Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3283 ggr
mimmijojo
12/1/15, 9:52 PM

Övergång- storhäst

Hej! Jag är 15 år och har i dagsläget en sju-årig D-ponny. Tanken är egentligen att han ska säljas och jag ska övergå till storhäst men jag börjar vela. Jag tror att jag kan ta mig långt med honom och är såklart därför väldigt nyfiken på vart jag kan ta mig med honom. Samtidigt känner jag att jag borde övergå till storhäst. Drömscenariot är självfallet att jag har kvar min ponny och har en storhäst också men rädslan är bristen på tid i detta fall. Någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig hade varit guld-värd! 

Jag går samhälls-programmet på första året i gymnasiet och mina frågor är…:

Ni som har erfarenhet av övergång till storhäst, när tycker ni man borde byta?Ni som har 2 eller fler hästar och går på gymnasiet; hinner ni med skolan och hästarna? 

Tacksam för svar!

Annons:
Nian97
12/5/15, 8:06 PM
#1

Nu red jag visserligen på ridskola tills jag var 17 år gammal, parallellt som jag hade medryttarhäst i perioder, men…
Jag har nästan aldrig ridit ponny. Började rida när jag var 11 år och 162 cm/ca. 55 kg. Det har idag gått 7,5 år och jag är fortfarande lika stor (liten). Då red jag stora D-ponnyer och småhästar (max 155 cm) för det mesta. När jag var 13 år gammal tog jag klivet upp till storhäst på riktigt, och började rida hästar på 155-190 cm regelbundet. Har sedan dess suttit på ponnyer 7 gånger kanske….
Har idag en egen häst, som är 162 cm i mkh men grov i typ och väldigt mycket häst att rida. Funkar dock väldigt bra! :)

Med ovan menar jag att övergången till storhäst inte alls är någon big deal eller något som är svårt och så. Visst, att hoppa 130 cm med en 175 cm häst från en dag till en annan kanske inte är så lätt. Har du dock kanske lätt-klass ambitioner och en 160 cm häst bör det inte bli något problem alls!

[RC1393]
12/11/15, 1:11 PM
#2

Det beror helt på var du vill komma. För egen del så skulle det aldrig falla mig in att sälja min häst för att köpa en ny, men då satsar jag inte för att kunna leva på mitt intresse, utan jag tävlar för att både jag och min ponny tycker att det är roligt och utmanande. 

 Känner du att du vill ha kvar ponnyn och kan nå de mål du har med din ridning så behåll den, kan du inte det så säljer du den. Ta dig en lång funderare, är din häst en livskamrat eller en teammedlem? Vill du rida för att ha det som yrke (elitsatsa) eller vill du bara tävla och ha roligt för stunden? Vilka klasser har du som mål att rida? Är tävlingsklasserna eller just den hästen viktigast för dig? Kan du utmana dig själv genom att rida din ponny eller blir du begränsad och står och stampar på samma ställe? Känns det som om det vore en begränsning att fortsätta på din ponny så tycker jag att du kan byta upp dig om du tror att det ger dig större utmaningar. Man ska trots allt ha roligt och roligt har olika människor på olika sätt. Jag tycker det är jätteroligt att få utvecklas tillsammans med hästen och testa våra gränser, utan att ha några mål att ta oss till OS, eller ens DM. Jag är så pass nöjd med det att jag till och med, handlöst, skulle byta bort mina grenar dressyr och hoppning mot något helt annat om jag kände att ponnyn tyckte det var roligare. Gäller att man känner sig själv som person och vet vad man själv skulle bli lycklig över, och då även med hänsyn till sin häst/ponny och dess personlighet. 

Tidsmässigt med två hästar som ska hållas aktiva så kan jag säga att på en gång att det blir ett h-vete. Jag har två ponnys och håller bara ena aktiv, men det sitter också i att ponny nr. 2 ännu inte har den utrustning han behöver (vagn+sele) för att kunna tränas aktivt på det sätt som jag tänkt. Nu är grundtanken i det hela att lillponnyn ska vara en sällskapsponny i första hand som jag åker på kurs i körning med någon gång ibland, för utan utveckling är det inte roligt att träna alls. Det fungerar för mig, men planering och struktur i vardagen behövs. Jag skulle aldrig fixa att hålla bägge mina hästar i tävlingskondition, då skulle jag få hoppa av skolan, och det händer absolut inte😉

Upp till toppen
Annons: