Annons:
Etikettövningar
Läst 2732 ggr
Revolt
2013-02-17 22:10

Orytmiskt? suck!!!!

Hej!

Min c-ponny och jag ska ut på tävlingsbanorna from. mars.

Jag fick honom i december och allt har gått bra.

Men asså när vi hoppar är det "orytmiskt" eller vad man säger.

Alltså han hoppar antingen av för nära eller klipper av låångt innan.

Jag vill bara kunna hoppa en bana rytmiskt och med jämna språng men nu blir det bara konstiga språng och så och jag blir så himla less och omotiverad när det jämt blir konstiga hopp.

Det spelar ingen roll om vi hoppar 60 eller 1m det blir alltid så.

Kan kolla om jag hittar någon film för att visa.

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Annons:
JustMySelf
2013-02-17 22:22
#1

Tränar du regelbundet för tränare? Annars är det definitivt mitt första tips :)

Att kunna bestämma hästens avsprångspunkt kräver ett mycket bra ögonmåttm, och det kommer nästan av sig självt när man får mer rutin. Öva på låga hiner, kanske sockerbitar med t ex. 4-5 galoppsprång emellan, och bara öva på att påverka avsprångspunkten.

Det kommer som sagt med rutin, du har inte haft honom länge alls så jag tycker inte du ska ha så bråttom med tävlandet.

Revolt
2013-02-17 22:28
#2

Ja det gör jag, varje onsdag.

Jag försöker att inte ha bråttom, att tävla när vi kan rulla på rytmiskt men vissa gånger rullar det på bra och andra gånger blir det bara kantigt..

Min förra ponny var det lätt att se när jag behövde korta/länga galoppen för att komma rätt, men det blir liksom ändå fel med han jag har nu:(

Tack för tipset, ska hoppa imorgon så ska testa det då! :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

WornOut
2013-02-18 10:36
#3

Som #1 har skrivit så handlar det om rutin och erfarenhet att kunna bedöma och påverka avsprångspunkten. Tycker du att det känns som att du rider "rätt" fram till hindret så att ni borde få en bra avsprångspunkt, men att hästen ändå gör fel? Vissa hästar är ju dåligt inhoppade och inte speciellt hinderkloka, och då kan dom ibland välja att gå av tidigt eller sent även fast dom ligger rätt pga oerfarenhet. T ex min arab. När vi travhoppar utan hjälpbom hoppar han nästan alltid av ett steg för tidigt.

Lägg gärna ut en film så får vi se hur det ser ut!

Revolt
2013-02-18 11:58
#4

Han har tävlat msv för typ 8 år sen, så han kan ju. Alltså vi kommer rätt på hindret men ändå blir det konstigt.. Vi ska hoppa idAg så ska försöka fixa film!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

imsuchadiva
2013-02-19 13:20
#5

Har du pratat med din tränare om det här? Är det något ni jobbar på?

Pröva att byt tränare annars?

/ fredrikalidman.blogg.se

Emshify
2013-02-22 09:58
#6

Håller med om att du borde prata med din tränare om problemet och annars kanske se sig om efter en annan tränare som kan hjälpa dig.

För övrigt brukar det vara svårt att avståndsbedöma när hästen har dålig kvalitet på galoppen, d.v.s när hästen inte har bakdelen med sig och inte är aktiverad. Och eftersom du inte haft honom så länge så har ju ju förmodligen inte hunnit lära dig hur du ska rida honom för att på bästa sätt få bra språng.

Det vore definitivt lättare att hjälpa till om man hade sett en film också. :)

Annons:
Revolt
2013-02-22 14:43
#7

Galoppen har jag fått otroligt mycket beröm förr, han har otroligt bra galopp iaf:) Dka försöka fixa en film!

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

Emshify
2013-02-22 15:42
#8

#7 Jag menade inte hur bra galopp han har i sig själv utan hur han galopperar, hur han använder sin galopp. :) Han han ha hur fin galopp som helst men om han inte arbetar rätt och har bakdelen på plats, är aktiverad och sådär "studsbollslik" så kommer inte heller sprången att bli bra. Men det kanske var det du menade att han hade? :)

Revolt
2013-02-22 16:24
#9

Ja jag menade så :)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

FritZzJävel
2013-02-24 13:47
#10

Träna mycket galopp utan hinder för att få en rund och fin galopp, galoppera över bomserier, träna på låga hinder tills tekniken finns där, studsserier är jätte bra för att få in rytm och be gärna din tränare att lägga en bom framför hindret så det blir "bom, ett galoppsprång och så själva hoppet".

Denna övningen fast med endast ett galoppsprång till sista hindret kan vara bra:
http://www.youtube.com/watch?v=kXamvaakcV4

Här är en film till:
http://www.youtube.com/watch?v=LLDpt5YFhDE

Sök gärna på lite filmer där man hoppar unghästar då mycket av deras träning går ut på att få en rytmisk galopp :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

smillasol
2013-05-12 13:23
#11

Är det hos dig eller hästen problemet sitter? :)

Revolt
2013-05-13 15:29
#12

Det var väl vi som inte hade vänjt oss vid varandra. Alltså hästen hoppade av jättetidigt eller hoppade jättehögt över, så det rullade liksom inte bara på.

Men det löste sig efter ett tag så nu rullar allt på mer jämt ;)

~Än finns det tusentals tårar kvar~ ♥Kent♥

HoppanLoppan
2013-06-29 17:14
#13

Ser att detta var en gammal tråd men måste ändå tillägga att jag och min ponny hade precis samma problem! Han hoppade av jättetidigt och vi fick hur stora språng som helst! Jag och min tränare löste det genom att korta hans galopp och tänka mer som att man rider i uppförs backe och poff så funkade allting! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: