Annons:
Etiketthopptävling
Läst 2137 ggr
Gullan_J
3/16/13, 9:28 PM

Är de ok?

Hej! Jag har en b-ponny född 95 som med förgående ägarinna hoppat MsvB. Nu är vi väll inte sådär jättesamspelta så vi är redo att hoppa medelsvåra klasser. Men jag antar att träningen så småningom kommer få oss att bli mer samspelta. Kommer hon kunna gå samma klasser som förr då? Eller är hon för gammal tycker ni? För övrigt är hon pigg och frisk, framåt att rida och älskar hoppning. Man tar henne inte för att vara 17, utan snarare 7 år. Jag vet att det är svårt att avgöra för er eftersom ni ej känner ponnyn, men tänk er att ni hade en welshponny på 123 cm, pigg och frisk och ni var i samma situation.

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
JustMySelf
3/17/13, 2:42 AM
#1

Går inte att gissa. Beror helt på hur du rider i jämförelse med den gamla ägaren, hur bra ni passar ihop, om ni tränar tillräckligt och om hästen håller sig fräsch.

Gullan_J
3/17/13, 10:30 AM
#2

Jag kan ju säga såhär: Innan var det full fart, pisk pisk pisk innan varje hinder fast det gick 110 redan, på filmer jag sett trodde jag ärlig att de skulle gå omkull i svängarna mellan hindren. Och vid de få dressyrtillfällen ponnyn fått var det bara sågning som gällde. Jag är lite stor på henne, fast det har alla andra ryttare också varit på henne.

-Bättre ökänd än okänd

JustMySelf
3/17/13, 11:29 AM
#3

Ojdå, det lät ju inga bra. Om hon gått mycket med för tunga ryttare kan ju det slita en del… Men det beror också på om man är tung eller bara lång, hur bra man rider och hur viktbärande ponnyn är. Men för stora ryttare sliter en del på bl.a frambenen.

Gullan_J
3/17/13, 4:15 PM
#4

Jag är lång, men inte vidare tung, hon orkar lätt min  vikt. Har sen ganska bra balans  själv så jag kan balansera upp mig själv .

-Bättre ökänd än okänd

WornOut
3/18/13, 10:49 AM
#5

Jag tycker inte att hästen är för gammal för att gå medelsvår, om alla andra förutsättningar finns!

FritZzJävel
3/18/13, 4:06 PM
#6

Min ponny tävlade 110 cm bland stora hästar när han var 21 år, så länge hästen är frisk och fortfarande tycker det är kul så är inte åldern något problem :)

Däremot tyckte(kan ha fel?) jag att jag läste i en annan tråd att du red på ridskola för ca 15 år sedan i så fall gör att du är för gammal för att tävla b-ponny tyvärr :/


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Annons:
Gullan_J
3/18/13, 8:34 PM
#7

#6, Egentligen är det inte jag som ska tävla henne. Min medryttare som är 11 år ska tävla henne. Jag skrev att det var jag för att jag är lat och orkade inte förklara mer ingående ;)

-Bättre ökänd än okänd

FritZzJävel
3/19/13, 5:32 PM
#8

#7 Då förstår jag :) Men som sagt beror det inte på åldern utan på hur hästen är för övrigt, men det är inte omöjligt :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Pelzi
4/1/13, 10:36 PM
#9

Jag tycker att det är helt okej att ponnyn tävlar bara den håller sig frisk och kry och inte tävlar allt för ofta en gång i månaden högst tycker jag då för då får ponnyn återhämta sig dessutom :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: