Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 3794 ggr
LinaN
2014-03-24 15:40

sadeltvång vid hoppning?

Någon mer som har haft/har häst med sadeltvång vid hoppning efter hindret? Håller på att jobba med en häst nu som har bekymmer med detta.

Linar man henne före hoppningen går det bra, linar man henne över hinder så går det bra med sadel + gjord. Men sitter ryttare på så får hon totalflippen och bockar. Och det är inte något glädjeskuttande utan det är något helt annat. Men det kommer bara när ryttare är på och det spelar ingen roll om man byter ryttare för hon gör samma då. vid löshoppning så seglar hon över utan att reagera med mycket luft emellan och även med sadel på så sköter hon sig fint och tvångar inget….

Tankar, ideer?

hästen är väldigt ny för mig och jag har bara hanterat henne från marken själv då jag inte är hoppryttare utan derssyr/NH i första hand men har blivit ombedd att försöka hjälpa den här hästen tillrätta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gronstedt
2014-03-24 15:42
#1

Jag tänker snarare ledskada i frambenen än sadeltvång. Kan någon tapper hoppa henne barbacka?

jiithra
2014-03-24 15:51
#2

Har du kollat rygg osv. på henne så att det itne gör ont med tyngre belastning?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

LinaN
2014-03-24 16:07
#3

#1 intressant tanke! Ska se vad tjejen som rider säger om att hoppa barbacka! Samtidigt så visar hon ju inget när hon är ryttarlös oavsett hon har sadel eller ej.

#2 massör är på väg ut i veckan nu som kommer. Så förhoppningsvis hittar hon något.

Hon tvångar ju vid åtdragning av gjorden, inte så extremt som en annan häst i stallet (som till o med kan gå ner på framknäna eller explodera rakt fram/upp) men hon blir stel och slutar andas… Sadeltvångs-gjord har hjälpt vid markarbete som dressyr och bommar men inte vid hoppning med ryttare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jiithra
2014-03-24 16:57
#4

Sitter sadeln bra? Reagerar hon på något vis när du tar fram sadeln, eller är det först vid sadelgjordsspänningen som hon blir stel?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

LinaN
2014-03-24 17:38
#5

#4 hon reagerar inte nämnvärt när sadeln kommer fram eller läggs på henne utan det är först när gjorden spänns som hon reagerar. Och sen i vanlig ridning så funkar hon toppen, bjuder fint på hinder och är lättmanövrerad. Men så är det efter hoppen (där hon överhoppar eller hoppar med mycket rygg) som hon får fnatt med ryttare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Facie
2014-03-25 19:35
#6

Har en duktig sadelutprovare provat ut sadeln? Det låter som att det borde vara sadeln som är problemet. Använder ni padd eller liknande?

Pretty wise //

Annons:
LinaN
2014-03-26 21:48
#7

#6 sadeln som kom nu i veckan är utprovad men den blev för vid i omvärmningen, så den ska åka tillbaka och värmas om igen.

Hästägaren ska kontaktas så vi kan se om vi kan ta ut massör och om inte det blir bättre efter det så blir det förhoppningsvis klinik med röntgen IFALL det är nått fel med rygg eller ben.

Så tills dess avvaktar vi med hoppning och hålleross till arbete på lina och töm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Facie
2014-03-27 00:31
#8

#7 Känns som du har bra koll på olika åtgärder som vore lämpliga. Kiropraktor eller osteopat är också att rekommendera om du har dessa tillgänliga.

Pretty wise //

LinaN
2014-03-27 11:48
#9

#8 kiropraktorn som jobbar i trakten har både bra och dåligt rykte, folk antingen älskar honom eller hatar honom ^^ Ostoepat har vi ont om till häst, däremot har jag själv gått till en som fick ordning på en del av min smärta i bäckenet men 550kr för en halvtimmes behandling är rätt saftig…. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

JenniferH
2014-03-27 13:15
#10

Min syster ramlade av en häst som betedde sig närapå likadant för några år sedan och fick några frakturer i nacken, så man ska vara försiktig!

Hästen var jättesnäll på alla sätt och vis, men direkt efter hindret och ibland i galopp så tvärnitade han eller bockade. Den hästen hade en gammal skada i manken och en fistel som veterinärer inte hade sett under flera genomgångar av hästen. Till slut upptäcktes den och då förstod alla varför han gjorde som han gjorde. Så det kan vara värt att verkligen kolla igenom hästen först, har aldrig hört talas om att en häst kan ha sadeltvång ENDAST vid hoppning med ryttare…

Facie
2014-03-27 20:13
#11

#9 Haha det var lurigt, anlita han och skapa dig en egen uppfattning skulle jag vilja säga, så länge han inte har ryktet att skada hästar med sina behandlingar.

Visst, det är dyrt! Och jag tror nästan den vi använt är ännu dyrare MEN det är guldvärt om man får veta vad problemet är!

Pretty wise //

LinaN
2014-03-27 20:21
#12

#11 det är vissa som säger han förstör hästarna han jobbar med, medan andra säger att han är en skänk från ovan.

Men jag har tittat när han behandlat en annan häst i stallet och det jag såg såg inte alls illa ut. Jag hade gärna lagt mig under hammaren själv för det var verkligen inga hårda knackningar han gjorde och aldrig rakt på något ben utan allt var manipulation av muskler runtomkring det han ville rätta till.

så fort ordet hammare/klubba kommer i samma mening som kiropraktor så verkar folk gå i taket ^^ Inte så att de står emd släggor och slår för kung o fosterland :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Facie
2014-03-28 19:31
#13

#12 Lita på din intuition :) Var med när han behandlar och avbryt helt enkelt om du känner att det inte går rätt till!

Pretty wise //

Annons:
LinaN
2014-03-28 23:28
#14

#13 har planer på att testa honom till min egna häst, sen är det upp till ryttaren och ägaren på stoet att besluta om de vill låta den kiropraktorn behandla den hästen. Men hade ju vart bra om de kunde vara med o se på när min häst får sin behandling och ställa frågor så de kanske blir av med sin förutfattade mening om saken :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Facie
2014-03-29 09:10
#15

Ja juste, det var ju inte din häst. Precis! Brukar du känna igenom hästens muskler innan ridning?

Pretty wise //

WornOut
2014-03-29 19:04
#16

Det är ju svårt att veta hur pass allvarligt det hästen gör är när man inte sett det själv.. men jag har suttit på många hästar som just när dom får ta i lite extra i språnget får mer eller mindre totalfnatt efter hindret.. Så min första tanke när jag läser det du skriver är att det inte är onormalt utan snarare bus i kombination med lite ouppfostrad häst.. Men som sagt.. vad vet jag när jag inte sett hästen :p Filma! :)

LinaN
2014-03-29 20:49
#17

#15 Jag rider ju inte henne själv utan arbetar bara från marken med NH (kul att en inbiten hoppryttare ber om hjälp från en knasig NH-fantast :) )

Vi hade ute massören igår, och hon är sned i bäckenet (bland annat) och sitter fast kring SI-leden. Samt så var hon låst i nacken i lodrät-rörelse uppåt-neråt. Massören fick inte loss henne men idag när vi stod och kikade på henne så stod hon faktiskt med sitt höger bak inunder sig vilket hon undvikit tidigare. Hon ska markarbetas tills vidare. Den 10e april kommer massören igen och ska gå igenom henne ytterligare en gång. Då ska hon även massera min häst :)

#16 jo, det är jag väl medveten om. Har själv sett klipp från träningar och jag kan säga att det inte är något glädjefnatt kombinerat med att hon inte är så uppfostrad. Utan detta är mer panikartat. Däremot så hade jag velat se det IRL men samtidigt så är det inte schysst att utsätta hästen för det INNAN vi redat mer i det fysiska eftersom det är problem med det.

Hästen i sig är otroligt väluppfostrad tjej, 6 år, lite efter i sin utbildning. Andra hästar med hennes stam + ålder är redan ute och tävlar en 120-130 banor. Vet dock inte varför hon inte gått så långt ännu. Samtidigt så är jag av meningen att man behöver inte ha så jädra bråttom ;) Speciellt när inte allt står rätt till i dagsläget. Hon har aldrig blivit tränad med någon som helst NH och det tog ungefär 15 minuter så gick hon lika bra som min häst gjorde efter ett år (skillnaden är väl att min häst och jag vi lärde oss tillsammans medan nu så kan jag aningens mer än innan ^^)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

WornOut
2014-03-29 21:01
#18

okej då förstår jag! Ja, men då tänker du nog väldigt rätt i att kolla upp henne :)

Facie
2014-03-30 11:20
#19

#17 Okej, skönt att massören kunde knåda till henne. Ett tips är att du själv lär känna hästns muskler, trycker på dem varje dag och känner så att de "dallrar" (främst på rumpan), de värmer både upp hästen och du kan också kontrollera så de inte sträckt sig i hagen. 
Vi började massera/känna igenom min gamla medryttarhäst varje dag efter vi fått rekommendationer från en osteopat och skillnaden blev jättestor :) Kunde direkt känna om hon satt fast någonstans och kunde knåda "igång" muskeln innan ridning. Lite med hjälp av liniment!

Pretty wise //

LinaN
2014-03-31 09:35
#20

#19 jag vidarebefodrar detta till ryttaren, själv har jag fullt upp med min egna när jag inte blir specifikt ombedd att jobba med andras hästar för problemlösning från marken. 

Jag får ju inte betalt för att jobba med denna hästen, utan gör detta av välvilja till ryttaren och för att lära mig något nytt själv. Lite tjänster och gentjänster :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Gladflicka
2014-08-14 14:51
#21

Råkade snubbla över denna gamla tråden och har nu läst igenom den. Blev jätte nyfiken på hur det gick TS? :)

LinaN
2014-08-15 23:50
#22

Hon såldes till skåne till en hoppryttare och vad jag vet har det gått bra där. :)

Däremot så hittade inte jag någon lösning på det hela.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gladflicka
2014-08-16 00:43
#23

Vad skönt att det slutade bra iallafall. :) (Starkt av dej att ta dej an henne även om det låg utanför vad du gjorde annars!)

LinaN
2014-08-16 12:31
#24

#23 tack :)

Problemlösning är ju det jag gör så sett, men oftast är det ju mer skogsmullehästar som vart mitt "klientel" inte tävlingshästar, så det vart intressant! Jobbade även en kortare period med en annan häst, halvsyster till denna jag jobbat med här och de var som dag och natt. Extremare hästar har jag inte mött på ett bra tag faktiskt! Men kul och lärorikt även det inte varade så länge. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gladflicka
2014-08-17 14:08
#25

Vad kul! Kan tänka mej att det är väldigt givande när det går på rätt håll. :) Jaså, vad roligt ändå. Berätta gärna mer om den andra hästen med om du har lust? :) *nyfiken*

LinaN
2014-08-18 11:32
#26

well, sto halvsyster och samma pappa. Flaskmatad som föl då mamman stötte bort henne. Riktigt taskig respekt mot människan. Gick på en, över en. Skickade ut bakben och framben om man kom förnära när man bad henne om något. Krävde man något så exploderade hon fullständigt.

slutade tänka, bara agerade. Blev arg när man bad om något som inte passade damen. Kunde stå helt avslappnat på gången och kom man för nära så skickade hon ut ett bakben.

Jobbade mycket med respekt av människans utrymme, och att inte anta saker. Bara för att det är en bom på marken betyder inte det hoppa, det kan lika gärna betyda skritta över. Så vi jobbade massor på att få henne att vilja samarbeta. Och vi kom en bit innan hon hade en tidigare skada som återkom, troligen smärtlindrad under vet-besiktningen innan köp. :/ en hälta som kom när hon vart obalanserad men så snart hon började jobba mer med rygg och sluta härja så gick hon felfritt, men iaf så fick hon boxvila 1 månad innan sommarbetet och sen nu för någon vecka sedan flyttade de till ett annat stall med bättre hoppträningsmöjligheter men hon går fortfarande konvalescent. Har kontakt med ägaren så ska bli kul o se hur det går när hon läkt ur. Sen är det nog inte omöjligt att man får komma och träna lite NH med damen framigenom också :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Gladflicka
2014-08-20 00:16
#27

Oj vilken utmaning till häst men vad kul att det började bli bättre! :) Vad tråkigt att läsa om skadan.. Håller tummarna för att hon blir bra igen och hoppas det fortsätter gå åt rätt håll för er! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: