Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1871 ggr
Wezza
2014-02-07 20:06

Börja hoppa

Ska väl någon gång prova att hoppa lite, men hästen har ju aldrig gjort det innan, så jag undrar om ni har några tips till en häst som aldrig hoppat innan 🙂

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Annons:
JoeyPowiiie
2014-02-07 20:08
#1

Tassar då jag har samma "problem" (:

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

iMAKiTTYCAT
2014-02-07 22:35
#2

Jag utgår ifrån att den är löshoppad 🙂 Det bästa är alltid att ta hjälp av en bra och seriös tränare, men här får du säkert många och bra tips. Jag har ingen erfarenhet av att hoppa in hästar, men mitt bästa tips är: får hästen att tycka att det är kul, hoppa alltid lågt innan du slutar så att hästen minns det lätta utav hoppningen. Om den är löshoppad så tror jag nog att den klurar ut hur den ska ta sig över ett lågt hinder tillslut. Ha infångare som får hästen att vilja hoppa i mitten osv :)

JenniferH
2014-04-10 14:50
#3

Börja inte hoppa ensam, rid för en utbildad tränare.

Linnea
2014-04-10 15:42
#4

Har den skrittat, travat och galopperat över bommar? Om inte, börja med det. Träna in avståndsbedömningen så du kommer rätt på bommarna. När det funkar kan du höja dom lite. I galopp blir det då ett litet språng över även om bommen bara ligger 10 cm över marken. Höj efter hand. När hindret går upp till 30 cm och över så lägg markbom framför hindret, lika långt från hindret som hindret är högt.

Tänk på, korta pass. Rid gärna lite som du brukar och ta några språng då och då så hästen inte blir trött. Det ska vara kul att hoppa. Får du problem, sänk direkt eller ta hjälp. Bättre att reda ut små problem än stora.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

stormarn99
2014-04-17 14:34
#5

Säger som de innan, ta hjälp av en bra tränare som du vet är duktig med unghästar, det är viktigt att hästen får en bra grund i hoppningen som sen byggs på. Lycka till :)

[Raggig_Ponny]
2014-05-08 18:51
#6

Håller helt med #3

Mycket bättre att det blir gjort rätt från början än att riskera att saker går fel.

Annons:
bbecka
2014-05-19 19:28
#7

Börja med att trava hästen över bommar och sedan lägga till ett lågt hinder. Travhoppning 1 m är lika tungt som att hoppa i galopp 1.40. Bygg upp hästens muskler. När du travhoppat och går över till galopp kommer det vara mycket lättare för hästen att hoppa om den travhoppats innan än om du hade gått på galoppen på en gång. Ta också hjälp av en tränare så att det blir rätt från början.

Några av mina tips iaf. :)

Upp till toppen
Annons: