Annons:
Etiketthopptävling
Läst 1591 ggr
Mysan_
2014-12-06 10:53

Att tänka på vid hopptävling?

Hej!

Jag ska på hopptävling den 13:e december och är nervös, nästan till och med lite orolig då det inte gått så bra på hopptävlingarna jag varit på i år… 

Sist skrev domaren så här på bedömningspappret:
"Bra kämpat! Korta tyglarna, hästen genade en gång, trampa ner hälarna. Du har ojämna stigläder."

Ja, mitt ute på banan kände jag själv att dom var ojämna.. Men när jag värmde upp och frågade funktionärerna om det såg bra ut tyckte minsann dom det. 

Men jag vill gärna ha tips på hur jag ska få hästen att inte gena mellan konerna, han gör det nästan varje hoppträning och hopptävling. Och ibland när jag använder innerskänkeln och svänger lyssnar han inte. Så tips uppskattas verkligen.

Har ni några övriga tips angående hoppning att dela med er av blir jag också riktigt tacksam. 

Mvh 🙂

Annons:
Moast
2014-12-08 07:42
#1

Konerna? Vad menar du? Iallafall, på träning kan du ju ta det i ett lugnare tempo, skritta banan med hästen ett par gånger. Sänk bommarna så att hästen kan trava över dem och skritta banan, öka till trav innan bommarna. Om du tar det i ett saktare tempo några gånger så kommer nog din häst att bli mer lyhörd även i galoppen. :)

Upp till toppen
Annons: