Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1222 ggr
JustMySelf
2012-12-03 13:01

Kyla och spolning

Hur gör ni på vintern (=minusgrader) om hästen har lera och sånt på benen när ni ska rida? Tar in min häst från hagen ungefär 30-40 minuter innan jag ska rida och ibland har han lera på benen då, fast det är minusgrader. Nu när det inte har varit minusgrader så länge är det ofta lerigt på vissa ställen, fastän det mesta är fruset.

Under hösten och våren spolar jag av leran innan jag rider, torkar av det värsta vattnet med en handduk och sen sätter på benskydd (vilket han måste ha pga ett överben). Men jag vet inte om jag vågar spola nu när det är så kallt ute… Det brukar vara åtminstone några plusgrader i stallet men utomhus och i ridhuset är det minusgrader Rynkar på näsan Blir jättejobbigt om jag ska ta in honom långt innan jag ska rida för att låta leran torka, dels vill jag att han ska gå så länge som möjligt i hagen, och så kommer jag behöva byta tid på mina träningar för att hinna vänta tills de blir torra…

Så ja, hur gör ni?

Annons:
Zahara
2012-12-10 17:04
#1

spola benen och dra av dem med en mjuk skrapa sen kan du torka det värsta med en frotte handduk om du vill, inget som är farligt om det var så du tänkte men kan vara svårt att få torrt till skydd…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

WhoCares-01
2012-12-14 20:01
#2

bara att spola =) kyla är bra för hästens ben

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Upp till toppen
Annons: