Annons:
Etikettallmänt-om-hoppning
Läst 2082 ggr
elvirawz
2014-06-04 20:16

Byter av till trav

Hej! 

När jag ska hoppa min häst så byter han alltid av till trav innan hindret, och om jag lägger fram en bom så börjar han trava mellan bommen och hindret. 

Finns det någon övning jag kan göra så att han kan hålla galoppen? Han har inte superbra kondis, utan den jobbar vi på.

elvira.horseworld.se

Annons:
Linnea
2014-06-11 12:20
#1

Han kanske är osäker? Travhoppning är också bra träning. Travhoppa och fatta galopp efter. Bryt av och gör likadant på nästa hinder. När det funkar bra kan du försöka ta vissa hinder i galopp.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

P4go
2014-06-15 09:45
#2

Ingen aning men kanske studs?

Kombination med låga hinder och bara ett galoppsprång mellan? 

:)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Spiritinthesky
2014-06-23 10:52
#3

På unghästarna använder vi oss av serier där enda kravet är att de ska hålla galoppen emellan, de brukar snart inse att det är enklare att hoppa i galopp. Så travbom, hinder ett galoppsprång hinder ett galoppsprång hinder. Bäst resultat ger det om man höjer lite (70-1 m) så får hästarna ett positivt flow genom serien.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

imsuchadiva
2014-07-15 12:32
#4

Låter som du behöver jobba på hästens kondis och muskulatur för att den ska orka hålla ihop sig och hoppa i galopp. Rid över bommar och upphöjda bommar, gärna serier så ni kan öva på att hålla en jämn galopp. Din tränare borde kunna hjälpa dig med det här problemet :)

Upp till toppen
Annons: