Annons:
Etikettutrustning
Läst 1421 ggr
Blåvindar
2/17/13, 6:28 PM

Back on track

Hej

Är någon här som provat att använda sig av back on tracks sortiment? Min häst har problem med att hon spänner sig så mycket när man tar av täcket, ännu mer nu på vintern när det är kallt. Hon är världens snällaste men det märks att det kittlas när man håller på med täcket, borstar eller sadlar. Använder två paddar (en vanlig "luddpadd" och en gelpadd) + tjocka schabrak. Sadeln är inte utprovad, ligger kanske inte perfekt men inget direkt fel.

Funderar som sagt var på att prova att köpa någon av back on tracks grejer, ett täcke, schabrak eller ländtäcke. Någon som vet om det är något bra?

🙂

Annons:
WornOut
2/18/13, 10:38 AM
#1

Det du beskriver handlar med all säkerhet snarare om pälssättning/fällning och att hästen därför är överkänslig i huden/pälsen. Tror inte det har något att göra med musklerna.

Pretty Belinda
2/22/13, 12:25 PM
#2

Hej, det kan nog stämma vad "WornOut" skriver men jag tänkte ändå besvara din fråga om "Back on Track".

Sakerna är ju ganska dyra men kan faktist hjälpa. Jag har köpt ett litet täcke till mina hästar och testade på ett sto som var spännt på ryggen. Jag tyckte att hon kände det var skönt med värmen. Hade varit enklare om hästarna kunnde säga vad dem tycker, eller hur?

Men jag tror inte att det finns en garantie på att det hjälpa alla mot allting. Om du mistänker att hon har problem med musklarna är det kanske en bra ide och fråga en duktig hästmassör eller kiropraktor vad hon tycker så att det inte uppstår allvaliga problem.

Blåvindar
2/23/13, 7:07 AM
#3

#2 Nä, det är klart. Vet att det inte är så att Back on track ska lösa alla problem 😉Men det hon gör, det är att jag tror hon har spänningar i musklerna som gör att hon blir kittlig. Speciellt på vintern. När jag tar av täcket är det som om hon blir som en stålfjäder och när jag då borstar är det ju inte så skönt, det kan man ju tänka sig själv. Jag har kollat ryggen och det är inget fel på den, hon varken ömmar eller reagerar på tryck, men hon verkar vara spänd i länden, främst. Även under ridning. Jag har funderat på kiropraktor eller hästmassör också för att se om de kan få henne att slappna av i musklerna. Men jag tänkte börja med ett back on track täcke och se hur hon reagerar på det 🙂

Upp till toppen
Annons: