Annons:
Etiketthopptävling
Läst 3859 ggr
fridaamattsson
2013-07-13 21:03

Kval i hoppning, storhäst

Hej! 

Det är så att jag precis köpt en storhäst som jag ska komma igång och tävla med. Dock så har jag endast tävlat med ponny förut (och det var x antal år sedan..) så har inte så bra koll hur det är med kval osv. Har försökt läsa igenom TR efter något användbart men blev inte så mycket smartare av det. 

Behöver man kvala från t.ex. 90 cm till 100 cm? Eller när är det man behöver börja kvala? 

Tack på förhand!

Annons:
Spiritinthesky
2013-07-14 18:57
#1

Du behöver inte kvala till någonting. Allt det togs bort för några år sedan :) Hur gammal är din häst?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

bacchus
2013-08-24 13:12
#2

#1 Jodå, jag själv tävlar på elitnivå med både ponny och häst. Fick rida 2 eller 3 felfria 1.20m för att få starta 1.30m, sen red jag 2 felfria 1.30m innan jag fick starta 1.40m osv . Detta med min storhäst. Jag är dock junior, men skulle gissa på att reglerna är detsamma även för YR och seniorer. Vet även att om man som ryttare placerat sig i 1.40m klasser eller högre, med en viss häst, inte behöver kvala med någon annan häst. 

Så alltså, vad gäller kval med storhäst så behöver man inte oroa sig för det för ens man ska upp i 1.30 klasser :)

Emshify
2013-08-24 17:00
#3

Jag håller med Bacchus, kval behöver du inte börja tänka på förrän du ska upp i medelsvår. :) Då behöver du alltså ha två felfria rundor i 1.20, och när du ska kvala till 1.40 behöver du två felfria rundor i 1.30 osv. :)

Sen är det förstås annorlunda om du har unghäst. Där vet jag inte riktigt vad som gäller.

equestphoto
2013-09-12 09:44
#4

Som unghäst måste du ha 2 felfria rundor i unghästklassen innan du får hoppa i avd A på samma höjd.. 
Med "vanlig" häst får man hoppa upp till och med 1.20 innan man behöver kvala.

Upp till toppen
Annons: