Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2041 ggr
[MiriamPiriam]
2013-07-22 02:25

Kan jag rida han..?

Säger bara förlåt för rörig förklaring. Kan aldrig skriva normalt 😃

Det är en häst som är min delfoderhäst. Kan inte rida han förren höst.

Men iaf så har jag problem med honom inom hoppningen. Jag har inte så bra balans och ramlar lätt av han när han krånglar för då blir han stark och jag blir stutsig och så vägrar han sakta in galoppen så det blir stopp direkt eller ingenting. Men problemen är..

1. I vänster varv går han inåt med bakdelen och sen börjar backa. Långt spö funkar inte för då kommer han bara sparka bakut, men kort spö funkar och jag har visat att jag är bossen så han lyssnar direkt men han slutar inte hålla på så? Räcker ju igentligen att jag säger åt han med spöt en gång men jag vill helst att han slutar helt, för det bara blir krångel och då vill jag inte behöva hålla på i vänster varv..

2. Om nån annan är i ridhuset men inte hoppar då ska han absolut inte hoppa direkt utan krångla, tre meter ifrån hindret tvärstannar han och kastar sig åt sidan typ, oftast när det är snett igenom på hinder. Jag tar tillräckligt stor sväng men så galopperar han vidare, höjer huvudet eller kastar sig, mindre sväng blir vägran.. Fast går bra om man är själv i ridhuset.

3. Är inte angående hoppningen exakt men måste bara veta hur jag får bort hans lilla vana 🤪 Han biter tag i grimskaftet när man inte tittar och drar upp det, ett par gånger har han fått upp knuten och jag stog där utanför och tog ny borste (som är exakt bredvid boxdörren så ingen tror jag lämnar dörren öppen och går..) och så när jag kommer tillbaka så står han där och blänger på mig som ingenting, exakt vid öppningen. Går det att träna bort på något sätt?! (;

Skriv gärna om ni vet lösningar. Vi har provat några så en del kommer jag nog känna igen.. 

Övrig iformation om mig och hästen är ju..                                         Jag är.. 1,58-59cm - 12år - 57kg 😇                                                Toyboy är.. 1,48cm - 4år - Valack 😍

Annons:
Jajje95
2013-07-22 17:35
#1

Hue mycket rider du? tränar du för någon tränare? Är han inhoppad? Eftersom han bara är 4 menar jag. :)

[MiriamPiriam]
2013-07-22 22:26
#2

#1: Jag rider inte ofta, men jag tror jag är rätt så duktig (; Sist jag red va första veckan denhär månaden, efter att halvår. För jag har ingen skjus till stallet så.. Men i hösten så ska jag börja rida han som sagt så då är jag igång och rider en gång i veckan! Och så rider jag hos kompisar ibland.

Jag tränar för min ridlärare IBLAND sen, inte alltid då jag lärt mig det jag behöver veta just nu. Jag ska börja träna nästa år hur man rider in.

Ja, såklart han är inhoppad. Han ska börja tävla lokalt iår 🙂         Och såklart massa klubbtävlingar med mig (när han orkar såklart). För vi vill inte förstöra han, för han är ju unghäst!

WornOut
2013-07-23 13:20
#3

Det låter som en kombination av oerfaren ryttare på oerfaren häst. Du behöver ta hjälp av en tränare som kan förklara hur du ska lösa problemen.
Omöjligt att säga såhär över internet vad som är problemet och hur du ska lösa det. 

Hur går det när ägaren rider? Är hen kunnig vad gäller unghästar?

Jajje95
2013-07-23 17:16
#4

Säger samma sak som WornOut och frågar samma sak? 
Jag rekommenderar också att absolut inte ta ut en 4-åring som inte hoppar hemma på tävling. Risken är ju väldigt stor att han gör likadant där. Med unghästar ska man jobba med fördelarna. Finns det nackdelar så ska man på enklaste sett ta sig förbi dom innan det blir en vana. Kan ju som WornOut säger inte säga så mkt eftersom man inte ser problemet
Rekommenderar att direkt börja träna för tränare - både du och ägaren om hon/han inte redan gör detta. Om inte du har möjlighet att träna för tränare kanske ägaren kan hjälpa dig. Har han vilat ett halvår kanske han protesterar också. En unghäst glömmer lätt, man får vara tydlig och bestämd. Det är inte säkert att han kommer ihåg allt som han lärde sig vid inridningen.

[MiriamPiriam]
2013-07-23 23:34
#5

3# och 4#:

Jag är inte riktigt oerfaren för ridläraren valde ut mig att rida han på ett ridläger för jag kunde hantera honom och det kan jag, det enda problemet är min balans och det tränar jag med. Och hästen är inte så värst oerfaren heller, bara att han inte vill att man kräver för mycket.

Jag har ridit lektioner för min ridlärare och en ''dressyr tränare'' och dom har bara gett ett råd och det är att jag ska säga till han med spöt och driva men han fortsätter sen igen så deras svar räcker inte.

Ägaren (ridläraren) rider inte han men en tjej som rider på den ridskolan som red in han rider han rätt så ofta och han krånglar för henne också så det är något vi försöker få bort, hon har lyckats träna bort hans krångel som han hade när han var yngre men dom här nya problemen går inte att träna bort så lätt..

Men såklart har ju våran ridlärare hjälpt till och hon kan med unghästar riktigt bra, hon har fött upp hästar, ridit in dom och sålt en del. Så ja, hon är rätt så kunnig med unghästar.

jajje95, jag har inte ridit på ett halvår men han har blivit riden mycket medans jag inte har ridit :) Ridläraren är självaste tränaren och hjälper till att fixa bort problemen.

[MiriamPiriam]
2013-07-23 23:41
#6
Annons:
[MiriamPiriam]
2013-07-23 23:48
#7
WornOut
2013-07-24 14:49
#8

#5 Det är två helt olika saker att kunna "hantera" en häst under en kortare tid och att kunna rida hästen regelbundet i syfte att utbilda. Och jag antar att det är utbildning det är fråga om eftersom att hästen bara är 4.

Går hästen på ridskola? Isåfall ligger problemet nästan garanterat där! Han är helt enkelt för ung och får för mycket olika signaler.

Jag tycker dessutom att du absolut borde byta tränare!! Om ingen av dina tränare har något annat än en enda idé, och den idén är att piska hästen i varje situation(?), då är det inte mycket till tränare.

[MiriamPiriam]
2013-07-24 15:28
#9

#8: Jag håller med dig men dom tror det funkar för det va så dom tränade bort att han sparkade i väggen.

Men saken är att jag inte kan byta tränare, bara delta när Emelie Överlin kommer och tränar.

Och angående att han är på ridskola så rids han inte så mycket på lektioner. Bara blir skrittad och lite travad med nybörjare. Och sen av mer erfarna ryttare som rider han :) Så han är inte riktigt en ridskolehäst men han kommer bli det när han blir äldre!

Jajje95
2013-07-25 14:08
#10

Jag håller åter igen med WornOut. Jag tycker dock att han bara går och travas och skrittas kan ha stor betydelse i det hela. Bara att oerfarna ryttare sitter på en unghäst och ger mixade signaler kan göra hästen osäker. En unghäst memorerar allt och har ytterst lätt att bli förvirrad. Är han bara 4 år bör han vila iaf 3 dagar i veckan enligt mig. Dessutom ha viloperioder på ca 2 veckor. Man får inte glömma att han faktiskt inte är färdigväxt. Kanske är det någon del i honom som växer? Ofta kan dom få växtvärk. Gå över exteriören och kolla om det är något som ser ut att skjuta ifrån eller om han visar ngt under ridningen. Kanske behöver han vila lite. 

Men om du nu anser att din tränare är duktig på unghästar tycker jag du ska gå till henne. Om hon inte kan lösa problemet kanske hon inte är just precis det du trodde och du kanske kan söka upp ngn annan(vet att du sa att de inte gick men iaf tror jag att delvis problemet ligger där). Vet inte vart du bor men Jennifer Arvehell utanför Varberg har hjälp mig med en unghäst jag hade för några år sedan. Den ponnyn både la sig ner, sparkade mot folk, bockade, stegrade, stack när man hoppade upp osv. Nu är hon världens snällaste ponny och jag har inte använt piskan mycket.. Bara en rekommendation.. :)

WornOut
2013-07-25 14:53
#11

Precis som Jajje95 skriver så kan även den "lilla" ridningen av oerfarna ryttare vara tillräckligt för att förstöra i hästens utbildning. Om det sen är många olika (även om de är rutinerade) ryttare som rider kommer hästen garanterat få mycket olika signaler, och det blir rörigt för en så pass ung häst.

[MiriamPiriam]
2013-07-26 16:45
#12

#10 & #11: Men alltså han får vila mer en fyra dagar? Varför tror ni inte han får det? Jag har inte nämnt något om det, han får oftast fyra veckors paus också ibland.

En nybörjare på ridskolan är mellan 4-6år som inte ens når med bena under sadeln, dom bara håller i sig medans ledare leder. Och kanske ibland får dom lära sig styra fast inte så ofta.

Men vi har koll på hur han ska ha det, pauserna, vilka lektioner han kan och inte kan vara med i o.s.v. Så istället för att säga hur massa saker ska vara utan att veta hur han har det igentligen behövs inte. 

Bara svar hur jag får honom att sluta göra det han gör..                     

Jag bor i Storfors, som inte har nån tränare i närheten.

Spiritinthesky
2013-07-27 17:33
#13

Jag tycker ni bör kolla upp honom. Som du beskriver det så är han ojämn i sin muskulatur och säger ifrån när du ber honom böja sig.. 

Många hästar visar sin ryggont just på detta sätt.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
[MiriamPiriam]
2013-07-28 01:49
#14

#13: När skrev jag att han säger emot när jag böjer honom? :o

Vi har redan kollat, inga fel alls på han, inte ont eller något!

Jajje95
2013-07-28 14:25
#15

Jag vet ju inte alls hur ni hanterar och rider honom i övrigt, drf förklarade jag bara vad jag tycker man ska göra. Sa aldrig att du inte gjorde så, förlåt om det verkade så. Men hade det vart min häst så hade jag inte låtit ngn oerfaren rida honom. Har själv en 4-årig hopphäst som jag aldrig i världen skulle låta någon annan sitta på mer än min tränare. Inte för att jag anser att jag är bättre än någon annan eller liknande. Endast eftersom jag inte vill förvirra honom. Ridningen på en unghäst ska vara konsekvent och bestämt men förlåtande. 

 Min häst blir också lite kaxig när det är andra hästar i ridhuset. Jag ser alltid till att inte hoppa när det är andra hästar där. Som sagt man ska jobba med fördelarna. Har man ett problem ska man jobba på det när hästen är avslappnad. Nu är hoppningen inte något problem för mig då min häst älskar att hoppa. Men eftersom han blir stökig när andra hästar är i närheten hoppar jag inte då, eftersom han inte ska få dåliga vanor. 
 När du nu hoppar med andra i ridhuset och hästen vägrar så bli arg. Om ni nu kollat han och han är frisk är de antagligen bara dumheter. Luta dig bakåt, va tung i sadeln, lätta lite i handen och tänk bara frammåt. Blicken är jätte viktig! Det finns bara EN väg. 

Sedan angående att han biter i saker - det är jätte vanligt när det gäller unghästar. Precis som unghundar osv så kliar det i tänderna. Dom växer och han tappar tänder. Det kliar och kan göra lite ont, då vill dom gärna bita i saker :)

[MiriamPiriam]
2013-07-29 22:07
#16

#15: Ok. Tyvärr kan inte jag styra vem som rider och inte rider han :(

Men alltså han har saltsten, krubba och boxen att bita på (som han gör när han inte är uppbunden) men när han är uppbunden så vill han få upp knuten med mening och jag vill få bort det för han drar och får oftast upp, och inte bra om han får upp och har sadel på, om någon annan glömmer stänga boxen o.s.v.

Han är uppbunden vid krubban och allt så det är inte så att han inte har tillgång till det just då.

Spiritinthesky
2013-07-30 00:11
#17

I din punkt nr 2.. en stor väg är en mindre belastning för hästens innersida..

Testa med att stretcha efter varje ridpass ett tag, se om han kan bli mjukare och därav lättare att böja/svänga? Svårt att säga över internet såklart, men det du beskriver låter som en stel häst som inte orkar/kan svänga igenom kroppen ordentligt.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[MiriamPiriam]
2013-07-30 04:06
#18

#17: Jag stretchar han redan och han är lätt att böja :)

Vad menar du? - ''I din punkt nr 2.. en stor väg är en mindre belastning för hästens innersida..''.

WornOut
2013-07-30 09:31
#19

#18 " Jag tar tillräckligt stor sväng men så galopperar han vidare, höjer huvudet eller kastar sig, mindre sväng blir vägran.."

[MiriamPiriam]
2013-07-30 15:30
#20

#19: Jaha, men alltså han är inte svår att böja men han blir så när man hoppar med andra.

Annons:
Reim
2013-08-24 13:45
#21

Eftersom det är en unghäst vi pratar om så är det jätteviktigt att ta hjälp av en kunnig person. Nu vet jag att tidigare kommentatorer har tagit upp just den punkten, så därför tänker jag råda dig att kolla upp för det första utrustningen. Sitter allt som det ska? Passar sadeln? Bettet? Kolla upp tänderna. Ta hem en equiterapeut som får gå igenom honom och kolla skelett och muskulatur.

Sedan tycker jag att du kan strunta helt i hoppningen ett tag tills du har tränat upp balansen, han kanske tycker det är otäckt när du faller av i samband med hoppningen? Han är trots allt bara en bebis. Mycket markarbete och dressyr, se till att han blir jämnt musklad och blir i alla fall någorlunda stadig i formen.

Dessutom ska du egentligen inte behöva använda våld för att få honom att lyssna, utan eftersom att han är ung förstår han antagligen inte på direkten och därför måste man låta det ta tid.

Just buset med att han knyter upp repet är ju både irriterande och charmigt. Jag vet tyvärr inget sätt att vänja av hästarna vid det, utan isåfall får du antagligen göra någon annan slags säkerhetsknut ;)

Lycka till! :)

[MiriamPiriam]
2013-08-24 21:14
#22

#21: Det går mycket bättre, allt är ok med utrustning och allt.

Men en sak en person nämde, det va att han kan tycka det känns konstigt att hoppa med dressyrsadel då hästarna på ridskolan bara har en sadel var, och han har bara dressyr.

Ponnysarna brukar dela sadel ibland, men ALLA D-ponnysar har dressyr så ingen han kan låna..

Reim
2013-08-25 14:49
#23

Om inte annat så kan det kännas konstigt för ryttaren att hoppa i dressyrsadel som kommer i en "felaktig" hoppsits oftast. Försök att lägga in ett förslag om allroundsadlar till alla hästar. Tycker det låter konstigt med "endast en sadel och den är dressyr".

[MiriamPiriam]
2013-08-25 15:40
#24

#23: Ja det ska jag. Jo men jag kommer i fel sits i drssyrsadel.. :/

Upp till toppen
Annons: