Annons:
Etikettutrustning
Läst 7290 ggr
HästKanin
2014-12-26 09:47

Häst som biter sig fast i bettet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett problem med min ponny. Ganska nyligen har han börjat dra ner huvudet och "bita sig fast" i bettet. Bettet som han har är ett tredelat eggbett med små ringar (ganska tunt). Vilka andra bett kan jag prova, och/eller hur kan jag lösa problemet? Tacksam för svar!:) Han har ungefär ett som bettet på bilden, fast någorlunda tunnare.

Annons:
Linnea
2015-02-04 15:21
#1

När gör han detta?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Allanboysen]
2015-05-12 19:52
#2

du kan testa gummibett och gummihiss. :) Hackamoor är ett alternativ, men Hackamor kräver ju att ryttaren har en extremt bra balans och stadig i handen då styrkan istället sitter vid ett jätte känsligt ben vid hästen, så man kan bryta nosbenet om man tar i. ;)

Linnea
2015-05-12 20:10
#3

#2 Jag har aldrig hört talas om en häst som faktiskt har brutit nosbenet av hackamore vid normal ridning. Det är större risk att skada lanerna med ett bett. Hissbett tycker jag är direkt olämpliga eftersom de inte har nåt stopp = väldigt skarpa. Gummibett tar dessutom väldigt mycket plats i munnen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

imsuchadiva
2015-05-16 07:58
#4

TS när kollades tänderna senast på din ponny?

Idlil
2015-07-23 23:11
#5

#2, ang att bryta nosgryggen! 

Du kan bara bryta den om du sätter hacket på tok förlångt ner. om du sätter hacket där de ska sitta och inte på det absolut tunnaste benet så bryts inte nosryggen.

TS, om du ska rida på hack måste du få hästen har jobba ordentligt med bakbenen och rumpan, annars kommer den lära sig att hänga i handen i värsta fall som leder till att den blir stark och drar. Sedan kan du göra mycket igångsättningar, skritt - galopp skritt - galopp på de bettet du har nu för att få hästen att sätta sig ordentligt. Eller trav - skritt trav - skritt osv. Det kan funka. prova även att lyfta upp den lite försiktigt i tygeln så kanske de hjälper.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

kampfrieser
2015-07-30 02:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Testa rörliga ringar på kulbett, förutsatt att tänder är kollade.

Blir mäkta svårt att ta tag i ett rörligt bett som detta.

Annons:
Linnea
2015-07-30 18:39
#7

#6 Stor risk för skav med sånt bett när leden ligger och trycker på lanerna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kampfrieser
2015-07-31 19:33
#8

#7 Fast är bettet i rätt storlek med mjuk hand är det ganska självklart väldigt formbart för hästen och rör sig efter hur hästen rör munnen.

Det är större risk för skav på lanerna utav gummibett vilka inte har samma friktion som metall.

ljungensjenka
2015-09-27 14:15
#9

På "min" förra ponny fungerade detta bäst då det "rullade undan" medan nuvarande har detta vid dressyr och detta vid uteritt då han kan bli jättestark och dra iväg… Men kolla upp tänderna är väl steg ett. Samt ta hjälp av en duktig tränare 🙂 Många kvicka övergångar brukar hjälpa då de inte hinner bita sig fast och dra.

paandaa
2015-10-11 20:24
#10

Hmm,  kom det plötsligt? Har han ont i munnen? Det kan vara för att han har sår och biter sig fast för att det inte blir lika otäckt?  Om han biter sig fast igen, jag vet att man inte ska såga med händerna men du måste få tillbaka bettet, och det kan du göra med olika övningar. Min ponny gör det samma och då brukar jag göra övergångar plus att jag tycker ett bra tips är att rida med ett hackamore, men om han då blir stark så ta hjälp av en tränare som är van vid sådana problem! Lycka Till!😂

Upp till toppen
Annons: