Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2486 ggr
Trollas
2013-02-25 14:17

Foderstat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla ni!

Nu är jag lite nyfiken på vad era hästar har för foderstat då jag skaffar min första häst på Lördag! Tidigare har han gått på lösdrift och därför haft fri tillgång till hö, bör nämnas att han är ganska så tjock. Jag har tänkt mig att han ska ha 8-9kg om dagen, han väger ca 550kg just nu skulle jag tro.

Hur många kilo får eran häst/ponny till frukost, lunch och middag? 🙂

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

Annons:
WornOut
2013-02-26 10:07
#1

Tycker 8-9 kg grovfoder låter lite till din häst. Får han i nuläget något kraftfoder? Tag bort det isåfall och öka grovfodergivan. Har du någon analys på höet? Svårt att veta hur mycket han "ska" äta utan värden.

Fri tillgång är det bästa för alla hästar. Blir hästen tjock har man antingen alldeles för höga värden på höet (för "bra" hö) eller så motioneras den för lite :) Hästar ska helst ha ett fattigt hö och äta dygnet runt.

Jag har en arab och ett varmblod. Araben äter ca 15 kg om dagen (väger ca 420kg, lättfödd, normalviktig), travaren äter ca 20 kg om dagen (väger ca 550kg, ngt svårfödd). Dom har dock fri tillgång i hagen.

Spiritinthesky
2013-02-27 20:17
#2

Tror att 8-9 kg om dagen blir bra för din ponny. Överfodra honom inte om han redan är tjock. 

Min C-ponny fick 4 kg morgon, 1 kg middag och 4 kg kväll. Likaså D-ponnyn. De fick ca 8 dl betfor och 2 dl kornkross kväll och 4 dl kornkross morgon. Tillsammans med kraftfodret fick de minarelaer och vitaminer.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
2013-02-27 20:42
#3

#2 Varför gav du dina ponnysar så mycket kraftfoder istället för att ge dom mer grovfoder?

Spiritinthesky
2013-02-28 23:43
#4

#3 för att dom fungerade bäst så. Tänker inte ta diskussioner om att kraftfoder inte är nödvändigt, alla tycker vi olika och har olika erfarenheter! :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
2013-03-02 09:25
#5

Om du ska banta din ponny se då till att den har annat att tugga på under dagen. Risken är annars stor för magsår. Det kan vara större grenar av träd (både barr- och lövträd) eller halm med obegränsad tillgång.
Kraftfoder till tjock häst skall bara bort.
Motionera minst 5 dagar i veckan och rid då långt i ett friskt tempo. Det gör att hästen både får bra kondition och blir smalare.
Minst en mil varje gång. Och det ska inte ta mer än 1 time, gärna kortare tid då hästen fått bättre kondition. Det är bättre än att dra ner på fodret.

sofiek90
2013-03-04 15:18
#6

Wiktor får 0,5 kg hö på morgonen, sedan 0,5 kg vid 12, 1 kg vid 16, 1,5 kg vid 19 och 1,5 kg vid 23. Wiktor får även alfalfa och foderjäst. Liten ponny på ca 150 kg, lagom i hull och motioneras nästan dagligen. Bengtsson får 0,5 hö kg till frukost, 1 kg vid 12, 0,5 kg vid 16, 1 kg vid 19 och 1 kg vid 23. Bengtsson får havrefri müsli och foderjäst. Liten ponny på ca 165 kg, motioneras och tränas nästan dagligen. Utöver detta får de 0,5 dl mineraler var. #5 En häst utan muskler och kondition är helt död efter att gått över milen på under en timme 5 dagar i veckan. Dessutom måste grovfodret vara analyserat för att hästen ska få mat som täcker alla behov om det ska gå att den ska springa såpass mycket. Allsidig träning är det bästa, och då anpassat till hästen.

MVH

Sofie

Annons:
Spiritinthesky
2013-03-04 20:19
#7

#5 Oj det var hård träning för en ponny som i dagsläget är för tjock och antagligen inte i någon toppenform.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Tusen
2013-03-04 20:42
#8

Jag menar inte att det är det första man gör med en ponny som inte är riden alls. Men efter ett par månader måste man öka träningsintensiteten för att få resultat. Alltför många hästar har bara muskler men ingen kondition. Det är konditionsträningen som tar bort fettet. Och då kan man inte bara vara ute och luffsa. Det ger inget.

Men toppform behöver inte ponnyn vara i för att klara en mil under timmen. Det är ingen högre hastighet. Det springer många motionärer på och hästar springer i allmänhet fortare än människor. Det är bättre att jogga tills hästen blir trött och sedan ge den en skrittpaus innan man börjar trava igen.

sofiek90
2013-03-04 21:42
#9

#8 Skritt är faktiskt den bästa gångarten att arbeta i, både när det gäller kondition och olika muskelgruppen. Dessutom ger det mer om det är samma tempo under hela passet. Så skritta i skogen och "luffsa runt" fungerar. Men det kan ta mer än timmen att gå en mil.

MVH

Sofie

Tusen
2013-03-04 21:48
#10

#9 Skritt är absolut bra men ska du banta hästen måste den öka takten.

sofiek90
2013-03-04 22:01
#11

#10 allsidig träning, det ger mycket. Distanshästträning ger inte lika mycket som varierad träning. Banta häst görs inte över en natt, det är något långsiktigt och att låt hästen springa i det tempo och den sträcka du föreslår kanske tar bort magen, men bygger det olika muskler? Med allsidig träning - uteritter, bommar, hoppning, dressyr, tömkörning, promenader, körning om det är möjligt, och så vidare byggs muskler på annat sätt än att bara springa flera mil, flera timmar ute med sänkt rygg och höjt huvud för att hästen inte orkar. Jag ratar ditt tips på träning och tycker inte Ts ska ta åt sig det tipset. Att göra så med en otränad häst är inget att rekommendera. Och nej, jag hittade ingenting i det inlägget du skrev om att det var träning senare när hästen är mer musklad och har ämer ork. Träningen anpassas utifrån hästen, och att mana på så hästen tar en mil under en timma 5 dagar i veckan är hårt, och då ska ju inte hästen vila de andra två dagarna utan i alla fall gå promenad. Jag tränar mina små ponnyer på flera olika sätt och det har gett dom orken likväl som muskler. Den ena ponnyn är i jätte bra hull, den andra har en mindre mage än innan och den är på väg bort. Allsidig träning ger mycket och det finns många sätt att ha varierad och allsidig motion av häst på.

MVH

Sofie

Tusen
2013-03-05 08:38
#12

#11 Det var väl hur man bantar en ponny som var frågan eller hur?

Mitt svar gäller enbart hur en häst bantas.

Förövrigt håller jag med om att allsidig träning är det bästa.

Tyvärr är det dock alldeles för många som tror att arbete i padock eller ridhus ger bra kondition. Så är icke fallet. Det arbetet bygger muskler. Kondition bygger man genom att röra sig långt. Ingen skillnad mellan människor och hästar i det fallet.

Sen undrar jag varför du förutsätter att en häst som motioneras långa sträckor går med sänkt rygg och huvudet i luften? Det är väl inte det vi diskuterar? Av alla de alternativ till allsidig träning som du tar upp kan samtliga göras under ett konditionspass. Det ena utesluter väl inte det andra?

sofiek90
2013-03-06 22:39
#13

Tråden handlar om hur mycket andra ger sina hästar vissa tider på dygnet… Inte hur en häst kan bantas, så resten av inläggen är helt OT.. Att mana på hästen så som du skrev betyder inte att hästen har sänkt huvud. Manar jag på en häst att springa så fort den kan är det inte garanterat att den arbetar med ryggen. De som jag träffat som kör sådan träning arbetar inte hästen under de ritterna utan låter hästen springa med sänkt rygg och högt huvud - så det är mina erfarenheter som säger att det är så även om jag själv inte rider så eller låter ponnyerna gå så framför vagnen.

MVH

Sofie

Annons:
Gullan_J
2013-03-07 18:05
#14

Min b-ponny får:

2 kg hö morgon

1 kg hö lunch

1 kg hö middag

3 kg hö kväll

3 dl hätmüsli morgon och kväll

en skalad rå potatis i ca 2 dl vatten kväll

-Bättre ökänd än okänd

Tusen
2013-03-07 19:07
#15

#13 1 mil på en timme blir 6 minuter per kilometer och det är absolut ingen högre hastighet. En montéryttare måste, för att få tävla, kunna springa 3 km under 15 minuter, dvs 5 minuter per kilometer. Så nog klarar en häst av det tempot utan att vara särskilt tränad.

Sen tycker jag inte att man ska minska på fodret om hästen är tjock utan fetman skall motioneras bort.

sofiek90
2013-03-08 11:33
#16

Minst 1 mil på max en timme skrev du ju. 

Min ena shettis hade inte klarat det med den konditionen han har nu i ett högt tempo. Och då är han ändå i rätt bra kondition. Den andra ponnyn hade kanske klarat det, och då är han bra tränad med mycket ork, bra kondition och bra uthållighet. Är det bara plan mark så hade det säkert gått, dock. Men här är det backigt.. Vet inte vart du bor, men där jag har mina hästar är det backe upp och backe ner på ridvägarna, jag vill inte träna dom i trav/galopp på asfalten där det kör bilar i ca 80-100km/h och det är helt klart jobbigare för dom i backe upp än på en raksträcka.

MVH

Sofie

Tusen
2013-03-08 14:19
#17

#16 Ja??? 1 mil är 10 kilomweter och 1 timme är 60 miuter. Det blir 6 minuter per kilometer. Tycker du det är snabbt?

AlexanaForever
2013-03-09 09:29
#18

Jag väger inte upp mitt hö till hästarna. På morgonen får dem 3-4 höpåsar ut (3 hästar) som då e fyllda, brukar räcka tills jag kommer hem vid halv fem tiden. Då brukar jag plocka in hästen jag rider, ger honom ca 1 kg hö, fyller 2 påsar med hö o ger till de andra två i hagen. Sen e de i princip dags för kvällsmat (efter ridning), och då får den ena ungefär 9 kg hö, den andra 7 o den tredje 5-6 kg hö :) Så sammanlagt äter dem ungefär 30-35 kg hö om dagen. 🙂

Sen får 2 av dem kraftfoder också.

Upp till toppen
Annons: