Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2095 ggr
eeeliiinnn
10/23/12, 5:44 PM

Hopprädd

För ca 2 år sen idag, flög jag av och fick en rejälhjärnskakning på ridskolan, och sedan dess har jag varit hopprädd och vill inte alls hoppa högt, max 50-60 vilket är lite tråkigt, har ni något tips på hur man blir av med den rädslan? D:

Annons:
TinaThunder
10/24/12, 6:21 AM
#1

Om du har möjlighet så skaffa dig en tränare som puschar dig lite.
Det gjorde jag och på 1 år har jag gått från att knappt våga hoppa 50 cm till att hoppa 1,10 :)
Det är iofs ganska mycket tack vare hästen jag har med, jag litar på honom till 100% och vet att han hoppar i alla lägen.  Glad

Läs om mig och mina hästars upptåg på http://bornlate.blogg.se
Se mer info om mig och mina träningar på http://thunderstall.n.nu

eeeliiinnn
10/24/12, 3:59 PM
#2

#1 men du har egen eller? D:

Rynkel
10/26/12, 11:13 PM
#3

Om du har en egen som du inte vågar hoppa, hoppa lågt och kännatt det är helt okej det med, men i samband med en tränare du litar på som kan pusha dig lagom mycket framåt.

Om du inte har egen häst men har nån kompis med en häst du vet att du skulle lita på, be att få hoppa lite på den så du känner dig trygg och fortsätt upp i höjderna om du får det tills du känner dig säker på vad du gör och att du INTE kommer ramla av eller liknande.

Eller bli dressyrryttare.. har själv funderat på det efter att jag ramladeav och bröt lårben+lårbenshals i februari och hoppat ca 5 ggr efter det. Litar knappt på hästen. Men på nåt sätt kom vi över 1m förra veckan, på första hoppträningen sedan dess! Kanske tanken på att behöva rida dressyr 7 dagar i veckan kan ge dig lite jävlar anamma? ;)

Emmny
11/1/12, 5:48 PM
#4

Det händer ju ibland att man ramlar av och man ska inte låta det hindra en från att hoppa igen ! hoppa 60 cm och känn att du är säker och sen kan du hoppa 70 cm osv… Tillslut har du kommit över din rädsla helt ;)

Lycka till !

Hälsningar Mig och mina hamstrar !

Ha det bra !

 

Linnea
11/7/12, 2:42 PM
#5

Rider du på ridskola så prata med din ridlärare om detta. När jag gick på ridskola så gjorde min ridlärare så att om hon höjde lite mer än normalt (kanske 70-80 eller högre) så sa hon inte hur högt det var. Vi hade då stöd utan höjdmarkeringar så man kunde inte se hur högt det var. Även om man frågade så sa hon inte förrän man hoppat.

Så här gjorde dom också på ponnyakuten förra säsongen. Hoppa först, titta sen. Du kan, du ska bara inte veta från början hur högt det är. När du hör tex 80 så låser sig allt och då intalar du dig själv att du inte kan/vågar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Eliinn
11/8/12, 5:02 PM
#6

Om du rider kvar på ridskolan så är ju det faktiskt jättebra då det finns lite olika hästar att välja mellan!
De gånger ni hoppar, be att få den hästen som du känner dig tryggast med och en häst som i princip hoppar i alla lägen :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Jessicahagstrom94
11/14/12, 10:33 AM
#7

Jag är också hopprädd, varit sen jag flög av för att hästen vägrade i början av sommarlovet 2009, fick armbågen helt ur led och gick med gips på armen i två veckor av sommarlovet, kunde inte böja ut armen riktigt på hela sommaren.

Så ja, jag vägrar helt enkelt att hoppa, har försökt prata med ridläraren och de ger mig bara hästar som är säker i hoppningen, men det hjälper inte. jag klarar det inte längre, så nu har jag gett upp hoppningen och börjat i en dressyrgrupp.

emmajensennn
11/14/12, 11:01 AM
#8

Jag flög av min häst i lördags (svimmade i ca 1 minut och fick hjärnskakning) och jag gjorde så att så fort jag kunde stå upp själv hoppade jag upp igen direkt! Det brukar hjälpa, annars kan man bli lite rädd. Men nu ftersom du trillade av för ett tag sedan går det inte göra så nu ;)
Prata med din ridlärare om du bara kan få dom säkraste hästarna som är "utbildade" mer i hoppning? :)

You can't make a rainbow without a little rain

Upp till toppen
Annons: