Annons:
Etikettövningar
Läst 1441 ggr
Shamall
2013-03-16 16:56

Era tips för hoppform!

Hallå!

En fundering.

Rider en stor herre som kom till oss för 5 år sedan. Han hade fått fina lovord från hopptränare på flyinge och hoppade då ca 110/120 banor helt utan problem. (säger förra ägaren)

När han kom till oss var han felmusklad, hjorthals såg ut som en ostbåge åt "fel" håll.

Nu fem år senare så är lite hals kvar, men kan gå i stadig form iaf. Behöver mer muskler i bak så han orkar hålla sig.

Men till saken, Idag går han fint i dressyren, men hoppningen är bara att glömma, stark som tusan, blir extremt övertaggad och näst intill ostyrbar. De gångerna det funkat att hoppa har varit på terrängbanan(ej fasta hinder) där jag hoppat 120 med en gladeligen positiv häst. 

Men jag förstår inte varför han är så extrem med "banhoppnings hinder". Det slutade med att jag nu lagt ner alla hinder på max 50cm, mycket kavaletti och gymnastiska övningar, där han får travhoppa och galoppera vissa sträckor men mycket övergångar, halter, (för att han inte ska varva upp sig så extremt).

Har ni några tips för att komma över detta?

Shamall

Annons:
JenniferH
2013-03-19 13:00
#1

Han gör ju uppenbarligen en väldigt stor grej utav banhoppningshinder. Min häst är lite så också, men det blir bättre och bättre ju mer jag hoppar, och eftersom han blir så pass taggad och laddad mot ett hinder så brukar jag bara hoppa små hinder för att träna att han ska vänta in hindret, trava över bommar, göra halt efter hindret, och allting lugnt och sansat. När han blir stressad så blir det bara jobbigare för mig ;)

Upp till toppen
Annons: