Hopphästens träning

Börja hoppa

2014-02-07 20:06 #0 av: Wezza

Ska väl någon gång prova att hoppa lite, men hästen har ju aldrig gjort det innan, så jag undrar om ni har några tips till en häst som aldrig hoppat innan Glad

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Anmäl
2014-02-07 20:08 #1 av: JoeyPowiiie

Tassar då jag har samma "problem" (:

Anmäl
2014-02-07 22:35 #2 av: iMAKiTTYCAT

Jag utgår ifrån att den är löshoppad Glad Det bästa är alltid att ta hjälp av en bra och seriös tränare, men här får du säkert många och bra tips. Jag har ingen erfarenhet av att hoppa in hästar, men mitt bästa tips är: får hästen att tycka att det är kul, hoppa alltid lågt innan du slutar så att hästen minns det lätta utav hoppningen. Om den är löshoppad så tror jag nog att den klurar ut hur den ska ta sig över ett lågt hinder tillslut. Ha infångare som får hästen att vilja hoppa i mitten osv :)

Anmäl
2014-04-10 14:50 #3 av: JenniferH

Börja inte hoppa ensam, rid för en utbildad tränare. 

Anmäl
2014-04-10 15:42 #4 av: Linnea

Har den skrittat, travat och galopperat över bommar? Om inte, börja med det. Träna in avståndsbedömningen så du kommer rätt på bommarna. När det funkar kan du höja dom lite. I galopp blir det då ett litet språng över även om bommen bara ligger 10 cm över marken. Höj efter hand. När hindret går upp till 30 cm och över så lägg markbom framför hindret, lika långt från hindret som hindret är högt.

Tänk på, korta pass. Rid gärna lite som du brukar och ta några språng då och då så hästen inte blir trött. Det ska vara kul att hoppa. Får du problem, sänk direkt eller ta hjälp. Bättre att reda ut små problem än stora.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl
2014-04-17 14:34 #5 av: stormarn99

Säger som de innan, ta hjälp av en bra tränare som du vet är duktig med unghästar, det är viktigt att hästen får en bra grund i hoppningen som sen byggs på. Lycka till :)

Anmäl
2014-05-08 18:51 #6 av: [Raggig_Ponny]

Håller helt med #3

Mycket bättre att det blir gjort rätt från början än att riskera att saker går fel. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.