Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1564 ggr
[MiriamPiriam]
11/11/13, 12:02 AM

Storlek mm!

Jag är en 12årig tjej på 158-9cm, 58kg (övervikt). Just nu rider jag en C- ponny som är 1,32cm och jag undrar om jag är FÖR stor för henne eller om jag kan rida henne lite till? Och när jag rider henne måste jag hålla in mkt så jag trampar ner mycket så benen åker fram.. Jag har fått tips att trampa ner hälarna men det är det som nästan gör att benen åker fram. Att slappna av typ funkar inte heller.. Hur kan man göra? Video kommer..

Annons:
HoppanLoppan
11/11/13, 11:04 AM
#1

Det beror ju på hur kraftig hästen är och hur mycket du rider? Och om du tränar mycket eller bara skogsmullerider ;)

[MiriamPiriam]
11/11/13, 4:47 PM
#2

#1: Hästen är inte direkt kraftig på grovt sätt eller vad man säger..

Inte liten i storleken iaf :) Hästen går på en ridskola och tävlas i hoppning så hon är en hoppponny.

HoppanLoppan
11/11/13, 5:54 PM
#3

Okej men säger inte ridläraren till om du skulle vara för stor? Rider du en gång i veckan då? :)

[MiriamPiriam]
11/12/13, 8:06 AM
#4

#3: Olika då jag inte alltid har tillgång till stallet så Max 2 gånger per vecka :) Ridläraren säger inte så mkt nej.

HoppanLoppan
11/12/13, 9:21 AM
#5

Okej men du rider ju inte jättemycket då så om bara du har bra balans och är stadig så borde det ju inte vara så farligt. Men du är ju väldigt på gränsen till att vara förstor i min mening. Men asså… Bara hästen mår bra så… Men fråga din ridlärare! Det är ju hennes häst så hon bestämmer ju när du är förstor!

HoppanLoppan
11/12/13, 9:21 AM
#6

Dubbel…

Annons:
WornOut
11/12/13, 7:33 PM
#7

jag har för tillfället en c-ponny i utbildningssyfte. jag är ca 162cm och väger 60 kg. ponnyn fixar utan problem att ha mig på ryggen även om han är väldigt nätt och dessutom ung. dock så har jag ridit i många år och "stör" inte hästen, så som oerfarna ryttare kan göra. men så länge du har god balans och har koll på din kropp ser jag inget problem!

equestphoto
11/15/13, 9:47 AM
#8

Jag är vuxen (159 cm, 50kg) Och jag skulle nog inte rida C-ponny..

WornOut
11/15/13, 2:57 PM
#9

#8 av vilken anledning ?

equestphoto
11/15/13, 2:58 PM
#10

#9 Att jag är för stor. 

Ok att rida någongång i bland, men att rida varje dag tror jag inte är bra.

WornOut
11/15/13, 3:00 PM
#11

du är garanterat inte för stor! möjligtvis kan det bli jobbigt för hästen om du har väldigt dålig balans, men annars är det absolut inga problem.

equestphoto
11/15/13, 3:11 PM
#12

#11, balansen är det inget fel på, men minns för några år sedan när jag red ponny senast, när hästen rör sina framben kommer dom ju åt mina fötter för att benen är alldeles för långa..

Hon som frågar rider dessutom en liten C-ponny, jag skulle inte rekommendera att någon i hennes storlek att rida en liten c-ponny. Sen har du ju rätt i att balansen spelar stor roll, men varför inte välja en större häst som passar bättre?

WornOut
11/15/13, 3:17 PM
#13

som jag skrev tidigare: jag har för tillfället en c-ponny i utbildningssyfte. jag är ca 162cm och väger 60 kg. ponnyn fixar utan problem att ha mig på ryggen även om han är väldigt nätt och dessutom ung.

Annons:
equestphoto
11/15/13, 3:44 PM
#14

#13, du har den i utbildningssyfte ja, för att sedan sälja/ge tillbaka till ägaren eller vad du nu gör :) 

Inte för att ha som egen häst.

Bara för att man kan rida en liten ponny betyder det inte att det är det bästa alternativet.

WornOut
11/15/13, 3:58 PM
#15

Men ts "rider ibland" på den. jag har haft min ponny i ca 4-5 månader och ridit 3-4 ggr i veckan under den tiden.

equestphoto
11/15/13, 4:01 PM
#16

#15, vi har helt enkelt olika åsikter, jag skulle iaf välja en större häst om jag kunde.

[EmmiieErixon]
11/16/13, 5:02 PM
#17

herre gud…klart du kan rida den men be din ridlärare att va på dig mer så dina fötter inte slår i ''benet'' på hästen för de kan göra ont…om man slår i benet på hästen så tycker jag att det har med dålig sits att göra inte vikt eller längd och tro mig jag hade lite stolsits innan med men man kan jobba bort det :) be din lärare att va på dig lite mer i ridningen så kommer du få en superb sits så stoppar inget dig :)

PogoPedagog
11/17/13, 9:03 PM
#18

Det beror oxå på saker som ens kroppsform om man passar en stor eller liten häst. Jag har t.ex väldigt korta ben( måste alltid korta ca 5 hål på lädren när jag rider på ridskola haha) så jag har mycket lättare att rida ponny än stora hästar även om jag är medelländ ca 165.

Jag tycker iaf inte att du är för stor under förutsättning att du har bra kroppskontroll och inte dunsar på hästens rygg.

iMAKiTTYCAT
2/4/14, 9:39 PM
#19

http://www.kentaurmagasin.se/hur-viktig-ar-vikten/

Sen om du känner att du klarar av att rida den ordentligt så bör det ju gå bra. Om man tycker om hästen väldigt mycket så är det kanske svårt att sluta rida den, men mitt lilla ordspråk lyder "det finns andra alternativ om det första inte funkar". Det mesta handlar om känslan. Om du skulle hitta en stor häst som du verkligen gillar så tror jag nog att du skulle gilla att rida den mer, än om du kände dig för stor för C-ponnyn :) Jag har min lilla D-ponny som jag hobbyrider och min stora som jag tränar seriöst med.

iMAKiTTYCAT
2/4/14, 9:40 PM
#20

Förövrigt så var jag i din storlek när jag var 12 år också och jag red C-ponny utan problem :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: