Annons:
Etiketthopphästens-träning
Läst 1872 ggr
paandaa
10/11/15, 8:31 PM

Het Ponny

Hejsan allesammans. Jag har en väldigt het ponny som brukar ta bettet och rusa iväg. Då tycker jag att det är svårt att få stopp på henne och jag brukar hoppa högt (110cm) med henne och jag tycker det är läskigt att hoppa högt med henne när hon drar iväg. Hon är en B-ponny på  120cm och jag är säker på att några av er tänker: Men en B-ponny är ju inte svår att få stopp på! Men, jo! Hon är en welsh cob/ponny korsning och är mycket kraftig och svår att rida. Har ni några tips?

Annons:
giffan
11/25/15, 9:20 PM
#1

Svårt med heta hästar. Träna lydnad utan hinder. DRA ALDRIG! Lägg en volt och få ner tempot. Träna tempoväxlingar och hoppa inte högt eller bana före du känner du har kontroll. Kolla munnen att inget är fel, hitta ett bett hästen och du trivs med.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Emma.Sandwall
2/13/16, 1:43 PM
#2

Testa att ha lite lägre hinder och trava över ett antal gånger och bestäm dig för att hon INTE får fatta galopp. Om det går bra kan du trava och kanske ett par steg innan hindret fatta galopp, och sedan ett par steg efter hindret bryta av till trav så att hon vet att det är DU och inte hon, som bestämmer när hon får galoppera.

Ev kan du också hoppa på ett voltspår vilket för min del gör att hästen inte drar iväg lika mycket! 

Om hon någon gång skulle dra iväg så ta in henne på en liten, liten volt och låt henne galoppera ett tag tills hon saktar in.

Tänk bara på att alltid luta dig tillbaka och inte bli rädd och släppa iväg henne.

Om du ev har någon med dig och hon är alldeles för pigg kan hen  gå med ett tag så att du bara kan fokusera på att få henne att lyssna och inte behöva vara rädd för att hon ska dra iväg!

Om det bara är att hon har mycket energi så tycker jag absolut att du ska longera av henne innan så att hon får ut sitt överflödiga energi!

Emma.Sandwall
2/13/16, 1:44 PM
#3

#2 sin överflödiga energi*

Upp till toppen
Annons: