Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 2465 ggr
P4go
2014-02-11 08:32

Äntligen är det gjort!

I söndags tänkte jag för första gången prova att hoppa 'min' unghäst (foderhäst jag utbildar). 4 år gammal.
Han är löshoppad innan han kom till sverige men tror inte (vet faktiskt inte säkert) han är hoppad med ryttare innan.

Så vi la upp ett litet hinder på max 30 cm.
Och han tvärvägrade, ställde sig på bakbenen och slog rakt om.
Bommen var jätte hemsk.. *Suck*
Kändes inte så himla kul då han skulle enligt ägaren vara väldigt på hinder i hoppning.
Stannade han inte så stack han på sidan och fick panik..
Kändes inte så himla roligt..

Men så tänkte jag efter lite smått. Hela passet hade varit rätt kaos då jag red med en annan tjej som longerade innan och hennes häst bara bråkade och hon blev irriterad så då blev min kille nervös osv osv..

Så slängde upp hindret igår igen bara för att liksom. Även en på typ 20 cm. Så började jag väldigt lugnt och bara travade massa och lite galopp över det lilla och han gick över efter lite övertalning men inget stort.

Sen hoppade vi det lilla hindret på 50 cm. Och han verkligen sög sig mot hindret men ändå lugnt i traven. Kunde skritta fram till hindret och sen be honom hoppa ett galoppsteg ifrån och han hoppade utan att tveka. (Mest för att han stack lite i galoppen och vill inte ha en häst som inte ens kan se ett hinder utan att rusa.)

Duktig kille <3

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Ung1969
2014-02-24 09:05
#1

När man hanterar unghästar och inte är säker på om den hoppats eller inte med ryttare elementet gäller alla nya hästar för mig ung som gammal . Så löshoppar jag hästen måste på minas om vad bommar betyder och hitta tekniken för att sedan förstå vad och att de innebär att hoppa med ryttare också. Och att hästen lär sig att det är kul och roligt att hoppa och va så säker på sin teknik så Att hoppning upp sutet inte blir ett problem

P4go
2014-02-24 10:46
#2

#1 Som jag skrev är han löshoppad mycket. 
Iaf en gång i veckan/varannan vecka så han kan och vet vad det betyder. Dock är han är väldigt känslig kille och allt måste vara lugnt och stilla för att han ska kunna koncentrera sig. 

Är inte första unghästen jag hoppar in så :p

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Chestnut
2014-03-02 16:32
#3

Varför inte börja med markbommar i skritt om man är osäker på hur mycket hästen kan?

Med vänliga hälsningar
Chess

P4go
2014-03-02 19:43
#4

Jag vet ju att han kan :p 
Då han är löshoppad 140 iaf 4-5 gånger så är jag rätt säker på att han kan och bommar på marken har vi ofta med i passen och skrittar över :) 
Så det har vi redan gjort ofta :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

komkoma
2014-03-03 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Importhäst?
De brukar vara vana vid rätt "tuffa tag" vid löshoppning om man säger så och kan inbland bli lite förvirrade av våra snälla hjälper. 

De hoppar ofta stort och flashigt men är så vana att bli jagade fram till hinder att när de ska få sköta det själv blir de så osäkra och väljer istället att stanna. 

Lite småhinder för att visa att det faktiskt är jättekul och han är såååååå duktig brukar råda bot på det rätt snabbt. Lycka till!

Bilden föreställer min importhäst Clifford som hoppade över varenda liten pinne när han kom till sverige,.. Och det va INTE utan att han blev väldigt stressad

komkoma
2014-03-03 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

första löshoppningen på svensk mark. 

Fotfarande väldigt osöker och tog bara hindrerna i antingen stressade galopp eller i tveksam trav.
Han som hade hopat sååå stort och fint på filmerna såg nu så stor och tung ut, benen hängde och allt såg bara så stötigt ut. 

När jag tittar nu undrar jag varför det va så högt?
Hade hjälp av en duktig beridare där och antar att jag bara gjorde som hon tyckte….så dum man har varit i sina yngre dagar.😐

Annons:
komkoma
2014-03-03 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Sista löshoppningen innan han såldes vidare. 

Här hade han fått självförtroende, han sög tag i hindret utan en massa hjälp från oss, taxerade fint och mjuk som en katt. 

Men det tog ca 1 år innan han fann sig själv och kom på att det där med hoppning är faktiskt livet! Och då va det endå en häst avlad för hopp.

P4go
2014-03-03 11:27
#8

Jap! ^
Precis som du säger :)
Ibörjan var han också sån att han hoppade över minsta lilla bom och högt var det. Nu har jag haft med bommar rätt mycket i varje pass och bara legat och rullat över dom någon gång under passet och nu hoppar han jätte mysigt!
Så himla lätt och smidigt!

Det är han som hoppar först varje gång i filmen :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Quirinia
2014-03-27 09:24
#9

Du vet vad som funkar bäst för din häst, men ärlig talat varför försöker du få över en unghäst över ett hinder när den bara blivit löshoppad? Bara för att en häst blivit löshoppad behöver den inte förstå när det sitter en ryttare på ryggen.

P4go
2014-03-27 09:53
#10

Någon gång måste ju vara den första eller? :p 
Det är klart vi hållit på med bommar och sånt innan, har med bommar varje pass. Så snälla, är inte så att det är 90 cm utan små skutt på 30-40 cm :p

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: