avgör vilket är enligt mig helt fel.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Gronstedt
2012-09-25 13:06
#1

Fatta galopp precis som om det inte fanns något hinder. Rid på hindret med hästen lösgjord och mjuk i insidan och ge galoppskänkel när den hoppar av, så uppmuntrar du den att fatta rätt galopp och inte bara den so är bekvämast.

Tusen
2012-09-25 18:21
#2

Om man tittar åt det håll som man vill att hästen skall fatta galopp åt brukar det bli lättare. alltså vill du att hästen skall landa i vänster galopp tittar du till vänster och vise värsa. Ju mer du vrider på huvudet desstå tydligare uppfattas dina hjälper. VIll man vara övertydlig vrider du dig lätt i sadeln och tynger ner ordentligt åt det håll som galoppen skall tas.

Spiritinthesky
2012-09-26 20:41
#3

#1 Jättebra tanke, använder mig också av den här tekniken, men hon lägger sig oftast i kors då då hon drar sig till vänster såfort min tyngd lägger sig sig ditåt i fattningen.

#2 som jag skrev i inlägget är hon känslig, verkligen verkligen känslig för alla typer av hjälper jag ger henne. Alltså räcker det med att jag kikar åt vänster för att hon ska landa i vänster, men då svänger hon också. Håller jag emot på höger byter hon galopp eller hamnar i kors.

Känner att mitt lilla "problem" (är ju egentligen inget problem, mest lite smått irriterande…) kanske är lite svårt att lista ut en lösning på. kanske tillochmed onödigt. haha aja. tack för svaren iaf :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
2012-09-27 10:18
#4

#3: Lägg inte tyngden åt det håll du ska fatta åt, utan åt andra hållet. Alltså aningen mer vikt i yttre stigbygeln, rejält stöd på ytter tygel, mjuk i insidan och led inåt. Då ger du inre bogen frihet att gå fram i fattningen, samtidigt som hästen är inramad mellan hjälperna och (förhoppningsvis) inte svänger.

Zondell
2012-09-27 13:50
#5

Jobba med innersidan lösgörande i svängen före.

Många hästar landar i den galopp som är "lättast" och när jag har träningar lägger jag en cavaletti på kortsidan att byta över. Då brukar hästarna förstå och så småningom landa i rätt galopp.

Annars, se vägen, rid i balans, mjuk innerhand osv.

maja_hamster
2012-10-16 18:00
#6

Kolla åt hållet du ska åt efterråt/vilken galopp du vill landa i och trampa ner den stigbygeln lite extra! Haft samma problem med min ponny, men löst nu! :)

Annons:
Spiritinthesky
2012-10-17 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 kanonbra, tack!

#6 där kruxet sitter, räcker med att jag kikar åt tex vänster så svänger hon dit. Lilla donnan :)

Vi har iallafall tränat på nu och det har gått mycket bättre :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

mausan
2012-10-20 01:04
#8

Säger som de andra, plus att yttertygeln är din bästa vän!

@ the gym

Upp till toppen
Annons: