Annons:
Etiketthopphästar
Läst 2058 ggr
straath99
2013-07-10 14:54

Extremt rädd om sina öron...

Jag har en 8-årig D-ponny som är väldigt tramsig om sina öron… Man kan verkligen inte röra dom! Och jag ska säga er att han har världens tofsar i öronen också, vilket gör att han ser "ovårdad" ut. Vi har testat att hålla för hans ögon så han inte ser. Men då vet han precis vad man ska göra. Så jag undrar om någon vet något knep så han vänjer sig vid att man få lov att ta på han öron?

Annons:
jiithra
2013-07-10 22:47
#1

Börja med att han känner sig lugn när du klappar honom på huvudet och kroppen, stryk honom mjukt över ögonen (tryck inte) utan att röra öronen. När han är helt trygg med att du tar på honom så kan du testa sätta handen bakom öronen (typ där nackstycket ligger) och bara lätt nudda vid öronen. Om han reagerar låter du handen 'glida ned' som om du bara klappade honom som vanligt.

Att arbeta i små steg på det viset kan nog fungera :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Spiritinthesky
2013-07-11 23:41
#2

Om han har "tufsar" i öronen kan du antagligen inte se om han har svamp? En av mina ponnyer har detta, veterinären tyckte det var för lite för att behandla, men tillräckligt mycket föratt jag ska låta hans öron vara helt enkelt :) han rids på hack, så jag knäpper upp hacket och lyfter nackstycket över öronen när jag ska tränsa om du förstår.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[MiriamPiriam]
2013-07-22 02:38
#3

På min delfoderhäst funka det att klappa han vid ögona, pannan och sen försiktigt komma närmare öronen när han blir lugnare. 😉

Men en del kanske det inte funkar så..

LeeKnow
2013-07-28 03:37
#4

Min ponny har exem och vill då helst inte att man rör öronen de somrar då det blir riktigt illa, (kan inte ens sätta på en grimma då..) 

Men det brukar hjälpa på honom om man sätter handen typ vid luggen och väntar tills han "lugnat" ner sig och flyttar handen närmare örat i små rörelser, (och inte låter honom gå därifrån :P)

agnessan
2013-08-12 00:40
#5

Min ponny var också väldigt rädd om sina öron innan, han kastade sig bakåt och stegrade när man försökte. Jag spenderade mycket tid med honom i boxen och försökte klappa honom på huvud och hals, tillslut efter MYCKET tålamod så kom jag allt närmare öronen och idag kan jag både hålla om öronen, klippa utan att han blir rädd. Självklart sitter det i som ett svagt minne som ploppar upp ibland men så fort jag pratar lugnt och väntar in honom så tillåter han det :)

Tålamod är nyckeln till mycket.

Upp till toppen
Annons: