Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 1221 ggr
JoeyPowiiie
2014-04-12 20:02

Akut hoppproblem

Hej! Jag har ett hoppproblem med min D-ponny. Idag var första gången på dom 6 veckor jag haft henne att testa hoppa. Jag var mycket nogran med att värma upp henne ordentligt med bomövningar i trav. (galopperar henne inte ännu då hon är ganska omusklad och svårt med att arbeta i rätt form osv). Vi byggde upp ett jätte litet hinder på typ 15 cm och ett 20 cm kryss. Jag red först över i skritt och det tyckte hon var okej. Men sen när jag kom i trav så travade hon lungt på hindret för att senare kasta sig över som att det var 120 cm och inte 20 cm. Försökte 1 gång till men det resulterade i att jag hängde på halsen. Jag är väldigt intresserad av hoppning och vill tävla. Men jag själv har inte jätte mycket självförtroende i hoppningen och drf ber jag om tips här. Är det någon som har tips på hur jag kan få henne att komma ner på jorden och inte bara kasta sig över? Någon som har haft samma problem eller erfarenheter så dela gärna med er om det. Hur kommer jag kunna hoppa lokala tävlingar om jag inte kan lita på henne? Jag vill inte ha några kommentarer om att byta häst eller att byta gren för det är inte tänkbart i denna situation.

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

Annons:
viktoria91
2014-04-12 20:08
#1

Först och främst tränare! På vilket sätt kastar sig hästen över? Glädje, osäkerhet, rädsla, smärta m.m.?

JoeyPowiiie
2014-04-12 20:22
#2

Jag tycker det är mest glädje men även lite stress eller rädsla.

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

viktoria91
2014-04-12 20:32
#3

Kanske någon utrustning som inte passar? Du som spänner dig/blir nervös och det smittar av? Längesedan hoppning så hästen blir glad och stressar upp sig för det? Tränare, equiteraput/fysioteraput och bomövningar ofta skulle jag nog satsat på. Låta en mer erfaren ryttare sitta upp och hoppa också. =)

jiithra
2014-04-15 17:46
#4

Testa att löshoppa, då ser du lättare om det är fysiskt eller psykiskt

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

PogoPedagog
2014-04-15 21:08
#5

Har hästen hoppat innan alls? Har den inte det är det bra att börja med löshoppning så hästen får öva upp sin teknik utan extra vikt att balansera upp på ryggen.

Upp till toppen
Annons: