Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1328 ggr
[muff]
10/15/12, 9:09 PM

Träna upp vänstersidan!

Hur tränar jag upp vänstersidan på min häst? Vänster är hennes svagaste sida som syns mest i galoppen då hon "vänder"/svänger in med rumpan, blir böjd men framhovarna är kvar på spåret. När jag väl får till så att hon går hyvsat rakt (=mycket jobb för mig) så är det jäätte jobbigt för henne och hon förlorar alla fart/börjar trava. Höger sidan är mycket bättre, nu kan jag utan större ansträngningar göra så att hon går rakt (hyvsat). Kan även tillägga att vänster är min sämsta sida också.

Hur gör jag? Speciella övningar, skog? Vilken galopp ska jag jobba med för att få vänstersidan starkare?

Annons:
[MiriamPiriam]
7/22/13, 2:44 AM
#1

Jag har samma problem så jag har ju inte världens bästa svar.. Men iaf så kan du ta långt spö och hålla emot bakdelen så drivs hon framåt och förhoppningsvis går in med bakdelen 🙂

WhoCares-01
7/22/13, 6:11 PM
#2

det jag kan föreslå är att först och främst ta din häst till en veterinärklinik där de finns springband så veterinären kan se precis var hästen har ont och sedan göra ultraljud på de platser veterinären misstänker. att hästen är sne beror ofta på inflamationer i musler och leder. har haft det problemet med min häst och det har krävts väldigt mycket jobb och tålamod

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Spiritinthesky
7/22/13, 10:54 PM
#3

#2 Att en häst är snedmusklad behöver absolut inte bero på att den har ont, speciellt inte om det är som TS skriver, att det är hennes sämre sida. 

Bästa sättet att rakställa din häst är att träna BÅDA sidorna. Jag kan, av egna erfarenheter att det inte blir bättre om man fokuserar träningen på den svaga sidan ;) rid mycket rakställt, och då är det framdelen du ska flytta. Inte bakdelen. Hamnar ni då innanför spåret, fine, inte hela världen :) Det gamla vanliga som sidvärts och galoppfattningar ska göras lika mycket åt båda hållen för en hållbar, stark och jämnställd häst.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
7/23/13, 1:15 PM
#4

Rid inte på spåret, utan håll dig några meter innanför hela tiden när du rider på ridbana eller i ridhus. Koncentrera dig på att ha hästen rak på rakt spår och att den följer ditt tänkta spår och inte flyter ut på böjt spår. sen kan du göra alla övningar som vanligt men innanför :) Extremt effektivt på "ojämna" hästar samt hästar som lärt sig fuska.

Upp till toppen
Annons: