Annons:
Etikettlöshoppning
Läst 3164 ggr
IsisMylla
2016-09-04 18:13

Löshoppa islandshäst ?

*Varning för lång text*

Har en islandshäst som jag börjar få igång igen efter att hon inte var riden på 6-7 år så nu har jag ridigt henne 1-3 gånger i veckan i drygt ett år och börjat kunna galoppera med henne dom senaste 3-4 månaderna och jag själv när jag gick på ridskola va ju hoppning favoriten och vill då prova att hoppa med min lilla islänig då bara de att hon har ju bara varit igång i drygt 1 år och så är hon runt 20-25 år så vill jag löshoppa henne och se hur hon hoppar och om man vågar prova hoppa med henne har bara problemet att hon går på lösdrift så jag har varken paddock eller ridhus så undrar då…

Kan man löshoppa i hage?  och då om man ska göra de hur gör man för att de inte ska bli att dom springer förbi hindret istället för över ? 

(Jag vill inte höra nått om att islandshästar inte kan hoppa efter som de inte är sant och dom kan va lika bra på hoppning som vilken häst som helst)

Annons:
eeriksson65
2016-09-25 09:20
#1

Om underlaget är rätt så mjukt så skulle detta kunna gå, Man kan göra så här att man sätter hindret vid stängslet och sedan så gör man en bana typ att du sätter upp snören och binder fast de i stolpar eller hinder stöd som man lägger upp så att hästen har inget annat val än att hoppa, Det skapas typ väggar runt hästen. Fattar du? 😃

❤️

alehajo
2016-11-19 21:32
#2

Ja antingen bygger du en bana för löshoppning i hagen, eller så prövar du att longera henne över hindren..

Om det är en femgångare så skulle jag dock råda dig till att vänta med hoppningen och istället träna galopp och bärigheten i galoppen eftersom femgångare oftast har en sämre galopp vilket gör att dom har svårare för hoppning än andra hästar. Vissa islandshästar har väldigt passig galopp och då blir det mycket svårare att hoppa.

BiancaWaterlund
2017-07-03 12:13
#3

Helt sant det du säger att islandshästar hoppar lika bra som vilken annan häst! Min egna islandshäst hoppade ett brett dike från stillastående och hon hoppar över så diken med mig på ryggen m.m. I vinter ska jag försöka mig på ett lågt hinder med henne.

Men som anda har föreslagit så sätt upp ett hinder vid staketet och sätt en tråd på andra sidan. Börja med hinderstöd med bom på marken och sen höjer du lite steg för steg

Upp till toppen
Annons: