Annons:
Etiketthopptävling
Läst 5083 ggr
Chel
2013-05-17 22:15

Tips inför första lokala tävlingen?

Planerar att kanske starta den första lokala tävlingen med min häst om några veckor men skulle behöva lite tips på saker som är bra att tänka på och är en del saker som jag inte fattar heller. Vad gör man i seketariatet, behöver man överhuvudtaget gå dit? Ungefär hur långt i förväg bör man rida och hoppa fram? Hur långt i förväg innan första start brukar man få gå banan? Behöver även hästen licens om man bara ska tävla lokala?

Skulle vara bra om ni kunde skriva hur en vanlig tävlingsdag ser ut för er, från det ni kommer fram och när ni lämnar tävlingsplatsen och bra saker att tänka på!:)

Annons:
AlvaStella
2013-05-29 14:49
#1

Stressa inte upp dig för mycket, anmäl dig till en höjd du känner dig ytterst bekväm på. Om du känner dig tveksam väl på tävlingsplatsen så kan du alltid stryka dig. Jag är fast vid att tävla och älskar det, jag lovar, du kommer säkert också bli det ! Tävla är jättekul :)

bunnyheart
2013-05-30 18:05
#2

Vad gör man i seketariatet, behöver man överhuvudtaget gå dit? 

SVAR: I sekreteriatet startanmäler du dig, att du alltså kommit till platsen. Där visar man även upp vaccinationsintyg. Och ja, det är jätteviktigt att du går dit!!!

~~~

Ungefär hur långt i förväg bör man rida och hoppa fram? 

SVAR: Egentligen skulle jag vilja säga att det är upp till en själv. Man ska inte rida ett ridpass på framridningen utan värma upp, alltså så behövs inte jättemycket tid! Jag tycker ungefär 20 min - 30 min är lagom, men då ska hästen vara framskrittad :).

~~~

Hur långt i förväg innan första start brukar man få gå banan? 

SVAR: Detta får du göra emellan klasserna. Eftersom det är din första lokala så antar jag att du tänker hoppa en L:D? L:D är den lägsta klassen i hoppning, och den startar man alltid med på tävlingsdagen. Så du kan gå banan från och med när den är öppen för bangång, till och med att den stänger och klassen börjar. Dock så hoppas jag att du inte står på banan när klassen börjar, utan rider fram din häst ;).

~~~ 

Behöver även hästen licens om man bara ska tävla lokala?

SVAR: Ja, licens är ett måste.

~~~~

Återkommer med tips och "en tävlingsdag för mig" i nästa kommentar :).

Förresten, du har gröntkort va? Fick du inte lära dig detta på kursen? 

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Upp till toppen
Annons: