Annons:
Etikettom-hästhoppningifokus
Läst 1727 ggr
Lini
11/24/13, 7:20 PM

Hjälp? Sklillnader mellan klubb och region?

har en fråga, skulle vara tacksam för svar snarast :)

skillnad i region och klubbnivå gällande arrangemang, ridnivå, upplägg m.m. ??

Annons:
Spiritinthesky
11/25/13, 2:41 PM
#1

Regional nivå menar du? Det finns klubbnivå, där alla kan tävla. Krävs inget grönt kort, ingen åkderdgräns på ponny, ingen ponnylicens mm. Där efter kommer lokal nivå där ryttaren behöver grönt kort och ryttarlicens. Är 13 års gräns på B-ponny och 18 på c&d. På regional nivå är klasserna högre och det krävs även en ponnylicens.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

miwi96
11/26/13, 2:29 PM
#2

Klubbtävling arrangeras hos en klubb som man är medlem i. Här är det upp till klubben själv att välja vilka regler man vill ha, men de flesta brukar följa TR (Tävlingsreglemente). Likaså vilka bedömningar de vill ha får klubben bestämma själv och alla hästar (A-,B-,C-,D-ponny & häst) tävlar i samma klass mot varandra. höjderna är från 0 cm upp till valfri höjd.
Hinderna är oftast neutrala och innehar inget som hästen kan titta på. Visa klubbar har med små tittiga saker på banan.

Pay n Jump är en variant av klubbtävling och lokaltävling och uppåt. Det som skiljer sig är att du inte behöver vara medlem i klubben som håller i det. Samt att verken du eller hästen inte behöver några licenser. Hinderstrukterna kan vara som på en lokaltävling och det följer oftast med TR.

På lokal tävling måste du har Grönt kort, tävla för en klubb du är medlem i, samt att både du och hästen har licens (licens för häst är nytt från 2013 eller 2012) även mätintyg för ponny. Här delar man även upp kategorivis samt att man börjar på LD eller LD-10 (LE) och upp till LB.
Hinderna sticker även ut lite men allt för mycket och banan är lätt gjort för nybörjare. 

Regionala tävlingar börjar oftast på LB men kan även börja på LC och är upp till MsvB. Banan är lite mer avancerad och det blir mer tittiga saker på banan.

Nationell är nästa grad och är upp till MsvA för ponny. Har inte koll hur det är för häst riktigt. 

Att tänka på idag är att det inte finns några lokala & Regionala licenser för ryttare utan man har slagit ihop de och priserna varierar på ålder och om man är ridskoleryttare eller privatryttare. Så idag förekommer det ofta att en tävlinsdag kan ha två lokala klasser och två regionala t.ex LD & LC lokalt, LB & LA regionalt.

Tror jag har fått med det som skiljer det ifrån, har du några fler frågor så är det bara att fråga :)

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

FritZzJävel
11/27/13, 4:36 PM
#3

#3 "Alla hästar (A-,B-,C-,D-ponny & häst) tävlar i samma klass mot varandra. höjderna är från 0 cm upp till valfri höjd."

Nu var det visligen flera år sedan jag tävlade på en klubbtävling så det kan ha ändrats? Men då tävlade aldrig alla mot varandra, på min hemma klubb tävlade a-d ponnyer mot varandra i valfri höjd och hästarna var en klass för sig i valfri höjd. Men på alla de andra klubbtävlingarna i länet så började det alltid med ett visst antal clear rounder (valfri höjd, alla felfria får rosett, ibland omstart, ibland inte) sen hade de LE (ibland) LD, LC och LB, alla kategorier för sig förutom om det var för få anmälda i en viss kategori då slogs de ihop, dock aldrig häst med ponny. Men det kanske antingen har ändrats eller är olika beroende på var i landet man bor?

Sen kan man ju tillägga att Pay & Jump är som en träningstävling, man tävlar inte mot någon annan utan man hoppar en grundomgång utan tid just för att träna på tävlingskänslan. Man väljer även höjd själv. Så är det i alla fall här där jag bor? :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

PogoPedagog
11/27/13, 8:21 PM
#4

#2 Vad trist att man måste ha hästlicens redan från lokal nivå nu. På den tiden jag tävlade ponny betalde jag allt sådant själv och kunde nästen aldrig tävla annat än lokalt just för att jag inte hade råd med en dyr hästlicens. Tror det kostade 500 kr på den tiden, vad går det på nu?

JustMySelf
12/3/13, 5:15 PM
#5

#2-3 Att olika kategorier tävlar mot varandra stämmer säkert på vissa ställen, men i min klubb är det olika klasser för ponny och häst :)

miwi96
12/12/13, 12:42 PM
#6

#4 ja det infördes för något år sen, men alla hästar/ponnys som hade licens sen innan får kvar den livs tids licens, medans alla andra måste lösa för varje år, dock har de gjort så att privat häst/ponny kostar 200kr/år och lektionshäst/ponny 100kr/år 

#3 Funkar säkert olika på alla klubbar men här har vi det så :)

Fotograf av både Ridsport
Http://wickiwallgren.n.nu

Wallix´s Hamstrar

Annons:
pinkish
12/17/13, 2:39 PM
#7

#4 tror ryttarlicensen kostar 750 kr /år för lokal mot 200 innan..

Upp till toppen
Annons: