Annons:
Etikettutrustning
Läst 5096 ggr
Ebba_Hamster
11/24/12, 9:12 PM

Stark och het häst

Undrar vad man kan/ska (tycker ni) använda för bett på en stark och väldigt het häst? :)

Annons:
Spiritinthesky
11/24/12, 11:00 PM
#1

Helt olika från häst till häst :) "Väldigt stark och het" kan betyda 100+ olika sorters typer av tempramenti hästvärlden tyvärr.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

JustMySelf
11/25/12, 12:36 PM
#2

Tränsbett, eftersom jag inte tror på att dra en häst i munnen för att få den lugnare Glad

Spiritinthesky
11/25/12, 3:34 PM
#3

#2 Ett starkt bett behöver inte handla om att dra hästen i munnen.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[RRRonjaaa]
11/25/12, 5:54 PM
#4

vissa hästar går bättre på olika bett, men jag har en RIKTIGT het och stark häst, och på henne rider jag med pelham,hackamore ( så hon inte kan ta tag i bettet) och 3 delat… Så prova dig fram, men dom är att rekomendera! :)

JustMySelf
11/25/12, 7:04 PM
#5

#3 Det är sant, men jag föredrar ett milt bett även på såna hästar.

Emshify
11/25/12, 7:35 PM
#6

Jag tycker att man först och främst ska hitta en orsak till varför hästen är stark och het och sedan jobba med problemet. Visst är det kanske jobbigare än att bara dra på ett skarpare bett, men om du faktiskt jobbar med det så löser du problemet en gång för alla och får en varaktig och äkta förändring. Personligen tycker jag att det bara är i väldigt få fall som man faktiskt behöver ett skarpare bett.

Annons:
Ebba_Hamster
11/25/12, 10:05 PM
#7
Spiritinthesky
11/25/12, 10:30 PM
#8

Innan jag fick min primadonna hade jag samma åsikt som #6 ;)

Sök upp en instruktör som kan hjälpa dig, jag trivs bäst med pelham i allafall :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
11/26/12, 6:41 PM
#9

#8 Tro mig, jag förstår din situation också. :) Jag fick min första häst när jag var 11 år, ett sto som hette Vega. Hon var en otroligt bestämd dam som var världsmästare på att bocka och som bara gjorde det som passade henne bäst. Hon var också extremt hoppglad och kunde ofta bil väldigt stark. Som en 11-årig liten tjej direkt från ridskolan var det inte lätt för mig att få ordning på henne. Jag började träna för en A-tränare i hoppning, och vi arbetade aktivt med lydnad i säkert ett halvår och det blev väldigt mycket bättre. Dock så konstaterade jag och min tränare till sist att vi ändå skulle betsla upp till Pelham just för att jag skulle bevara min fina, stilla hand (som ung ryttare är det lätt att lägga sig till med ovanor i ridningen om man börjar rida på ett visst sätt och dessa kan sedan vara svåra att bli av med) och för att jag skulle få ett snabbare reglage på henne när jag började hoppa högre.

Dock anser jag att det finns oroväckande många människor som missbrukar starka bett och det är därför jag uppmanar folk till att först och främst hitta orsaken och sedan jobba med problemet tillsammans med en tränare. :)

Spiritinthesky
11/27/12, 1:58 PM
#10

#9 haha då hoppade du ju i allafall! Min häst går inte ens rakt fam tyvärr. Hon hoppar över staket och dörrar till ridhuset och är en fara för både sig själv och andra - Vid ridning på tränsbett! Med mitt pelham kan jag stanna henne i akuta fall. (: Min tränare har redan haft den här hästen på tillridning ett bra tag utan att få bukt på alla problem. Så nu arbetar vi tillsammans. Med ett livsviktigt pelham (;

Och bara för att jag rider på pelham betyder inte det att jag sitter med ett starkt tryck hela tiden. Kan man rida en häst kan man rida på bettet den hästen behöver. Kan man inte rida ska man inte ens ge sig på en häst som inte fungerar på ett vanligt bett :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Emshify
11/27/12, 3:08 PM
#11

#10 Jag håller med dig. Och ett skarpt bett behöver naturligtvis egentligen inte ens vara skarpt om man bara kan hantera det rätt.

Spiritinthesky
11/27/12, 11:31 PM
#12

#11 Exakt! (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: