Annons:
Etiketthopptävling
Läst 1675 ggr
karjapappi
2013-01-12 20:20

Bett fråga

Jag undrar hur ni gör med era hästar som blir väldigt heta och starkare när ni hoppar. Jag har en 10 årig valack som kan bli både het och stark. Visst kan jag hålla honom men får ta i ibland då han blir ännu hetare och starkare. Jag ska iväg och tävla den 26 jan i hoppning med honom och funderar på vad jag ska ha för bett då. Brukar variera mellan hackamore, pelham både med en tygel, delta, två tyglar, vanligt tränsbett och tre delat tränsbett.

När jag har hoppat med honom så har jag använt pelham bettet med en tygel. Två hinder inga problem hemma men när jag igår var i ridhuset och hoppade flera hinder så blev han väldigt het och stark, jag kunde hantera honom men fick kämpa vissa gånger för att han skulle sakta ner.

Annons:
Gullan_J
2013-01-16 14:18
#1

Kanske ett Kimblew

-Bättre ökänd än okänd

mausan
2013-01-19 01:29
#2

tycker du ska skära ner alternativen till tredelat, hack och rakt bett..

Haft en häst som blev tokhet i hoppningen men vägrar använda skarpare bett, tycker du ska öva massvis på hoppa låga hinder och ta tillbaka, halt, galopp, hopp ta tillbaka, halt

@ the gym

Gullan_J
2013-01-20 20:30
#3

Oj, skrev från min iphone så blev lite fel! :P

Menad kimblewichbett :) Hade de på min häst förut när han blev stark och det funkade finfint. Och såsmåning om blev hon så fin i munnen så jag kunde gå över till 3delat igen :)

-Bättre ökänd än okänd

majaliten
2013-01-30 21:30
#4

Rid och träna dressyr och få hästen att lugna sig även när du hoppar de ska inte behöva bytta till ett skarpare bett . För då sitter problemet i lydnaden sten måste va uppmärksam .

bunnyheart
2013-02-07 18:56
#5

Jag tycker att du ska vara glad att du har en pigg och glad häst i hoppningen, och jag tycker verkligen inte du ska försöka träna bort det! 

Kimbelwichbett (som #3 nämnde) har jag också hört mycket gott om, tycker du ska testa det :).

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

WornOut
2013-02-09 08:37
#6

#5 Hon ska inte träna bort att hästen är glad?! Utan träna så att den blir lydig för hjälperna!

Annons:
bunnyheart
2013-02-09 11:21
#7

WornOut: Jag vet mycket väl om att det inte handlar om att träna bort glädjen, uppfattade du det så i min text så har jag varit otydlig. Jag menade bara att det inte behöver vara ett problem gällande lydnad för att hästen är pigg och stark. :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

WornOut
2013-02-10 10:32
#8

#7 Okej. Jag tolkade det som att du tyckte hon skulle bettsla upp istället för att träna bort problemen

Upp till toppen
Annons: